4 نوع تعارض تیمی و شیوه موثر حل آن‌ها

تعارضات بخش طبیعی از زندگی است، چه در زندگی شخصی باشد و چه در محل کار رخ دهد. تضادهای محل کار به این دلیل اتفاق می‌افتند که اعضای تیم همیشه با یکدیگر موافق نیستند یا گاهی نمی‌دانند چگونه علی‌رغم اختلافات با هم کار کنند. این تفاوت‌ها و تعارضات می‌تواند بخاطر تقسیم نامناسب وظایف، روش انجام کار یا شخصیت افراد باشد. برای اینکه یک تیم به طور موثر با هم کار کنند، باید تعارضات به‌موقع و حرفه‌ای حل شود که اختلال در بهره وری به حداقل برسد. چه خودتان درگیر در تعارض باشید و چه به عنوان یک میانجی بخواهید عمل کنید، باید در طول فرآیند آرامش خود را حفظ کنید و برای درک دیدگاه‌های مختلف همه طرف‌های درگیر تلاش کنید. در این مقاله، رایج‌ترین انواع تعارض‌ها، مراحل حل آن‌ها و اهمیت حل تعارض در محل کار را بررسی می‌کنیم.

4 نوع تعارض تیمی و شیوه موثر حل آن‌ها

تعارض تیمی چیست؟

درگیری‌های تیمی زمانی به وجود می‌آیند که بر سر اهداف، روش‌ها یا نیازهای تیم اختلاف نظر وجود داشته باشد. زمانی که شخصیت‌های متفاوتی وجود داشته باشد، ممکن است تعارض رخ دهد. در ابتدا، این تعارضات ممکن است عادی به نظر برسند، اما حل نکردن آن‌ها می‌تواند به بهره وری و روحیه کلی تیم آسیب برساند.

هنگامی که درگیری بین اعضای تیم ایجاد می شود، رسیدگی به این اختلافات و رسیدن به یک درک متقابل به همه اجازه می‌دهد تا به طور هماهنگ و سازنده با یکدیگر همکاری کنند. حل تعارض یک مهارت رهبری ارزشمند است.

4 نوع درگیری و تعارض تیمی

در اینجا چهار نوع مختلف تعارض‌های تیمی رایج در محیط‌های محل کار آورده شده است:

1-تضادهای مبتنی بر وظیفه

تضادهای مبتنی بر وظیفه در شرایطی رخ می‌دهد که اعضای تیم برای تکمیل یک کار یا پروژه به یکدیگر متکی هستند. زمانی که یک نفر در تیم بخشی از کار خود را کامل نمی‌کند، می‌تواند بر توانایی اعضای دیگر تیم برای به پایان رساندن به موقع قسمت خود تأثیر بگذارد.

2-تعارضات رهبری

برخی از درگیری‌ها به دلیل تفاوت در سبک‌های رهبری رخ می‌دهد. هر کس روش خاص خود را برای رهبری تیم خود دارد. برخی از رهبران دستوردهنده هستند، درحالی‌که برخی دیگر بازتر و فراگیرتر عمل می‌کنند. برای جلوگیری از تعارضات رهبری، شناخت و قدردانی از این تفاوت‌ها در سراسر تیم مهم است. اگر در نقش مدیریت هستید، باید از سبک رهبری خود و نحوه تعامل خود با تیم خود آگاه باشید.

3-تعارضات سبک کاری

همان‌طور که در سبک‌های رهبری تفاوت‌هایی وجود دارد، در سبک‌های کاری هم تفاوت‌هایی وجود دارد. تعارضات سبک کاری به این دلیل رخ می‌دهد که اعضای تیم ترجیحات متفاوتی در مورد چگونگی انجام وظایف دارند. برخی به سرعت کار می‌کنند و در اسرع وقت به کار بعدی می‌پردازند، درحالی‌که برخی دیگر ترجیح می‌دهند کارها را به‌آرامی و با تمرکز انجام دهند.

4-تضادهای شخصیتی

تعارضات شخصیتی هم یکی از رایج‌ترین مواردی است که می‌تواند به تعارضات تیمی منجر شود. این نوع درگیری‌ها به دلیل تفاوت‌های شخصیتی در بین اعضای تیم ایجاد می‌شود. مهم است که سعی کنید تفاوت‌های یکدیگر را درک کنید و یاد بگیرید که چگونه به طور مسالمت‌آمیز و سازنده با هم کار کنید.

نحوه حل تعارضات تیمی

بسیاری از تعارضات در محل کار ناشی از سوء تفاهم و عدم ارتباط بین اعضای تیم است. در اینجا چند گام موثر برای حل تعارضات محل کار وجود دارد:

آرامش خود را حفظ کنید

هنگامی که درگیری ایجاد می‌شود، مهم است که آرام و حرفه‌ای باقی بمانید. چندین نفس عمیق بکشید و ذهن خود را قبل از تلاش برای رسیدگی به درگیری پاک کنید. قبل از افزایش تنش و بدتر شدن اوضاع، طرحی برای حل تعارض ارائه دهید.

برقراری ارتباط و گوش دادن

مکانی را پیدا کنید که بتوانید در خلوت درباره درگیری صحبت کنید. مهم است که همه طرف‌های درگیر این فرصت را داشته باشند که نظرات خود را به اشتراک بگذارند و به آنچه دیگران می‌گویند گوش دهند. مراقب و همدل باشید و سعی کنید احساس طرف مقابل را درک کنید و در عین حال هر آنچه را که نیاز دارید بگویید.

تعارض را بپذیرید و راه حلی بیابید

بخشی از حل تعارض شامل اذعان به وجود مشکل در وهله اول است. هنگامی که مناقشه به رسمیت شناخته شد، همه افراد درگیر باید در مورد دستیابی به یک راه حل توافق کنند. سعی کنید تعارض را از دیدگاه سایر اعضای تیم خود ببینید و روی چیزهایی تمرکز کنید که می‌توانید روی آنها توافق کنید.

از سرپرست یا مدیر منابع انسانی کمک بخواهید

در برخی موارد، ممکن است لازم باشد در صورت حل نشدن تعارضات، از بخش منابع انسانی یا سرپرست خود کمک بخواهید. خواه این مورد به دلیل عدم همکاری فردی باشد یا چیز بسیار جدی‌تر، مانند آزار و اذیت یا تبعیض.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!