فهرست مشاغل مناسب توان یابان و قوانین حمایتی از معلولان

مشاغل مناسب توان یابان و استخدام معلولان با وجود جمعیت 11درصدی آنها در کشور، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله کاران ضمن اشاره به مشاغل مناسب توانیابان، قوانین حمایتی استخدام معلولان و همچنین مشکلات توانیابان در محیط کار هم را هم تشریح کرده ایم. با ما همراه باشید.

فهرست مشاغل مناسب توان یابان و قوانین حمایتی از معلولان

آشنایی با معلولیت

معلولیت، رخدادی است که ازابتدای تاریخ بشرهمراه ما بوده است و می‌توان گفت معلولیت در تمام جوامع وجود دارد. جمعیت قابل توجهی از جهان را معلولان تشکیل می‏‌دهند و طبق آمار، بیشترین تعداد معلولان در کشورهای جهان سوم هستند. براساس تحقیقات تیم کاران آنچه باعث تفاوت نرخ معلولیت می‌شود، علتهای بروز آن و راههای پیشگیری و همیاری است. دو عامل بیماریهای مادرزادی یا مواردی مانند جنگ، حادثه و یا تصادف و ... از مهم‌ترین عوامل به وجود آورنده معلولیت هستند؛ آمار معلولیت در هر جامعه متغیر است چرا که به دلایل مختلفی مثل عدم دسترسی بخشی از جامعه به امکانات بهداشتی، روند معلولیت رو به افزایش است.

همین حالا با رزومه ساز آنلاین کاران می توانید یک رزومه فوری بسازید و در شغل مورد علاقه تان استخدام شوید!

آیا معلولیت محرومیت است؟

معلولیت هرگز به معنای محرومیت نیست. هیچ انسانی به خاطر داشتن نقص یا کاستی جسمی نباید از حقوق انسانی و بشری خود محروم شود و هیچ کسی حق ندارد حقوق و کرامت شخص دارای معلولیت را منکر شود. توان یابان باید در جامعه حضور فعال داشته باشند و با توجه به سلایق خود نوع زندگی خویش و کسب و کارشان را انتخاب کنند.

زمانی که حقوق و کرامت یک توان یاب به خوبی شناخته شود و او بتواند با آگاهی از توانایی‌ها بر ضعفش غلبه کند، نقشش در جامعه معین می شود. با توجه به این موضوع، بسیاری از توان یابان در خانههای خویش گرفتارند و امکان حضور در جامعه را ندارند؛ متاسفانه به همین دلیل استعدادهای توان یابان مورد غفلت قرار می‌گیرد و جامعه نیز در بسیاری از موارد توانایی استفاده از این استعدادها را ندارد. خوشبختانه با افزایش ضریب نفوذ اینترنت و راهکارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مثل مشاغل فناوری اطلاعات، بخشی از جامعه معلولان کشورمان توانسته‌اند با مهارت‌های مختلف وارد بازار کار شوند. با این وجود نقش سازمان‌های مردم نهاد و متولیان دولتی برای تسهیل و توسعه این فضا در خدمت معلولان بسیار می‌تواند اثربخش باشد.

وضعیت اشتغال و استخدام معلولان

شاید باورتان نشود اما یازده درصد از جمعیت ایران را افراد دارای معلولیت تشکیل میدهند. متاسفانه به دلیل نبود زیر ساخت‌ها‌ و عدم دسترسی به امکانات جامعه، خیلی از افراد توان یاب، شانس حضور در اجتماع و استخدام در مشاغل مناسب را ندارند. آمارهای مربوط به اشتغال در کشورمان حاکی از آن است که اکثر افراد توان‌یاب، شغل دائمی و مزایای مناسب شغلی ندارند. با توجه به نبود امکانات برابر در جامعه ما، فناوری اطلاعات و مشاغل وابسته به آن می‌تواند فرصت‌های بسیاری برای دورکاری افراد توان یاب فراهم کند. علاوه بر استخدام در مشاغل مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، برخی مشاغل مثل رانندگی و بایگانی، فروشندگی، آشپزی و حتی برخی مشاغل حوزه هنر و... گزینههای مناسبی برای اشتغال توان یابان و استخدام معلولان محسوب میشوند.

دنبال استخدام در چه شغلی هستید؟ همین حالا تمام آگهی های استخدامی از کاریابی را در کاران ببینید 

دلایل عدم اشتغال توان‌ یابان

همان طور که اشاره شد داشتن معلولیت جسمی دلیل بر عدم بازدهی کاری افراد نیست؛ در واقع یکی از دلایل اصلی عدم اشتغال توان یابان، شرایط و امکانات نامناسب برای حضور توان یابان در جامعه است؛ و دلیل دیگر، نگاه مردم و کمرنگ بودن فرهنگ عمومی برای پذیرش توان یابان به عنوان فردی با استعداد و دارای تمام حقوق شهروندی، از جمله اشتغال پایدار واستخدام در شغل دائمی برای معلولان است. البته این محدودیتها به واسطه توسعه تکنولوژی و تغییر نگاه عمومی اجتماع، تا حدودی بهتر شده است.

آشنایی با مشاغل معلولین

لیست مشاغل مناسب برای استخدام توان یابان

از جمله مشاغلی که توان یابان میتوانند با توجه به میزان معلولیت خود در آنها مشغول به کار شوند به شرح زیر است:

  1. رانندگی
  2. برنامه نویسی
  3. نقاشی
  4. مربی ورزش
  5. حسابداری
  6. تدریس
  7. انواع شاخه‌ها‌ی مختلف مهندسی
  8. فروشندگی
  9. بایگانی
  10. آشپزی
  11. حوزه هنر
  12. تولید محتوا

با شرح مشاغل مختلف در مجله کاران آشنا شوید

 مشکلات توان یابان در محیط کار

مشکلات توان یابان فقط به محیط زندگی و پیدا کردن شغل ختم نمیشود. توان یابان، علاوه بر مشکلات ذکر شده برای حضور در اجتماع، مشکلاتی در محیط کاری خود نیز دارند و امید است کار فرمایان برای بهبود شرایط این اقشار از جامعه، راهکار مناسبی فراهم کنند.

۳ مورد از مشکلات بزرگی که توان یابان در محیط کاری با آن رو به رو هستند به این شرح است:

  • نگاه ترحم برانگیز همکاران
  • ناهمگونی امکانات رفاهی محیط کار با نیازهای توان یابان
  • عدم هماهنگی و تناسب میان مشاغل با شرایط جسمانی معلولان

 

برای اینکه بدانید چه شغلی برای شما مناسب است همین حالا در آزمون های شخصیت شناسی کاران شرکت کنید

 

آشنایی با مشاغل توان یابان

قانون 3 درصدی استخدام توان یابان

اشتغال زایی و استخدام توان یابان از جمله فعالیت‌هایی است که نیاز به همکاری و تعامل سازمانهای دولتی و مردمی دارد. طبق ماده ۱۵ قانون حمایت از معلولان، مصوب مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۹۶، تمامی دستگاهها در استخدام نیروی انسانی خود موظف به رعایت قانون جذب 3 درصدی معلولان هستند. متاسفانه محقق شدن این موضوع در دستگاههای دولتی از هیچ الزامی برخوردار نیست. توان یابان توانایی و استعدادهای بسیاری دارند، اما هنوز به جایگاه واقعی خود در جامعه نرسیده‌اند. بنابراین لازم است کارفرمایان شرایط استخدام را برای جمعیت یازده درصدی توان یابان تسهیل کنند.

قانون حمایت از حقوق معلولان

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ۲۹ این قانون، قوانینی همچون قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، کنوانسیون جهانی حقوق معلولان و برخی از اسناد دیگر، بر توجه به حقوق معلولان و موضوع معلولیت در سطوح مختلف، تاکید شده است ولی تا تحقق کامل این قانون و مهیا شدن شرایط رفاهی در کشور ما فاصله زیاد است.

بیشتر بخوانید:

پردرآمدترین مشاغل آینده ایران و جهان تا 20 سال آینده را بشناسید

پردرآمدترین مشاغل دورکار را بشناسید

معرفی مشاغل دورکار پردرآمد در دوران کرونا

نحوه استفاده از وام مشاغل خانگی در سال 99

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!