بهترین راه های کنترل خشم در محیط کار

ما اغلب خشم در محیط کار را با عصبانیت‌های خارج از کنترل برابر می‌کنیم. اما احساس خشم علامت مهمی است که نشان می‌دهد چیزی اشتباه است و باید به طور موثر مهار شود. مدیریت خشم در محیط کار می‌تواند به ما قدرت لازم برای اصلاح امور و حتی افزایش اعتماد به نفس را بدهد. در این مقاله کاران از بهترین روش های کنترل خشم در سرکار گفتیم.

بهترین راه های کنترل خشم در محیط کار

چرا خشم کنترل نشده در محیط کار می تواند آسیب زا باشد؟

خشم ناشی از تنش‌های کوچک در محیط کار می‌تواند به یک بحران بزرگ تبدیل شود. مثلا تنش‌هایی مانند یک ایمیل انتقادی از سوی مدیران یا همکاری که در زمان نامناسب درخواست یک لطف کوچک دارد.

در رابطه با بروز خشم در محل کار در شرایطی که بیش از دوسال از شروع پاندمی کرونا می‌گذرد و هنوز هم افراد تحت تاثیر اثرات فشار روانی آن هستند، داگلاس فیلدز، متخصص علوم اعصاب می‌گوید: هنگامی که ما با استرس مزمن یا تروما مواجه می‌شویم، مغز ما مسیرهای منتهی به خشم را تغییر می‌دهد. به عبارت دیگر، سطح استرس و ترسی که هنگام فشار تجربه می‌کنیم باعث کاهش منابع عاطفی ما می‌شوند و احتمال عصبی‌شدن حتی با تحریک‌های جزئی را بسیار بیشتر می‌کنند.

خشم ناشی از هیجانات عاطفی و طغیان‌های حسی می‌تواند ناراحت‌کننده باشد، مخصوصا اگر در محیط کار اتفاق بیافتد و باعث شود تصمیم های غیرمنطقی بگیریم که روی آینده شغلی مان هم تاثیر می گذارد. اما خشم ذاتا بد نیست در واقع اگر بدانید چگونه آن را هدایت کنید، ممکن است حتی به شما کمک کند. اگر می‌خواهید خشم خود را هدایت کنید و نتایج بهتری از آن بگیرید، 6 کار را پیشنهاد می‌کنیم.

1.نسبت به خشم خود آگاه باشید

هنگام بروز خشم در محیط کار، ما اغلب سعی می‌کنیم فورا احساسات خود را سرکوب کنیم تا از بروز ناراحتی جلوگیری کنیم. اما اگر به خاطر یک تصمیم ناعادلانه آسیب می‌بینید یا به‌خاطر رفتار دیگران احساس بدی دارید، عصبانیت خود را  انکار نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی خشم موجه باشد، با تحریک اطمینان و کنترل، واکنش بسیار سالم‌تری نسبت به ترس دارد و کمتر منجر به اثرات نامطلوب استرس مانند فشار خون بالا یا ترشح بالای هورمون استرس شود.

حتی اگر رویدادی که باعث خشم و عصبانیت می‌شود هر چقدر در ظاهر کوچک به نظر برسد بازهم جرقه‌هایی وجود دارند که باعث انفجار در درون ما می‌شوند. مثلا همان همکاری که درخواست یک لطف کوچک در پایان ساعت کار را دارد ممکن است قبلا سابقه بدی در تحویل کار یا رفتار با دیگران داشته باشد. 

در همین زمینه بیشتر بخوانید: چطور روابط دوستی مان را در محیط کار تقویت کنیم؟

2.خشم خود را بیش از حد تخلیه نکنید.

یک سری رفتارها که مجال بروز خشم را فراهم می‌کنند ممکن است لزوما نتیجه مفیدی نداشته باشند. مثلا اینکه فرصت تخریب وسایل در فضاهای مخصوص را پیدا کنید همیشه خوب نیست. تحقیقات نشان می‌دهند که این نوع درمان باعث می‌شود خشم شما بیشتر شود. روان شناسی به‌نام بوشمن افرادی را مورد مطالعه قرار داد که از کیسه بکس برای بروز خشم خود استفاده می‌کردند و متوجه شد که اینکار به هیچ وجه در کاهش خشم موثر نیست. همچنین تخلیه مزمن خشم بدون اینکه برای درک یا حل آن تلاش کنید هم می‌تواند اثرات بدی داشته باشد.

3.نیاز پشت خشم را شناسایی کنید

تمرکز بر نیازی که پشت احساس خشم وجود دارد به شما اجازه می‌دهد تا نگاهی واقعی و مستقل به وضعیت داشته باشید و از سلامت عاطفی خود بهتر محافظت کنید. این سوال‌ها ممکن است به شما در روشن شدن دلیل خشم کمک کنند:

  • چه چیزی باعث عصبانیت من شد؟
  • چه احساساتی پشت خشم من است؟ شاید ترس یا ناتوانی؟
  • در حال حاضر چه باید بکنم؟
  • چه نتیجه‌ای در بلندمدت باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشم؟
  • برای رسیدن به این نتیجه چه اقداماتی می‌توانم انجام دهم؟
  • برای هر یک از این مراحل، چه ریسکی می‌کنم و چه چیزی به دست می‌آورم؟

برای بسیاری از مردم، احساس پشت عصبانیت، ترس است. ممکن است از بی‌قدرت بودن یا نداشتن چیزی که به آن اهمیت می‌دهید، بترسید.

در همین زمینه بیشتر بخوانید: 9 مهارت ارتباطی در محیط کار که باید بشناسید

4.درباره خشم صحبت کنید

اگر می‌توانید، بدون اینکه احساساتی شوید، در مورد احساسات خود در محیط کار صحبت کنید. توصیه می‌کنیم قبل از انجام هر حرکت بزرگ ابتدا به خودتان فرصت دهید تا آرام شوید. هنگامی که احساس ناراحتی می‌کنید، کمتر می‌توانید دقیق فکر کنید. اگر قلبتان در حال تپیدن است یا مشت‌هایتان گره شده، چند دقیقه مکث کنید.

اگر خشم شما توسط فرد دیگری برانگیخته شده ممکن است بخواهید نحوه تاثیر اقداماتش را با او مطرح کنید. برای آماده شدن برای این گفتگو، هدف خود را روشن کنید، اینکه دوست دارید چه چیزی بگویید و چه زمانی آن را بگویید.

ما در اوایل سال ۲۰۲۰ یک کارگاه خشم را برای یک شرکت اجرا می‌کردیم. خانمی در مورد فریادهای رئیسش گفت: من دستیار اجرایی هستم و رئیس من اغلب بر سر من فریاد می‌زد، حتی زمانی که از من عصبانی نیست اما از چیز دیگری عصبانی شده است. یک روز به او گفتم، می‌دانم که الان ناراحت هستی، اما وقتی بر سر من داد می‌زنی، نمی‌توانم روی کارم تمرکز کنم. رئیسش از او عذرخواهی کرد و متوجه شد که سهوا به عملکرد او آسیب می‌رساند.

5.به خشم خود رسیدگی کنید

اگر نمی‌توانید خشم خود در محل کار را بیان کنید، به طور غیر‌مستقیم به آن رسیدگی کنید. گاهی اوقات، باید با این حقیقت مواجه شد که ما به خاطر آنچه که نمی‌توانیم تغییر دهیم، عصبانی هستیم. در این موارد، به دنبال راه‌هایی برای خروج از آن موقعیت باشید، یا اگر نمی‌توانید راه مستقیمی پیدا کنید از دوستان یا درمانگر کمک بگیرید. مثلا در کارگاهی که به آن اشاره کردیم، خانمی گفت: انتظارات غیر واقعی و سبک رهبری مستبدانه مرا در یک چرخه مداوم از استرس و نارسایی قرار داد اما نمی‌توانستم شغل و محیط کار خود را ترک کنم. اما تعامل با رئیسم را کاهش دادم و شبکه‌ای از مربیان و همکاران ساختم که من را می‌شناختند و به گونه‌ای از من قدردانی می‌کردند که رئیسم بلد نبود یا نمی‌دانست. این به من کمک کرد تا مانع از تخریب شخصیت خودم شوم.

6.انرژی خشم خود را تنظیم کنید

اگر از خشم درست استفاده کنیم، در واقع خشم می‌تواند اعتماد به نفس ما را افزایش دهد و ما را مطمئن کند که توانمند و قوی هستیم. محققان دریافتند افرادی که عصبانی هستند این باور را دارند که تحت هر شرایطی پیروز خواهند شد. در طول آموزش نیروهای ویژه در آمریکا، نیروهای جدید یاد می‌گیرند که می‌توانند از احساس عصبانیت شدید و آدرنالین ناشی از خشم برای کسب انرژی در مواجهه با شرایط خطرناک استفاده کنند.

دکتر بریتنی کوپر که استاد دانشگاه است، مدت‌ها فکر می‌کرد که باید احساساتش را کنترل کند تا مورد احترام باشد و به عنوان یک زن سیاه‌پوست خشمگین به او برچسب زده نشود. اما این موضوع زمانی تغییر کرد که یکی از دانشجویان او به او گفت: من دوست دارم به سخنرانی‌های شما گوش دهم زیرا سخنرانی‌های شما پر از رساترین شکل خشم است. اصالت احساسات دکتر کوپرنیک باعث شد که دانشجویان او به آن توجه کنند. اکنون او خشم را به عنوان یک قدرت می‌داند که می‌تواند به زنان سیاه‌پوست، قدرت مبارزه با بی‌عدالتی را بدهد.

شما هم می‌توانید از همین استراتژی استفاده کنید و از خشم به عنوان انگیزه‌ای برای دفاع موثر از خودتان استفاده کنید. فرض کنید که احساس می‌کنید باید ترفیع بگیرید اما از درخواست آن می‌ترسید. با خودتان فکر کنید: اگر من از آن دسته آدم‌هایی بودم که از این موضوع عصبانی می‌شدم، چه‌کار می‌کردم؟ یا اگر آن‌ها باعث عصبانی‌شدن من شده بودند، چه کار می‌کردم؟

به نظر شما چه راه های دیگری برای کنترل بهتر عصبانیت در محیط کار وجود دارد؟ از تجربه تان بگویید.

بیشتر بخوانید:

در محیط کار چطور جذاب باشیم و حرفه ای رفتار کنیم؟

چطور در محیط کارمان ارتقا شغلی پیدا کنیم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
میثم هوشمند ۱۴۰۱/۸/۱ - ۷:۰۴

خیلی مقاله خوبی بود. سپاس از شما.

آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!