همه چیز درباره استخدام یک برنامه نویس و مصاحبه شغلی آن

استخدام برنامه نویس توانمند و قابل اعتماد، یکی از استخدام های پرچالش برای همه مدیران است، حتی اگر خود شما هم یک برنامه نویس حرفه ای باشید! حالا اگر به عنوان یک مدیر و یا مسئول منابع انسانی سررشته ای از مسائل فنی نداشته باشید، قطعا انتخاب یک برنامه نویس خوب برای شما مثل پیدا کردن یک سوزن در انبار کاه است.در این مقاله کاران با فوت و فن های استخدام یک برنامه نویس آشنا می شویم.

همه چیز درباره استخدام یک برنامه نویس و مصاحبه شغلی آن

هنر استخدام یک برنامه نویس!

استخدام برنامه نویس به عنوان یکی از پرتقاضاترین مشاغل فناوری اطلاعات پیچیدگی های خودش را دارد.هنگامی‌که می خواهید یک برنامه نویس استخدام کنید، ابتدا باید ویژگی‌ها و انتظارات فنی و عمومی که از فرد دارید را برای خود مشخص کنید. همه چیز درباره شرح وظایف و مهارت های یک برنامه نویس را از اینجا ببینید.

1.اهداف و برنامه استخدام یک برنامه نویس را مشخص کنید

پیشنهاد کاران به شما این است که حتما با مدیر فناوری اطلاعات و یا مسئول فنی شرکت تان درباره این موضوع نیازسنجی کنید و متوجه شوید که قرار است با چه هدفی یک برنامه نویس استخدام کنید. آیا قرار است یک محصول جدید نرم افزاری تولید کنید یا اینکه می خواهید بستر فعلی را توسعه دهید؛ دایره کار برنامه نویس ها از کدنویسی برای سایت ها و تولید محصولات نرم افزاری آن چنان گسترده است که شما حتما باید ابتدا مشخص کنید که کارشناس موردنظرتان باید به کدام زبان های برنامه نویسی مسلط باشد. بعد از مشخص شدن انتظارات فنی، شما می توانید درباره مهارت ها و شرایط عمومی فرد مورد نظر تعیین تکلیف کنید.

دقت کنید ویژگی های عمومی یک برنامه نویس یا به قولی همان soft skills مانند توانایی انجام کارها به صورت گروهی، نظم و انضباط در انجام و برنامه ریزی کارها و حضور به موقع همگی در کنار خصوصیات تکنیکی مهم هستند. در نظر گرفتن کل این موارد باعث می شود که خیلی ها معتقد باشند استخدام یک برنامه نویس یک هنر محسوب شود!

5 چالش شغل برنامه نویسی را بشناسید

 2.آگهی استخدامی خلاق خود را در کانال های تخصصی منتشر کنید

برای پیدا کردن یک برنامه نویس و جذب حرفه ای ترین ها، سعی کنید، یک آگهی شغلی خلاق طراحی کنید. چون تجربه نشان داده کاربلدترین برنامه نویس ها همیشه دنبال نکات چالشی هستند. علاوه بر سایت های کاریابی،  شما حتما باید در جوامع حرفه ای برنامه نویس ها و یک شبکه اجتماعی مثل لینکدین کمک بگیرید و جستجو کنید. حتی می توانید از همکاران تان در سایر شرکت ها که با برنامه نویس ها در ارتباط هستند بخواهید که به شما افرادی را معرفی کنند.

 

آگهی های استخدام برنامه نویس دورکاری، پروژه ای و پاره وقت را از اینجا ببینید

3.پروژه کوچکی را برای استخدام برنامه نویس تعریف کنید

بعد از این مراحل شما ممکن است تعدادی رزومه ازمتقاضیان استخدام در این شغل دریافت کنید و بعد از مطالعه و ارزیابی سوابق آنها و انجام مصاحبه استخدامی به این نتیجه برسید که بالاخره برنامه نویس دلخواه خود را پیدا کرده اید، اما پیشنهاد ویژه کاران به شما این است که با گرفتن یک تست فنی در یک پروژه کوچک کدنویسی به یقین برسید که این فرد مناسب تیم شما هست یا خیر. نتایج این تست و بررسی آن توسط یک داور فنی به شما کمک می کند مهارت های فرد مورد نظر را محک بزنید. پس از انجام مصاحبه عمومی حتی می توانید از کارجو بخواهید به عنوان مثال یک برنامه کوچک بنویسد و یا اگر زمان این کار را ندارید بخواهید قسمتی از برنامه نوشته شده را تحلیل کند و بگوید با چه روش‌های دیگری می توانست آن ماژول برنامه را تهیه کند.

در ادامه این مقاله کاران، ابتدا شما را با ویژگی های شخصیتی یک برنامه نویس حرفه ای آشنا می کنیم و سپس به شما می گوییم که در مصاحبه استخدامی با یک برنامه نویس چه سوال هایی بپرسید.

همه چیز درباره شغل برنامه نویس

ویژگی‌های یک برنامه نویس حرفه ای :

۱-کنجکاو و عاشق یادگیری:

برنامه نویس های حرفه ای هرگز مسائل را مانند گذشته نمی پذیرند؛ همین موضوع باعث می شود وقتی کد آنها روی سیستم کار نمی کند، سعی کنند با کنجکاوی و یادگیری جواب این مشکل را پیدا کنند. به دلیل حس بالای کنجکاوی، برنامه نویس ها از آزمایش کردن نمی ترسند و مدام علاقمندند زبان های جدید یاد بگیرند تا به پیشرفت شان کمک کند.

۲- پشتکار و خلاقیت

روبه رو شدن با چالش ها در حوزه برنامه نویسی، یک موضوع کاملا عادی است. یک برنامه‌نویس خوب باید توانایی رفع مشکلات فنی کدها و کنار زدن موانع را داشته باشد. حل این مشکلات ممکن است زمان بر باشد؛ پس صبر و حوصله و پشتکار یکی دیگر از ویژگی‌های شخصی برنامه نویسان است.

۳-ذهن فنی و تحلیل گر

ابزار اصلی توسعه دهندگان یا همان برنامه نویس ها رایانه آنها است ، بنابراین ممکن است فکر کنیم آنها فقط می توانند منطق رایانه ها را برای کارشان متوجه شوند در صورتی که نکته ای که باعث می شود یک برنامه نویس حرفه ای از کارشناسان متوسط متمایز شود توانایی درک منطق پدیده ها علاوه بر کدهاست؛ به این معنا که شما در استخدام یک برنامه نویس حرفه ای باید تشخیص دهید آیا فرد موردنظر شما علاوه بر مهارت های فنی می تواند بخش های تخصصی کارش را برای افراد غیرمتخصص شرح دهد؟ ذهن فنی ولی در عین حال تحلیل گر یک برنامه نویس به او امکان می دهد مسائل فنی و غیرفنی را به درستی تحلیل کند.

 ۴- توانایی حل مسئله

نکته ای دیگری که در مصاحبه استخدامی یک برنامه نویس باید در نظر بگیرید توجه به توانایی حل مساله است؛ همان طور که اشاره کردیم بروز مشکلات فنی مخصوصا در زمان خطای سیستم حین اجرای برنامه ها، برای برنامه نویس ها یک امر رایج است؛ توانایی حل مساله به برنامه نویس ها کمک می کند بتوانند با راه کارهای مختلف، این مشکلات را حل کنند.

۵-منعطف و توانا در ارتباط با دیگران

ممکن است تصویر کنید برنامه نویسی یک شغل کاملا فردی است که اشخاص درون گرا بهتر از پس آن برمی آیند اما جریان جدید استخدام برنامه نویس ها نشان داده که اغلب کسب و کار به دنبال همکاری با توسعه دهندگانی هستند که منعطف اند و می توانند خود را با تیم های کاری هماهنگ کنند. بنابراین برقراری ارتباط موثر با دیگران از مهم ترین نکات شخصیتی یک برنامه نویس است؛ چراکه آنها باید برای پیش برد شرح وظایفشان با تیم های مختلف در یک شرکت همکاری کنند.

۶-مستندسازی

چرخه تغییر نیروی انسانی در بخش های فنی شرکت ها و سازمان امری کاملا عادی است به همین دلیل برنامه نویسان باید بتوانند روند کاری خود را مستند کنند تا در صورت جدا شدن از مجموعه، ادامه کار  برای برنامه نویس بعدی و هماهنگ شدن با روند کار آسان تر باشد.

۷- تسلط بر زبان انگلیسی

آشنایی با زبان های مختلف برنامه نویسی و مطالعه درباره تغییرات به روز این حوزه قطعا نیازمند تسلط برنامه نویس ها به زبان انگلیسی است. بنابراین برنامه نویس ها باید بتوانند هر زمان برای یادگیری و انجام وظایف روزمره شان مدام به سایت ها و منابع اصلی که همگی به زبان انگلیسی سر بزنند و این نکته ای است که شما باید در استخدام یک برنامه نویس به شدت به آن توجه کنید. اغلب برنامه نویسان حرفه ای، به زبان انگلیسی مسلط هستند.

۸ سوال کلیدی در مصاحبه با یک برنامه نویس

با دانستن ویژگی‌های یک برنامه نویس، حالا شما می‌توانید در یک مصاحبه استخدامی، علاوه بر شناسایی و تحلیل ویژگی‌ها، مهارت‌های فنی و شخصیتی که ذکر کردیم، پرسش‌های اختصاصی زیر را مطرح کنید. پاسخ کارجو به سوالات زیر مشخص می‌کند که فرد موردنظر شما چقدر به مسائل حوزه برنامه نویسی و استخدام در این شغل مسلط است.

  1.  اغلب با تیم های چند نفره مشغول به کار بوده اید؟
  2. در زمانی که با مدیر فنی اختلاف نظر دارید، چه میکنید؟
  3. چه موضوعی در محیط کاری قبلی تان موجب پیشرفت شما بود؟
  4. وضعیتی را بیان کنید که در آن یک مانع بزرگ برای تکمیل یک پروژه به وجود آمده است. چگونه با آن کنار آمدید؟ چه گامهایی را بردید؟
  5. یک نمونه اخیر از یک وضعیت استرس زا در کار را بگویید؟ چگونه آن را حل کردید؟
  6.  کمی در مورد تجربه ای که در آن شما مجبور بودید تکنولوژی جدیدی را در کار یاد بگیرید بگویید؟
  7. چگونه مهارت‌های برنامه نویسی خود را تا به امروز حفظ می کنید و با چه روش هایی آن را ارتقا می دهید؟
  8. یک پروژه یا زمان را که تحت فشار شدید قرار گرفته اید را شرح دهید و چگونگی آن را مدیریت کنید؟

بیشتر بخوانید:

انواع دوره های آموزشی برنامه نویسی.

 چگونه یک برنامه نویس موبایل استخدام کنیم؟

پردرآمدترین مشاغل آینده ایران و جهان تا 20 سال آینده را بشناسید

پردرآمدترین مشاغل دورکار را بشناسید

5 چالش شغل برنامه نویسی را بشناسید

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!