معرفی شغل مدیر تولید

شغل مدیر تولید یکی از کلیدی ترین مشاغل رده مدیریتی در سازمان ها و کسب و کارهاست. برای آشنایی با شغل مدیر تولید،شرح وظایف مدیر تولید، مهارت های مدیر تولید و بازار و کار و استخدام آن این مقاله کاران را بخوانید.

معرفی شغل مدیر تولید

دغدغه اصلی یک مدیر تولید، توسعه بهینه یک محصول یا خدمت است؛ به همین دلیل مدیران تولید، موتورهای محرک یک کسب و کار برای افزایش درآمد، سود و سهم از بازار هستند.

در واقع عملکرد یک مدیر تولید موفق می تواند منجر به پیروزی یک کسب و کار شود و برعکس، ناکارآمدی و بی برنامگی یک مدیر تولید می تواند دلیل سقوط یک برند باشد؛ از همین رو صاحبان و مدیران ارشد کسب و کارها همیشه به دنبال جذب و استخدام مدیران تولیدی هستند که علاوه بر دانش آکادمیک، تجربه و نگاه حرفه ای نسبت به مقوله تولید و توسعه دارند.یک مدیر واحد تولید، مسئول تمام فرایندهای مدیریتی مربوط به تولید محصولات و خدمات، شامل برنامه ریزی و هدف گذاری، بودجه بندی، سازماندهی و نظارت است.

برای آشنایی با وظایف شغلی و ویژگی های یک مدیر تولید با ما در این مقاله کاران همراه باشید.

 

اگر داری استخدام میکنی با 40 درصد تخفیف آگهی تو ثبت کن کد تخفیف jobad40

 

وضعیت استخدام و بازار کار مدیر تولید :

با توجه به نقش حیاتی که یک مدیر تولید در هر شرکت یا سازمان برعهده دارد، بازار جذب و استخدام مدیر تولید برای مدیران حرفه ای، متخصص و البته به روز، همیشه پرتقاضاست؛ شرکت های کوچک و متوسط تا کارخانه های بزرگ و سازمان های دولتی در هر صنعتی می توانند فرصت مناسبی برای استخدام مدیر تولید باشند. با توجه به دایره فعالیت و گستردگی محصولات و خدمات یک شرکت، ساعت های کاری یک مدیر تولید کاملا متفاوت است؛ یک مدیر تولید مانند سایر مدیران، تقریبا ساعت کاری مشخصی در هفته ندارد و ممکن است هر روز هفته و طی شبانه روز درگیر کار مدیریت باشد.

تحصیلات و دوره های آموزشی یک مدیر تولید :

مدیران تولید می توانند فارغ التحصیل کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته های مدیریت (گرایش های ، مدیریت کسب و کار، مدیریت صنعتی و استراتژیک) باشند. در عین حال یک مدیر تولید می تواند دوره های آموزشی مرتبط با صنعت موردنظر  و همچنین دوره های ویژه مدیریت تولید مانند مدیریت منابع انسانی، آشنایی با استانداردهای تولید، مدیریت استراتژیک و اصول مدیریت چرخه عمر محصول را در آموزشگاه ها و مراکز فنی و حرفه ای گذرانده باشد و یا اینکه در حین خدمت، دانش تخصصی و آموزش های لازم را کسب کرده باشد.

در واقع بهترین مدیران محصول در هر رسته شغلی، متخصصانی هستند که علاوه بر آشنایی کافی با صنعت و فناوری، توانسته اند مهارت ها و دوره های مدیریتی را فرا بگیرند.

معرفی شغل مدیر تولید

شرح وظایف مدیر تولید :

متناسب با حجم و گستردگی سبد محصولات و خدمات یک شرکت و یا کارخانه، مدیر تولید وظایف متعددی دارد اما ۸ وظیفه اصلی یک مدیر تولید شامل موارد زیر است:

  • تصمیم گیری، برنامه ریزی و هدف گذاری کمی و کیفی برای تولید و توسعه محصولات و خدمات قابل عرضه
  • تعیین فرایندهای کلی و جزئی برای تولید و ارائه محصولات و خدمات به منظور افزایش بهره وری و کاهش هزینه
  • نظارت و کنترل بر فرایندها و سیاست های گردش کار  در تولید
  • مدیریت و ارزیابی منابع تولید برای اطمینان از بهره‌وری و حداقل خرابی
  • کنترل و نظارت بر عملکرد کارکنان واحد تولید
  • ایجاد انگیزه، پشتیبانی و راهنمایی برای کارکنان واحد تولید
  • استخدام، آموزش و ارزیابی کارکنان واحد تولید
  • تهیه گزارش های روزانه و هفتگی برای ارائه به مدیران ارشد
  • تشخیص و رفع مشکلات تولید

مهارت های مدیر تولید :

یک مدیر تولید با توجه به اینکه در چه صنعت و حوزه کاری مشغول است، نیاز دارد مهارت های متفاوتی کسب کند و دوره های آموزشی مرتبط را بگذراند.

مهم ترین مهارت های موردنیاز یک مدیر تولید شامل موارد زیر است:

  • توانایی مدیریت زمان شخصی و دیگران
  • توانایی هماهنگی ،تطبیق و تنظیم اقدامات و فعالیت ها
  • توانایی مدیریت منابع انسانی و آشنایی کافی با روش های انگیزش، ارتقا و هدایت افراد در زمان کار
  • برخورداری از تفکر انتقادی و استفاده از منطق و استدلال برای شناسایی نقاط ضعف و قوت راه حل های گزینه ای، نتایج یا روش هایی برای مسائ.
  • توانایی تحلیل، نظارت و ارزیابی برعملکرد خود و اشخاص دیگر یا سازمان ها برای حصول پیشرفت یا بکارگیری اقدامات صحیح
  • توانایی کنترل کیفیت و هزینه ها در فرایندهای کار
  • تسلط بر تکنیک های رهبری در محیط کار
  • توانایی تعلیم و آموزش افراد
  • قدرت مذاکره و چانه زنی

شخصیت شناسی یک مدیر تولید :

ویژگی های شخصیتی یک مدیر تولید بر گرفته از خصوصیات کلی مدیران است. حساسیت در شناخت مسائل و توانایی انتقاد صریح بر اساس استدلال قیاسی، از مهم ترین ویژگی های شخصیتی یک  مدیر تولید محسوب می شود. قدرت تصمیم گیری براساس منطق و تجربیات خصوصیت دیگر یک مدیر تولید است.

مدیران تولید موفق، اغلب درک شفاهی درستی از اطراف دارند و به همین میزان هم توانایی آنها در انتقال اطلاعات و ایده ها و در واقع بیان شفاهی موضوعات بالاست. آنها می توانند به راحتی و در عین شفافیت منظور خود را به دیگران برسانند. یک مدیر تولید، مسئولیت پذیر، متعهد و هشیار است و به ساختار بندی و مشخص کردن جزئیات در هر چیزی علاقه دارد.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

چالش های یک مدیر تولید :

مسائل و چالش های یک مدیر تولید هم مانند سایر شغل های مدیریتی، متناسب با نوع رشته کاری تعیین می شود. با این حال مدیران تولید همگی دارای چالش های مشترکی هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

مدیریت زمان

زمان، مهم ترین چالش پیش روی هر مدیر تولید است؛ مدیران تولید باید بتوانند برنامه ریزی های راهبردی خود را در مدت زمان مشخص به سرانجام برسانند. متغیر بودن عناصر تولید و بروز خطاهای فنی و انسانی در حین کار مهم ترین دلیلی است که باعث می شود مدیران در بحث زمان به چالش برخورد کنند.

سرعت فناوری

تغییر و تحولات مربوط به فناوری ، چالشی است که یک مدیر تولید هر زمان با آن روبه روست. یک مدیر تولید متناسب با نیازهای کاری و صنعت باید هر زمان نسبت به تکنولوژی های جدید و یادگیری آنها حساس باشد.

مدیریت ارتباط با افراد

گوناگون بودن شخصیت های افراد در تیم کاری، چالشی همیشگی برای تمام مدیران است. یک مدیر تولید در واحد کاری خود باید بتواند به کمک مهارت های شخصیت شناسی، روحیات مختلف اعضای تیم را بشناسد و با آنها ارتباط موثری برقرار کند.

 

همین الان آگهی های استخدامی رااز تمام کاریابی ها یکجا در کاران ببین

بیشتر بخوانید:

هنر مدیریت سرکش ترین تیم های کاری

برون سپاری موضوع استخدام؛ راهکاری هوشمندانه برای مدیران!

  همین حالا به سادگی یک رزومه حرفه ای بسازید

همه چیز درباره شغل مدیر محصول

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!