6 دلیل برای اینکه باید بعد از کار، ورزش کنید!

خسته هستید، استرس دارید و حتی ممکن است بسیاری از روزها حوصله و روحیه کار کردن هم نداشته باشید. ورزش کردن بعد از سرکار، یک راهکار اساسی برای فرار از این رخوت روزانه است.

6 دلیل برای اینکه باید بعد از کار، ورزش کنید!

ورزش کردن بعد از پایان فعالیت کاری، که اغلب عصر یا غروب است، بهترین زمان برای به روزآوری و تجدید قوای بدنی و روحیه شماست. زمانی که بعد از سرکار تصمیم می‌گیرید یک فعالیت بدنی مثل پیاده روی، بدنسازی و یا هر نوع ورزش هوازی یا استقامتی انجام دهید، علاوه بر اینکه به سلامتی و تناسب اندام تان کمک کرده اید، باعث می‌شوید شب ها بهتر بخوابید و فردای ورزش سرحال تر و پرانرژی تر به محیط کاری بروید. شاید باور نکنید اما ورزش کردن بعد از کار، یکی از روش های شادتر بودن در محیط کار است.وقتی روز خود را با یک ورزش خوب و مناسب به پایان می رسانید فردا هم سرکار خوش خلق تر هستید.

برای اثبات این صحبت ها کافی است تنها به زندگی حرفه ای و شخصی همکارانی نگاه کنید که یک برنامه منظم ورزشی بعد از کار دارند. اغلب آنها با روحیه و پر انرژی هستند، تناسب اندام دارند و حتی به دلیل ورزش، سبک تغذیه سالم تری دارند. در بسیاری از موارد کاری هم چون کمتر احساس خستگی و رخوت می کنند، اغلب ایده ها و اشتیاق بیشتری برای کار دارند. در مجموع افرادی که می توانند در زندگی حرفه ای و عمومی خود با ورزش یک نوع تعادل ایجاد کنند در مجموع موفق تر هستند.

حالا می خواهیم تاثیرات ویژه ورزش را به صورت جداگانه بر ابعاد زندگی کاری مان بررسی کنیم. با ما در کاران همراه باشید.

۱-افزایش قدرت بدنی

فعالیت‌های بدنی به دلیل جذب بیشتر اکسیژن، کاهش فشار خون و بهبود جریان آن، باعث افزایش سلامت، بنیه و قدرت شما می‌شوند. بعد از مدتی ورزش متوجه می شوید بافت عضلانی بدن تان پیشرفت کرده و همین موضوع باعث می شود در مواقع سختی و اضطراب به ویژه در محیط کار، توان شما برای تحمل چنین وضعیت‌هایی افزایش یابد. هر چه سلامت تر باشید قلب، ریه و شش‌های شما بهتر کار می کنند؛ در نتیجه می‌توانید مدت طولانی تری در محیط کاری تان بدون خستگی فعالیت داشته باشید و حتی به مرور بیشتر ورزش کنید و توانمندتر باشید. از دیگر مزایای ورزش برای بدن می‌توان به بهبود سیستم گوارش بدن، بهبود تناسب اندام، افزایش هماهنگی و تعادل در اعضاء بدن، افزایش چابکی شما اشاره کرد.

۲-بهبود کارایی و افزایش کارایی مغز

ورزش باعث بالا رفتن سطح انرژی بدن و افزایش میزان سروتونین موجود در مغز می شود. افزایش سطح میزان سروتونین باعث بالا رفتن سطح کارکرد مغز و بهبود فعالیت می‌شود. از سوی دیگر پایین آمدن سطح استرس عمومی بدن در اثر ورزش، باعث می شود شما بتوانید با کسب آرامش روحی و جسمی بیشتر برای پیشبرد و حل مسائل کاری تان از نظر ذهنی توانمندتر باشید. ورزش رشد سلول‌های مغز را افزایش می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده است که شش ماه ورزش هوازی باعث افزایش رشد بافت‌های مغزی می‌شود. رشد تولید سلول‌های جدید مغزی از پیری زودرس و زوال حافظه جلوگیری می‌کند. در واقع افزایش جریان خون در مغز باعث کاهش از دست رفتن بافت سلولی مغزی می‌شود که از حدود ۴۰ سالگی شروع به از بین رفتن می‌کند. در نتیجه با گنجاندن چند دقیقه ورزش در طول روز شاهد تغییرات مثبت در کارایی مغز و حتی سطح انرژی تان خواهید شد.

۳-کاهش استرس و افسردگی کاری

ورزش به دلیل ایجاد تمدد اعصاب و تمرکز روی حرکات ورزشی باعث کاهش استرس و افزایش نشاط می‌شود. به همین دلیل ورزش یکی از راه‌کارهای مبارزه با استرس است. فعالیت منظم بدنی همچنین به دلیل نشاط ناشی از تولید سروتونین باعث کاهش افسردگی و رخوت نیز می‌‌شود. همان طور که اشاره کردیم با داشتن یک برنامه ورزشی منظم ولو کوتاه در طول روز، شما در محیط کاری تان خلق و خو و رفتار بهتری خواهید داشت. که این موضوع خود به خود به بهتر شدن جایگاه شخصی تان در فضای کاری و حتی جامعه می‌شود.  درواقع هرچه قدر میزان استرس تان کمتر باشد، تند مزاجی و زود رنجی تان نیز کمتر خواهد شد و این مسئله باعث تقویت رابطه‌تان با همکاران و حتی اعضای خانواده و دوستان تان می شود.

۴-افزایش سرعت عمل در کار

به دلیل تاثیر چشم گیری که ورزش کردن روی تمدد اعصاب، تمرکز و در واقع نشاط آوری دارد ورزشکاران در محیط کار عموما تمرکز بالاتری دارند. عوامل زیادی ممکن است در حین کار باعث حواس پرتی شما شوند . حتی به دلیل استرس زیاد در برخی موارد باعث فراموشی وظایف شوند. تمرکز بالا باعث می‌شود استرس کمتر و سرعت عمل بالاتری داشته باشید و اینها همگی از مواهب ورزش بعد از کار است.

 

چقدر در کار و زندگی تان احساس شادی و رضایت می کنید؟ تست شادمانی کاران به شما می گوید چقدر انسان شادی هستید!

 

۵- تقویت حافظه

تحقیقات نشان داده است افرادی که فعالیت بدنی دارند و زمانی در روز را به ورزش اختصاص می‌دهند به دلیل سطح بالاتر اکسیژن ،گردش خون بهتری دارند و این موضوع به میزان زیادی حافظه شما را تقویت می کند. با داشتن حافظه بیشتر قطعا در پیشبرد وظایف روزمره تان سریع تر هستید و اعتماد به نفس بالاتری خواهید داشت.

۶- بهبود روابط

بر اساس نتایج تحقیقات افرادی که به صورت گروهی ورزش می‌کنند، سطح انرژی بالاتری دارند. طبیعی است که همکاران ورزشکار درموقعیت‌های استرس زا میتوانند روابط شخصی و کاری خود را  بهتر کنترل کنند و تا جای ممکن رفتار پرخاش‌گرانه نشان ندهند؛ در نتیجه شما به کمک تاثیرات مثبت ورزش روابط پویاتر و پایدارتری خواهید داشت.

 

بیشتر بخوانید:

چطور عصرها راندمان بیشتری داشته باشیم؟

موسیقی خوب چه تاثیری روی عملکرد شما در محیط کار دارد؟

5 روش ساده برای اینکه مثبت اندیش باشیم

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!