بهرهوری چیست؟
بهرهوری به طور خلاصه اندازهگیری کارایی یک ماشین، کارخانه یا شخص در تبدیل ورودیها به خروجیهای مفید است. برای محاسبه بهرهوری، متوسط خروجی هر دوره را بر هزینههای متحمل شده یا منابعی مانند پرسنل بکارگیری شده در آن دوره تقسیم میکنید.
چرا باید بهرهوری اندازهگیری شود
دلایل مختلفی وجود دارد که سنجش بهرهوری در محل کار را ضروری میکند. از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تصمیمات سرمایهگذاری آسانتر خواهد بود.
- اثربخشی و توانایی کارکنان را میسنجد.
- امکان تصمیمگیری عملیاتی بهتر را فراهم میکند.
نکاتی برای اندازهگیری بهرهوری
هر شرکتی روشهای خاص خود را برای اندازهگیری بهرهوری دارد. تنوع روشها نشاندهنده این واقعیت است که هر شرکتی از نظر ساختار و تمرکز متفاوت است. چندین دسته کلی از اندازهگیری بهرهوری وجود دارد که باید انتظار داشته باشید در طول حرفه خود با آنها روبرو شوید.
۱. تمرکز بر سود
یکی از راههایی که میتوانید سودآوری را اندازهگیری کنید، نظارت بر سودآوری و فروش سازمان است. به عنوان مثال اگر یک سال شرکت شما یک میلیون دلار سود داشته باشد و سال بعد دو میلیون دلار سود کند، نشانه واضحی از افزایش بهرهوری وجود دارد، اگرچه لازم است تحلیل عمیقتری از شرکت انجام شود. برگههای سود و زیان برای درک اینکه چه چیزی باعث افزایش سودآوری شده است، مورد استفاده قرار میگیرند.
تمرکز بر سود میتواند انتخاب محبوبی برای شرکتهایی باشد که در مناطقی فعالیت میکنند که معمولاً اندازهگیری مدت زمان یک فعالیت خاص دشوار است.
۲. انجام کار
رویکرد دیگر بر تعداد کارهای تکمیل شده توسط نیروی کار متمرکز است. در این روش اندازهگیری بهرهوری، مدیر کمتر نگران زمان مورد نیاز برای تکمیل وظایف است؛ در عوض، میتواند بر تکمیل محصول نهایی تمرکز کند.
برای اجرای این روش، ممکن است لازم باشد پروژهها را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید. سپس این وظایف به هر یک از کارکنان واگذار میشود تا اطمینان حاصل شود که پروژه کاملا در مهلت تعیین شده، تکمیل شده است.
۳. مدیریت زمان
یک گزینه جایگزین برای اندازهگیری بهرهوری، نظارت بر زمان انجام کار است. برای این کار از نرمافزارهای سنجش بهرهوری یا برنامههای آنلاین استفاده کنید. یکی از سیستمهای مدیریت زمان که معمولاً مورد استفاده قرار میگیرد، کارکنان را ملزم میکند تا زمانی را که صرف یک کار میکنند در یک صفحه اکسل وارد کنند. سپس نتایج را میتوان در طول زمان توسط مدیران ارزیابی کرد.
۴. بازخورد و ارزیابی همکاران
اگر یک تیم کوچک یا گروهی از کارمندان به طور منظم تعامل داشته باشند، میتوانید اندازهگیریهای بهرهوری را بر اساس ارزیابی و بازخورد همکاران اجرا کنید. در چنین سیستمی، شما بهرهوری هر کارمند را با توجه به بازخوردی که از دیگران در مورد عملکرد خود دریافت میکند، ارزیابی میکنید.
با تستهای گروهی شخصیت شناسی کاران، شخصیت اعضای تیم کاریتان را بهتر و عمیقتر بشناسید.
۵. مقایسه زمان کار با میزان کالاهای تولید شده
یک روش رایج برای اندازهگیری بهرهوری در یک محیط کارخانه، مقایسه کل زمان کار که به آن ورودی هم میگویند با تعداد محصولات تولید شده یا خروجی است. برای اندازهگیری بهرهوری به این روش، تعداد کل محصولات ساخته شده را بر تعداد کل ساعات کار همه کارمندان تقسیم میکنید. سپس از نتیجه به عنوان نسبت هزینه به فایده استفاده میکنید که میتوانید آن را نظارت کنید.
۶. نظارت بر پیشرفت کارمندان
استراتژیهای مختلف اندازهگیری بهرهوری شامل نظارت منظم بر پیشرفت کارکنان است. این رویکردها به شما این امکان را میدهد که در صدر کارهای انجام شده باقی بمانید و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید یا اهداف جدیدی را تعیین کنید.
یکی از روشها چک-این روزانه یا جلسه تیمی است. این شامل ملاقات روزانه با تیم خود برای بحث در مورد گردش کار، مسائلی که ممکن است پیش آمده باشد یا پیشرفتهای جدیدی در رویههای کاری شما است.
بیشتر بدانید:
افزایش بهرهوری در محل کار: راهکارهایی برای مدیران مستقیم و مدیران منابع انسانی