وقتی رئیس‌مان جاسوسی ما را می‌کند، چه کنیم؟

برخی اوقات ممکن است رئیس شما به هر دلیلی زیادی کنجکاو باشد و از شما جاسوسی کند. در خیلی موارد اصلا ممکن است جاسوسی و نظارت غیرمحسوس او را متوجه نشوید. حدی از نظارت برای مدیران همیشه قابل قبول بوده که روی کار کارمندان خودشان نظارت داشته باشند. این نظارت از کارت ورود و خروج گرفته تا دوربین‌های مداربسته را شامل می‌شود که شکل طبیعی این مساله است. مشکل جایی است که رئیس شما پا را فراتر بگذارد و به جاسوسی و نظارت مخفیانه بیش از حد طبیعی بپردازد. بیشتر هم شامل موارد کنجکاوی در زندگی شخصی شما می‌شود. ممکن است او بخواهد دلیل بهره‌وری پایین شما یا خستگی شما سرکار را تشخیص دهد. شاید بخواهد بداند شما در اوقات خارج از کار را چطور می‌گذرانید. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم و سعی می‌کنیم راهکارهای موثری برای مقابله با این مساله ارائه دهیم.

وقتی رئیس‌مان جاسوسی ما را می‌کند، چه کنیم؟

حقوق خودتان را به عنوان کارمند بشناسید

اگرچه کارفرمایان حق نظارت بر کارگران را دارند، کارمندان نیز از حقوق خصوصی خودشان برخوردار هستند. این بدان معناست که یک رئیس نمی‌تواند ایمیل شخصی زیردستان خود را بدون توجیه حرفه‌ای بررسی کند. علاوه بر این، اگر یک کارفرما هستید بدانید که برای نظارت بر رفتار کارمندان در محل کار به رضایت آن‌ها نیاز خواهید داشت در غیر این صورت ممکن است این کار شما دخالت بیجا به حساب بیاید.

شما به عنوان کارمند، در محل کار هم به زمان‌ها و لحظاتی نیاز دارید که استراحت کنید یا به شکل سریع امور شخصی‌تان را رفع کنید. البته مهم است که این موارد روی کار اصلی شما تاثیر زیادی نگذارد.

آیا مشکل خودم هستم؟

در ضمن اینکه می‌گوییم اغلب رئیس‌های ذره‌بینی و زیادی کنجکاو مشکل ایجاد می‌کنند اما گاهی عملکرد خود ما است که این حساسیت را ایجاد می‌کند. اگر خودتان در ساعت رفت و آمد بی‌نظمی دارید، گزارش شفافی به مدیران از کارتان ارائه نمی‌دهید و بیش از اندازه مسائل زندگی شخصی خودتان را در کار دخیل کرده‌اید، خود شما بخشی از مشکل هستید.

در چنین مواردی برای حل شدن مساله بهتر است اول خودتان تصمیم به اصلاح بگیرید. اگر موارد بالا را رعایت کردید و همچنان رئیس شما اعتماد لازم را به شما ندارد، آن‌وقت می‌تواند دنبال راهکارهای دیگر باشید.

روش‌ها و تاکتیک‌های کارفرمایان برای جاسوسی متفاوت است

روسا معمولا چگونه به تجسس می‌پردازند؟ از آن‌جایی که کارفرمایان مالک تمام تجهیزات کامپیوتری هستند، حق نظارت بر ایمیل، پیام‌های فوری، اسناد و وب‌سایت‌هایی که کارکنان بازدید می‌کنند را دارند. شرکت‌ها حتی می‌توانند به مکالمات تلفنی گوش دهند و دوربین‌ها را در محل کار قرار دهند تا زمانی که همه آن را در اختیار داشته باشند. دوربین‌ها بیشتر در سازمان‌هایی یافت می‌شوند که مدیران در تلاش برای سنجش بهره‌وری کارکنان هستند.

در مواردی ممکن است رئیس شما از طریق شبکه‌های اجتماعی به فضولی کردن در زندگی شما بپردازد. شاید بهتر باشد از همان اول با رئیس‌تان وارد دوستی در شبکه‌های اجتماعی نشوید. چون گذاشتن یک عکس یا ویدئو از تعطیلات و خوش‌گذرانی در ساعات غیرکاری ممکن است باعث شود هنگام حضور در محل کار، رئیس‌تان فکر کند زیادی خسته هستید یا انرژی لازم را نمی‌گذارید.

چگونه در مقابل جاسوسی رئیس‌مان از خود محافظت کنیم

اگر برای شرکتی کار می‌کنید که فکر می‌کنید مدیر شما از شما جاسوسی می‌کند یا افرادی را گماشته که شما را زیر نظر داشته باشند، اولین راهکار از بین بردن حساسیت‌ها است. یعنی اولین کار موثر این است که کاری نکنید که در محل کار مشکلی ایجاد شود و عملکرد شما زیر سوال برود.

این می‌تواند شامل این باشد که ایمیل‌های شخصی خودتان را از طریق سیستم محل کار نفرستید. اوقات‌تان را سرکار به بازی کردن یا رد و بدل کردن پیام‌های شخصی نگذرانید. این موارد را بگذارید و در زمان‌های استراحت و فراغت از کار انجام دهید. سعی کنید اگر کارهای شخصی را می‌‌خواهید همزمان با کار پیش ببرید از تلفن همراه و تبلت شخصی استفاده کنید.

به طور کلی به موقع حاضر شدن و استراحت و خواب کافی پیش از ورود به محل کار مواردی هستند که باعث می‌شوند، سرحال‌تر در محل کار حاضر شوید و توجهات را کمتر جلب کنید. به طور کلی بدانید که هر اندازه خودتان مسائل شخصی را کمتر وارد کار کنید، معمولا حساسیت کمتری هم برخواهید انگیخت.

اگر این جاسوسی در شبکه‌های اجتماعی از سوی رئیس شما اعمال می‌شود، ممکن است لازم باشد به طور نامحسوس، محدودیت‌هایی برای دسترسی او ایجاد کنید. مثلا از قابلیت‌هایی استفاده کنید که رئیس شما نتواند استوری‌های اینستاگرام شما را ببیند.

اگر مواردی وجود داشت که رئیس شما وارد مسائل شخصی شما شده و کنجکاوی‌اش بیش از حد شما را اذیت می‌کند، حتما محترمانه با او مطرح کنید و سعی کنید حل کنید. حتی می‌توانید از سایر مدیران رده‌های دیگر یا مدیر منابع انسانی برای رفع این مشکل کمک بگیرید.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!