چطور به این سوال کارفرما پاسخ دهیم: چرا محیط کار قبلی را ترک کردی؟

چگونه در مصاحبه، دلیل استعفا و ترک شغل قبلی را توضیح دهیم؟ یکی از مهم ترین سوال های هر مصاحبه استخدامی این است که دلیل ترک شغل قبلی تان را بگویید.در این مقاله کاران می خواهیم با بهترین پاسخ هایی که می توان در عین صداقت درباره دلیل استعفا و ترک شغل مطرح کرد، آشنا شویم.

چطور به این سوال کارفرما پاسخ دهیم: چرا محیط کار قبلی را ترک کردی؟

چرا گفتن دلیل استعفا در مصاحبه مهم است؟

دلیل استعفا و ترک شغل قبلی شما هرچه باشد قطعا پاسخ دادن به این سوال که چرا از کار قبلی بیرون آمدی؟ کار ساده ای نیست اما باید بتوانیم بدون دست پاچگی ،با شفافیت و راست گویی به آن پاسخ بدهیم؛ به این خاطر که :

مدیر استخدام یا کارفرمایی که با ما مصاحبه می کند می خواهد متوجه شود ما تحت چه شرایطی یک محیط کاری را ترک می کنیم؟

مدیر مصاحبه کننده از طریق پاسخ های ما متوجه صداقت و نوع شخصیت و فرهنگ کاری ما می شود.

شرایط دقیق اخراج موجه و قانونی را می توانید در این مقاله بخوانید.

زمانی که مصاحبه کننده در رابطه با دلیل ترک محل کار قبلی از ما سوال پرسید ما می توانیم متناسب با دلایل واقعی خود، صادقانه و با بین مثبت یکی از پاسخ های زیر را انتخاب کنیم:

1. اگر دلیل استعفا، هماهنگ نبودن وظایف و مسئولیت های کاری با ویژگی های شخصیتی شما بود:

زمانی که شغل ما با مهارت هایمان سازگار نیست به راحتی می توانیم این موضوع را عنوان کنیم. مثلا می توانیم بگوییم: من در تجربه کاریم مهارت های زیادی یاد گرفتم اما اخیرا متوجه شدم مسئولیت هایی که دارم خیلی با ویژگی های شخصیتی و روحی من سازگار نیست.بنابراین سعی کردم فرصت شغلی را انتخاب کنم که با مهارت ها و توانایی هایم بیشتر هماهنگ باشد. خوشحال می شوم موقعیت شغلی جدید بتواند فرصتی برای رشد و یادگیری مهارت های تازه برایم فراهم کند.مهارت های لازم برای موفقیت شغلی را از اینجا بخوانید.

2. اگر دلیل استعفا اختلاف با مدیر یا رئیس قبلی بوده است:

هرگز درباره رئیس قبلی بدگویی، گله و شکایت نکنیم و غر هم نزنیم. پیشنهاد می کنیم در ارتباط با مدیر قبلی ضمن اشاره به نکات مثبت همکاری قبلی مثل یادگرفتن تجربه ها و نکات جدید، عنوان کنید که" جریان کاری قبلی و تصمیم ها دیگر خیلی با برنامه های شما هماهنگ نبوده و تصمیم گرفتید محیط و فرصت‌های جدید را امتحان کنید."

3. اگر دلیل ترک کار، حقوق پایین باشد:

خیلی از مدیران زمانی که بدانند تنها دلیل ترک شغل قبلی شما نارضایتی از حقوق بوده، قطعا تفسیرهای مختلفی درباره شما می کنند. بنابراین بهتر است اگر می خواهید حقوق را به عنوان یکی از دلایل استعفا از کار قبلی عنوان کنید طوری موضوع را عنوان کنید روی هدف های مهم تری مثل انگیزه کاری برای انجام هدف های بزرگتر متمرکز شود. مثلا می توانید بگویید: "دلایل مختلفی در کار برای من انگیزه درست می کند؛ از شوق یادگیری مسائل جدید تا پیشرفت شغلی و قطعا یکی از نکاتی که در ازای پیشرفت شغلی برای من مدنظره؛ حقوق بالاتر و معقول تر هست." به این سوال کارفرما چگونه پاسخ دهیم: چرا می خواهید اینجا کار کنید؟

4. اگر دلیل استعفا شرح وظایف سنگین بوده است:

انعطاف پذیری شما در محیط کار و مخصوصا در برابر شرایط سخت کاری یکی از فاکتورهای مهم پذیرش در استخدام است؛ به همین خاطر پاسخ حرفه ای این است که بگویید: "من می دانم که وقتی تعادل درستی بین کار و زندگی ام برقرار است راندمان کاری بهتری هم دارم. در واقع تعهداتی که نسبت به مدیران و همکارانم می پذیرم برایم خیلی مهم هست و نیاز دارم با وقت کافی برای رسیدگی و پیگیری تعهداتم به طور موثر برنامه ریزی کنم. به همین خاطر ترجیح می دهم در شرکتی کار کنم که این موقعیت متعادل را برایم فراهم می کند تا در شرایط سخت هم انعطاف پذیری بیشتری داشته باشم."

5. اگر دلیل استعفا محیط یا حواشی کاری بوده است:

تلاش کنید تا جای ممکن درباره محیط کاری و یا حواشی آن بدگویی و صحبت نکنید. مثلا می توانید بگویید:" فرهنگ سازمانی و فضای سالم و صمیمانه کاری برای من خیلی اهمیت دارد و احساس کردم دوست دارم جایی کار کنم که بیشتر به صورت تیمی و مشارکتی و در فضای حرفه ای تر کار می‌کنند."

بیشتر بخوانید:

چرا و چگونه باید یک محیط کاری را محترمانه و حرفه‌ای ترک کنیم؟

یک نمونه نامه استعفا را از اینجا ببینید.

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!