به این سوال مصاحبه پاسخ دهیم: «چه چیزی شما را منحصربه‌فرد می‌کند؟»

وقتی برای شغلی درخواست می‌دهید، ممکن است مهارت‌ها، دانش فنی و تجربیات مشابهی را با سایر نامزدهای آن موقعیت شغلی داشته باشید. در چنین شرایطی اگر یک استخدام‌کننده از شما بپرسد «چه چیزی شما را منحصربه‌فرد می‌کند؟» می‌توانید از این فرصت برای برجسته کردن ویژگی‌هایی که شما را از سایرین در حوزه خودتان متمایز می‌کند، استفاده کنید. درک چگونگی بحث در مورد نقاط قوت و ویژگی‌های متمایز خود در طول مصاحبه، به شما کمک می‌کند تأثیر مثبتی بر مدیر استخدامی داشته باشید. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چرا مصاحبه‌کنندگان می‌پرسند «چه چیزی شما را منحصر‌به‌فرد می‌کند؟». همچنین نکات و مثال‌هایی را برای کمک به شما در نحوه پاسخگویی در طول مصاحبه با یک کارفرمای احتمالی ارائه می‌دهیم.

به این سوال مصاحبه پاسخ دهیم: «چه چیزی شما را منحصربه‌فرد می‌کند؟»

چرا مصاحبه‌کنندگان می‌پرسند: «چه چیزی شما را منحصربه‌فرد می‌کند؟»

اگر ده‌ها متخصص دیگر با مجموعه مهارت‌های تقریباً یکسان برای موقعیت شغلی مورد نظر شما درخواست داده‌ باشند، کارفرمایان می‌‌خواهند بفهمند چرا باید شما را به جای آن‌ها استخدام کنند؟ دلیل دومی که کارفرمایان این سوال را می‌پرسند این است که بفهمند شما برای خود چه ارزشی قائل هستید. مواردی که در پاسخ خود بر آنها تأکید می‌کنید هم ممکن است نقاط قوت مهمی باشند که پیوسته برای بهبود آن‌ها تلاش می‌کنید.

چگونه به سوال «چه چیزی شما را منحصر‌به‌فرد می کند؟» پاسخ دهیم؟

به‌جای تلاش برای شناسایی ویژگی‌هایی که شما را از سایر نامزدها متمایز می‌کند، بر این تمرکز کنید که استخدام شما چگونه می‌تواند برای کارفرما مفید باشد. از آنجایی که سایر متقاضیان را نمی‌شناسید، اینکه روی ویژگی‌های دیگران متمرکز شوید، به شما کمکی نخواهد کرد. هر نوع تجربه و مهارت حرفه‌ای شما می‌تواند همان‌چیزی باشد که برای پاسخ به این سوال به دردتان می‌‌خورد.

در اینجا چهار مرحله وجود دارد که می‌توانید برای کمک به شناسایی مرتبط‌ترین و منحصربه‌‌فرد‌ترین ویژگی‌های خود، آن‌ها را دنبال کنید:

1- در نظر بگیرید که کارفرما چه چیزهایی را ارزشمند می‌داند

کارفرمایان نامزدهایی را می‌خواهند که چشم انداز، مجموعه مهارت یا توانایی‌هایی را به همراه داشته باشند که به آن‌ها در دستیابی به اهداف کسب و کارشان کمک می‌کند. زمانی را به بررسی دقیق شرح شغل مورد نظر، اختصاص دهید و به دنبال اطلاعات در مورد اهداف خاصی باشید که کارفرما امیدوار است کارمند جدید به آن برسد، سپس نقاط قوتی را که با این نیازها مطابقت دارد شناسایی کنید.

به عنوان مثال، اگر برای یک موقعیت مدیریت تیم، درخواست می‌دهید و شرح شغل، انگیزه شرکت بر تسهیل ارتباط بین بخش‌ها تاکید دارد، می‌توانید بر توانایی خود در گرد هم آوردن افراد حول یک هدف مشترک و ایجاد انگیزه در یک محیط گروهی تاکید کنید. شما همچنین می‌توانید مواقعی را یادآور شوید که بر روحیه تیم، اثر مثبت گذاشته‌اید.

 

5 سوال عجیب که در جلسه مصاحبه ممکن است بپرسند با پاسخ‌های مناسب

 

2- به سابقه و تجربیات قبلی خود نگاه کنید

به موقعیت‌هایی که در شغل‌های قبلی موفق ظاهر شده‌اید یا زمانی که کارفرما از شما ستایش کرده و به شما پاداش داده، فکر کنید. در نظر بگیرید که برای به دست آوردن شناخت چه کارهایی انجام داده‌اید و چه ویژگی‌ها، مهارت‌ها یا توانایی‌هایی به شما کمک کرده تا به موفقیت برسید. هر کاری که انجام داده‌اید، احتمالاً همان چیزی است که سایر کارفرمایان هم در یک کارمند جست‌وجو می‌کنند و قدردان آن هستند.

به عنوان مثال، یک متخصص فروش با استعداد خاص ممکن است تجربه رسیدگی به مشتریان ناراضی یا بازگرداندن حساب‌های از دست رفته را داشته باشد. در این مورد، مهارت منحصر‌به‌فرد شما ممکن است توانایی درک و متقاعد کردن مشتریان ناراضی باشد که برای هر شرکتی ممکن است پیش بیاید.

 

اگر میخوای بدونی برای چه شغلی مناسبی در تست شخصیت شناسی کاران شرکت کن

 

3- محبوب‌ترین ویژگی‌های شخصیتی خود را بشناسید

نقاط قوت برجسته شده توسط کارفرمایان قبلی و ویژگی‌هایی را که دوستان و خانواده شما از آن‌ها تجلیل کرده‌اند در نظر بگیرید. سپس، به دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید این جنبه‌های شخصیتی خود را برای برتری در شغل به کار ببرید.

به عنوان مثال، اگر افراد دیگر تشخیص داده‌اند که شما صبور و فداکار هستید، می‌توانید بیان کنید که چگونه صبر و پشتکار به شما اجازه می‌دهد تا در شرایط پراسترس عزم خود را برای رسیدن به اهداف جزم کنید و آرام و خونسرد باقی بمانید.

4- به یاد داشته باشید که لازم نیست در نوع خود بی‌نظیر باشید

اجازه ندهید کلمه منحصره‌به‌فرد شما را گیج کند یا بترساند. در حالی که کارفرمایان به دنبال مهارت‌های جذاب در شما هستند، در عین حال، از شما انتظار ندارند چیزی را به اشتراک بگذارید که به کلی متفاوت از همیشه باشد یا به آن شغل مرتبط نباشد.

برای مثال، می‌توانید پاسخ خود را با گفتن این جمله آغاز کنید: «در بازخورد همکارانم، من به نظم و کار تیمی متعهدانه شناخته می‌شوم...» هنگام پاسخ دادن به هر سؤال مصاحبه، تا حد امکان از جزئیات خاص یا سناریوهای واقعی استفاده کنید.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!