آشنایی با شغل کارشناس فروش:
فروش، متداولترین راه درآمد زایی هر شرکت یا سازمان است و کارشناسان فروش به عنوان نبض تپنده این واحد فعالیت میکنند. با این وجود شغل کارشناس فروش از آن دسته مشاغلی است که با مواردی مثل ویزیتوری اشتباه گرفته میشود. یک کارشناس فروش، برای تسهیل و توسعه میزان فروش محصولات و خدمات یک مجموعه فعالیت میکند. در واقع وظیفه یک کارشناس فروش، معرفی و ترغیب مشتریان برای خرید یک محصول است. کارشناسان فروش در ارتباط با واحد بازاریابی به صورت حضوری و یا تلفنی فرایند فروش را تکمیل میکنند. یک کارشناس فروش باید پس از آشنایی با استراتژیهای فروش شرکت، جامعه مشتریان احتمالیاش را انتخاب کند. کسب اطلاعات لازم در مورد مشتریان و تکمیل لیست فروش ماهانه از مهمترین وظایف یک کارشناس فروش محسوب میشود. برای آشنایی بیشتر با وظایف و موقعیت این شغل با ما در کاران همراه باشید.
وضعیت استخدام کارشناس فروش :
یک کارشناس فروش میتواند در اغلب سازمانها و شرکتها به ویژه در حوزه بازرگانی و تجاری استخدام شود. تمام شرکتها، بنگاههای اقتصادی یا سازمانهایی که محصول یا خدمتی را تولید میکنند، نیاز به فروش آن دارند و برای این کار لازم است تیم فروش استخدام کنند. هر شرکت یا سازمان با توجه به نوع بازاری که در آن فعالیت میکند به افراد متخصصی نیاز دارد تا بتواند محصولات و خدمات تولید شده را به بازار عرضه کرده و به فروش برساند؛ از این نظر تقاضا برای استخدام کارشناس فروش همیشه برای تمام مراکز بازرگانی، شرکتهای خصوصی و دولتی وجود دارد.
برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید
شرح وظایف کارشناس فروش :
یک کارشناس فروش برای پیشبرد اهداف شرکت و بنابر تعاریف واحد فروش و بازاریابی شرح وظایف مختلفی دارد که در ادامه با آنها آشنا میشویم:
- توانایی معرفی و فروش محصولات
- توانایی پاسخ گویی به مشتریان حضوری و یا تلفنی
- صدور پیش فاکتور و فاکتور خدمات برای مشتریان
- ثبت و پیگیری قراردادهای فروش مشتریان
- همکاری و هماهنگی با تامین کنندگان و باربری (در صورت لزوم ) برای ارسال بار برای مشتریان
- ثبت اطلاعات مشتریان در سامانههای مربوطه
- پیگیری تسویه حساب مشتریان
- توانایی حفظ ارتباط مشتری و شرکت
- ارائه گزارشهای دورهای به مدیر فروش
- تحقیق روی بازار، شناسایی تمایلات مشتریان و رقبا به منظور شفاف شدن نیاز بازار
- همکاری در تدوین استراتژیهای شرکت برای تولید، توزیع و فروش محصولات
- همکاری در برگزاری نمایشگاهها، و سمینارها و پاسخگویی بازدیدکنندگان غرفه در نمایشگاه و سمینار
مهارتها و دورههای آموزشی مورد نیاز شغل کارشناس فروش:
مطابق تحقیقات سایت کاران، فردی که میخواهد به عنوان یک کارشناس فروش استخدام شود باید حداقل مدرک کارشناسی در یکی از این رشتهها را داشته باشد :
- بازاریابی
- مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
- مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی
- مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی
- مدیریت بازرگانی
رزومه خود را با مهارت های مرتبط به شغل تان به روز کنید
و همچنین دورههای آموزشی زیر را نیز گذرانده باشد:
- ICDL
- دیجیتال مارکتینگ
۸ مهارت یک کارشناس فروش:
- برقراری ارتباط با دیگران
- روان شناسی
- خلاقیت
- برنامه ریزی و سازماندهی
- اصول گزارش نویسی
- استراتژیهای بازاریابی
- بازاریابی
- اصول مشاوره
شخصیت شناسی کارشناس فروش :
کارشناسان فروش از دنیای تجارت و بازرگانی لذت میبرند و همچنین علاقمند به برقراری و حفظ ارتباط با مشتریان و افراد مختلف هستند. میل به معرفی و عرضه کالا و خدمات در شخصیت برون گرای یک کارشناس فروش وجود دارد. کارشناسان خبره فروش باید به کمک تکنیکهای مختلف روابط عمومی، توانایی جلب رضایت افراد و مذاکره را در خود تقویت کنند. حفظ ارتباط با مشتریان و تماسهای متعدد به عنوان یکی از ارکان کاری فروش اهمیت زیادی دارد و کارشناسی موفق است که با روحیه بالا خستگی ناپذیر باشد. میل به روز آوری دانش و آشنایی با تغییرات جدید موضوعی است که میتواند تاثیر بسزایی در موفقیت استخدام یک کارشناس فروش داشته باشد.بر اساس مدل شخصیت شناسی MBTI نزدیک ترین تیپ های شخصیتی برای استخدام در شغل کارشناس فروش ESTP یا ENTP و ENFP و ENTJ یا INFJ است. اگر کارشناس فروش هستید یا به این شغل علاقه مندید با تست MBTI کاران می توانید با تیپ شخصیتی خود آشنا شوید. در مورد آزمون MBTI مطالب بیشتری اینجا بخوانید.
۶ چالش پیش روی یک کارشناس فروش :
ماهیت فعالیتهای تجاری همچون فروش به دلیل ارتباط مستقیم با افراد و موضوع اقناع آنها برای خرید پیچیده است؛ از این نظر یک کارشناس فروش همواره با چالشها و مسائل مختلفی روبه رو میشود که در ادامه به برخی اشاره کرده ایم:
- توانایی جلب رضایت و حفظ مشتریان
- چالش تماسهای زیاد
- دریافت پورسانت کم
- چالش بروز خلاقیت در نحوه فروش
- توانایی جلب رضایت مدیران ارشد برای تغییر الگوهای فروش و جلب مخاطب
- نوسانات ارزی در بازار و تاثیر آن روی تغییر قیمتها
بیشتر بخوانید :
معرفی شغل مدیر فروش و وظایف آن
با آزمون های شخصیت شناسی کاران، خودتان را بهتر بشناسید