عوامل سیاسی موثر بر کسب و کار و بازار کار

امروزه نقش اساسی بنگاه های کوچک و متوسط در تعیین رشد اقتصادی کشورها برای همه دولت ها آشکار است. عوامل خارجی بسیاری وجود دارد که در کنترل صاحبین کسب و کارها نیست و دولت نقش جدی در کنترل آنها بازی می کند، به گونه ای که هم می تواند تسهیل کننده باشد و هم به طور معناداری بر بقا یا حذف آنها اثر بگذارد. در این یادداشت، کاران به عوامل محیطی اثر گذار بر کسب و کار ها پرداخته ایم.

عوامل سیاسی موثر بر کسب و کار و بازار کار

عوامل محیطی اثر گذار بر کسب و کار:

عوامل محیطی زیادی وجود دارند که می تواند بر کسب و کارها تاثیر بگذارد. به طور کلی هدف مدیران اتخاذ تصمیمات بهتر برای پایدار نگه داشتن وضعیت شرکت و پیشرفت آن است اما در تمام موقعیت ها این امکان پذیر نیست. در شرایط اضطراری حفظ وضعیت موجود و کم کردن فشارها از سایر اهداف مهم تر می شود.

چندین جنبه از سیاست های دولت می تواند برای کسب و کارها اهمیت زیادی داشته باشد. از آنجا که شرکت ها ملزم به رعایت قوانین هستند، مدیران باید تاثیر قوانین و واکنش ها و نافرمانی های مدنی را بر فعالیت خود و کارکنان ارزیابی کنند.

به عنوان مثال یک عنصر سیاسی مهم که در فعالیت اقتصادی اثر می گذارد کاهش یا افزایش مالیات است. همین طور برخی تصمیمات سیاسی بر فضای فرهنگی، اجتماعی کشور تاثیر بالایی در اقتصاد ایجاد می کند. اما مهم تر از این موارد ظهور فناوری های جدید و بسترهای ارتباطی است که با پذیرش این فناوری ها، شرکت ها زیرساخت خود را تغییر می دهند و هزینه های هنگفتی بابت این تغییر، آموزش پرسنل و تولید و عرضه محصولات و خدمات خود در همین بستر متحمل می شوند. از سویی این به روزرسانی باعث رشد و ورود به بازارهای جدید نیز می تواند باشد. در این شرایط اگر دولت تصمیم به محدود سازی زیرساخت ها بگیرد، کسب و کار با ریسک بسیار بالایی برای ادامه حیات خود مواجه خواهد شد.

نقش زیر ساخت های فن آوری در توسعه اقتصادی:

کسب و کارها فقط در محیط هایی می توانند رشد کنند که ثبات سیاسی و وضعیت صلح آمیز و پایدار حکومت وجود دارد. عدم وجود این شرایط معاملات روزمره تجاری را مختل و ضررهای سنگین مالی برای مشاغل ایجاد می کند. این ضررها برای شرکت ها و سازمان هایی که سابقه فعالیت بیشتری دارند تا حدودی قابل تحمل تر است که در دراز مدت منجر به از دست رفتن منابع شده و ممکن است تعدیل ها و تعطیلی هایی در پی داشته باشد.

اما آسیب های تغییر و محدودسازی زیرساخت های فناوری برای کسب و کارهای کوچک به مراتب بیشتر است. بسیاری از فعالین اقتصادی هنوز به اندازه ای رشد نکرده اند که در میان بنگاه های رسمی، نام و نشان داشته باشند؛ به این معنی که در یک صنف مشخص عضو نشده اند و یا در بین شرکت های ثبت شده حضور ندارند. خاموش شدن این کسب و کارها تاثیر ویژه ای بر اقتصاد کلان به صورت مستقیم و فوری نمی گذارد اما منجر به بیکاری و بی انگیزگی یک یا چند نفری می شود که در آن بنگاه اقتصادی کوچک مشغول به کار بوده اند.

علاوه بر مشاغلی که در بستر فناوری به عرضه کالا و خدمات می پردازند، استارت آپ ها نیز زیان اساسی خواهند دید. آنچه باید در یک استارت آپ دغدغه تیم های کوچک بنیانگذار باشد استفاده از تکنولوژی های جدید و به روز دنیا، تولید و توسعه محصول مناسب، ورود به بازار و رقابت و کسب درآمد است، اما در شرایط بحران، دست به گریبان مسائلی می شوند که انگیزه و اهداف آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

اهمیت کسب و کارهای کوچک در اقتصاد به دلیل پویایی، انعطاف پذیری، خلاقیت، ایجاد فرصت های شغلی برای تازه کارها و نوآوری هایی است که در کشورهای در حال توسعه نقش مهمی در رشد اقتصاد و پیشرفت کشور بازی می کنند.

در کشورمان ایران موضوع کار و استخدام در دوره های مختلف مساله ی مهمی بوده است. در سالهای اخیر مهاجرت متخصصین که سرمایه های بالای فنی و تخصصی به همراه دارند همواره از سوی مدیران منابع انسانی یا بنیان گذاران استارت آپ ها قابل مشاهده بوده اما اثر این موضوع به صورت دقیق قابل اندازه گیری نیست و تنها در یک شرایط استخدامی جدی با آن مواجه می شویم، بدیهی است که در عرصه کلان سیاسی ممکن افراد تصمیم گیرنده به طور مستقیم با آن مواجه نشوند و این تصور ایجاد شود که در بیان این مشکل غلو صورت می گیرد در حالیکه این موضوعی بسیار مهم است.

 در شرایط ناپایدار اجتماعی و سیاسی که زیرساخت های فناوری را تحت تاثیر قرار می دهد، گروهی از افراد نیز مایل به کسب درآمد از بازارهایی می شوند که تاثیری بر پیشرفت و توسعه کشور نخواهد داشت و صرفا دغدغه رفع نیازهای مالی را کمتر می کند. تلاش و انگیزه بخشی و امید، مفاهیمی هستند که بخش خصوصی همواره از آنها بهره می گیرد، اما نیاز به بستری با مشکلات کمتر، تسهیل فضای کسب و کار و اتخاذ تصمیمات آینده نگرانه از سوی دولت، در این زمینه غیر قابل انکار است.

 

بیشتر بخوانید:

مدیریت منابع انسانی در استارتاپ ها فراتر از قوانین عادی کار است

3 دلیل مهم برای اینکه چرا استارتاپ تان شکست می خورد و راهکارهای آن

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!