مشکلات کار در ایران

اگر می خواهید درباره مشکلات کار در ایران بدانید این مقاله کاران شما را با مشکلات کار و راه اندازی کسب وکار بیشتر آشنا می‌کند.

مشکلات کار در ایران

چرا کار پیدا کردن یا راه اندازی کسب و کار سخت است؟

در حال حاضر بزرگترین دغدغه در زندگی همه افراد با سنین مختلف مسئله کار است. عده ای از جوانان به دنبال ایجاد کسب و کارند و یا به دنبال پیدا کردن شغلی مناسب هستند به همین دلیل با وجود سنین بالای 18 سال همچنان تحت پوشش حمایت خانواده هستند.

بخش بزرگی از نیروی کار ما در گروه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که بیشترین چالش اشتغال را دارند زیرا تحصیلات آکادمیک دارند اما عموما مهارت‌‌های مورد نیاز بازار کار را ندارند.

نرخ بیکاری در ایران درحال افزایش است زیرا دو مسئله وجود دارد یکی پیدا کردن شغل و دیگری پیدا کردن شغل مورد علاقه، اکثر کارجویانی که به دنبال شغل هستند فقط می خواهند مشغول به کار شوند اما زمانی که وارد بازار کار می شوند متوجه موضوعی با عنوان کار مورد علاقه می‌شوند؛ به این معنا که کار مورد علاقه تناسبی است بین کار و ویژگی های شخصیتی کارجو؛ به همین دلیل خیلی‌ها زمانی هم جایی استخدام می‌شوند یا علاقه‌ای به ادامه آن ندارند و یا شکست می‌خورند.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

از مهم‌ترین مشکلات کار در ایران، شرایط سخت اقتصادی است که بیشترین ناامنی شغلی را به وجود آورده است. در کشور ما در بخش خصوصی همیشه این نگرانی برای افراد شاغل وجود دارد که هر لحظه ممکن است محل کار آنها به دلیل شرایط اقتصادی در آستانه تعطیلی و یا تعدیل نیروی کار قرار بگیرد که نتیجه این شرایط، بیکاری بیشتر و نگرانی برای کارمندان و حتی خانواده آنها است. از طرف دیگر میزان دستمزدی که هر سال دولت تامین می کند و با توجه به تورمی که وجود دارد میزان حقوق و دستمزد همیشه پایین تر از هزینه معاش کارمندان و کارگران است؛ به همین دلیل خیلی ها علاوه بر شغل اول، به دنبال شغل دوم و سوم هم هستند.

 

از دیگر مشکلات کار در ایران، مشاغل پاره وقت و یا فصلی هستند که در آن افراد با ساعات کار کمتر یا به صورت‌ پروژه‌ای کار می‌کنند و توسط کارفرما بیمه نمی‌شوند. کارهایی که به صورت پروژه‌ای هستند مانند کارگران ساختمانی و شغل‌های کارگاهی، این نوع از مشاغل شناسنامه درستی ندارند و به صورت درستی نظارت و ساماندهی نشده‌اند.

مشکل بعدی کار در ایران به علت توزیع نامتقارن امکانات شغلی و سرمایه‌گذاری کمتر در شهرستان هاست که امکان کمتری برای اشتغال در شهرهای مختلف فراهم کرده است؛ به همین خاطر شاهدیم که برخی از مناطق در ایران وضعیت بدتری به لحاظ اشتغال و نرخ بالای بیکاری دارند.

 

با این تفاسیر، اصلی ترین موارد مشکلات کار در ایران به شرح ذیل است:

  • دسترسی به منابع مالی
  • تورم
  • بی ثباتی سیاست ها
  • فساد اقتصادی
  • نامناسب بودن زیرساخت ها
  • مقررات ارزی
  • تغییر مداوم قوانین کار و مجوزها
  • نرخ های بالای مالیات
  • کمبود نیروی کار با مهارت و تخصص موردنیاز بازار کار
  • پیچیدگی قوانین مالیاتی

به نظر شما چه مشکلات دیگری در حوزه کار در ایران وجود دارد؟

 

بیشتر بخوانید:

چگونه کار پیدا کنیم؟

چطور با حس ترس از شکست در کار و زندگی مقابله کنیم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!