چگونه از کاهش انگیزه کارکنان جلوگیری کنیم
نمیشود انکار کرد که دستیابی به فضایی شاد در دفتر تا حد زیادی به حرفهای بودن مدیریت بستگی دارد. از آنجایی که مدیران نیز انسان هستند، سریعتر نیازهای روزمره یک کسب و کار را درک می کنند تا بتوانند فعالانه به دنبال پاسخگویی به نیازهای کارکنان باشند.
رهبرانی که میخواهند مؤثر، محترم و کاریزماتیک باشند، باید از برخی از رایجترین اشتباهاتی که مستقیماً بر وضعیت روانی و انگیزه کارکنان تأثیر می گذارد، اجتناب کنند. در ادامه چند مورد از این اشتباهات را خواهید دید.
1- پرتره مونالیزا نباش آقای مدیر!
احتمالا شما هم درباره نقاشیهای پرتره معروف مثل مونالیزا اثر مهشور داوینچی شنیدهاید، که ظاهرا هر جای اتاق بروید با نگاهش شما را دنبال میکنند. شما به عنوان یک مدیر یا کارفرما سعی کنید تبدیل به یک مونالیزا برای کارمندان خودتان نشوید! چون این موضوع برای کارمندان بسیار اضطرابآور و وحشتناک خواهد بود.
درست است که به عنوان مدیر، شما مسئول کیفیت تمام پروژهها هستید. و قبول داریم که سپردن برخی کارها و اعتماد به کارمندان میتواند سختیهایی داشته باشد، اما برای نتیجه گرفتن باید این کار را بکنید. نظارت دورادور خودتان را میتوانید حفظ کنید ولی سعی نکنید سر هر مورد کوچکی کارمند خودتان را محدود کنید و خلاقیت را از او بگیرید.
2- به اشتباهات خودت اعتراف کن!
همانطور که هر فردی امکان اشتباه دارد، بهترین و باتجربهترین مدیران هم ممکن اشتباهات کوچک و بزرگی را مرتکب شوند. آنچه یک رهبر خوب را از دیگران متمایز میکند، تمایل آنها به صادق بودن در هنگام اشتباه است. یک مدیر خوب از اعتراف به اشتباه نمیترسد.
حتی اگر این یک اشتباه کوچک و ناخواسته است، آن را بپذیرید. مطمئن باشید که کارکنان به صراحت و صداقت اهمیت میدهند. و به احتمال زیاد در آینده نیز به اشتباهات خود اعتراف خواهند کرد. این رفتار به طور اثرگذاری انگیزه کارکنان را افزایش میدهد که بسیار مهم است.
3- گوشهایت را برای شنیدن کارمندانت باز بگذار!
شما به عنوان یک مدیر احتمالا تلفنتان بیوقفه زنگ میزند، صندوق پستی شما پر است و باید ظرف چند ساعت در ارتباط با مشتری گزارشی تهیه کنید. اما همه اینها نباید باعث شود از گوش دادن به مشکلات کارمندان خودتان غفلت کنید.
برای گوش دادن به صحبتهای همکاران خود وقت بگذارید. فضایی ایجاد کنید که در آن از نبوغ و نوآوری استقبال شود و به مشکلات کارمندان توجه شود.
4- در حق کارمندان ناسپاس نباش!
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید و باعث کاهش انگیزه در کارمندان شوید این است که این است که شایستگیهای آنها را نبینید. همه میخواهند احساس ارزشمندی و موثر بودن کنند. به رسمیت نشناختن دستاوردهای کارمندان میتواند باعث شود آنها احساس بد و منفی در محیط کار داشته باشند. این قدردانی شما میتواند خیلی کوچک باشد اما اثرات بزرگ در روحیه افراد بگذارد.
5- محیط کار را تبدیل به اتاق انتظار شلوغ یک مطب نکن!
حتما برای شما هم اتفاق افتاده که وقتی به اتاق انتظار مطب یک پزشک میروید با انبوهی آدم مواجه میشوید که در نوبت ورود به مطب دکتر هستند و هر کدام لیست بلندبالایی از بیماری دارند. شما به عنوان کارفرما خیلی باید حواستان باشد که اتاق انتظاری شبیه به این اتاق در محیط کار ایجاد نکنید.
به این معنی که مشکلات را قبل از اینکه تلمبار شوند و وضعیت بحرانی پیدا کنند شناسایی کنید، در مورد آنها حرف بزنید و حلشان کنید. نگذارید پروندههای باز زیادی از مشکلات در محیط کار باقی بماند و انگیزه کارمندان را از بین ببرد.