راستگویی و درستکاری در محیط کار چیست و چرا وجودشان اهمیت دارد؟

راستگویی و درستکاری در محیط کار، به اعضای یک مجموعه کمک می‌کند تا روابط قوی با مدیران، با یکدیگر و همچنین با مشتریان داشته باشند. این ویژگی‌ها می‌تواند به بهبود بهره‌وری کلی و دستیابی به موفقیت بیشتر به عنوان یک تیم کمک کند. با درک چگونه صادق و شفاف بودن در کار خود، به یک کارمند قابل اعتمادتر و پاسخگوتر تبدیل خواهید شد. در این مقاله به تعریف درستکاری و صداقت می‌پردازیم، مزایای که این ویژگی‌ها به همراه دارد را ذکر می کنیم و توضیح می‌دهیم که چگونه هر دو ارزش را در موقعیت شغلی خود بکار بگیرید.

راستگویی و درستکاری در محیط کار چیست و چرا وجودشان اهمیت دارد؟

راستگویی و درستکاری در محیط کار چیست؟

راستگویی و درستکاری در محیط کار به معنای انجام وظایف و ارتباطات همراه با صادق بودن و احترام به اصول اخلاقی و قوانین است. افرادی که راستگو و درستکار هستند، به دیگران اعتماد بخشیده و روابط حرفه‌ای‌تر قوی‌تری را با همکاران، مدیران و مشتریان خود برقرار می‌کنند. این افراد همچنین به عنوان الگو برای دیگران عمل می‌کنند و باعث افزایش اعتبار شخصی و سازمانی خود می‌شوند.

صداقت و درستکاری چه مزایایی دارد؟

نداشتن راستگویی می‌تواند دردسرهای زیادی برای یک مجموعه ایجاد کند. در نقطه مقابل اگر شفاف بودن و راستگویی در یک سازمان به اصل کاربردی تبدیل شود، مزایای بسیاری به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

راستگویی، راستگویی می‌آورد

هر اندازه که راستگویی و صداقت در یک سازمان بیشتر رواج پیدا کند، بازخوردهای مثبت‌تری هم خواهد گرفت. کارکنان وقتی ببینند مدیران بالایی و کارفرمای آن‌ها، راستگو و درستکار هستند، بیشتر به قدرت سازمان تکیه می‌کنند و خودشان را عضوی موثر در مجموعه خواهند دید. در این صورت شاهد بروز خلاقیت‌ها وایده‌های بیشتری از سمت آن‌ها خواهیم بود.

رهبری را بهبود می‌بخشد

کارکنانی که راستگویی زیادی از خود نشان می‌دهند، می‌توانند به عنوان رهبران قوی شناخته شوند چرا که ارزش‌ها و اخلاق شرکت را حفظ می‌کنند. این متخصصان درک می‌کنند که چگونه اقدامات آن‌ها بر اعضای تیم و کارمندان تأثیر می‌گذارد. آن‌ها همچنین نسبت به تکمیل موفقیت‌آمیز تمام پروژه‌ها و وظایف اطمینان می‌دهند. کارمندانی که این ویژگی ها را نشان می‌دهند برای مشتریان خود ارزش قائل هستند و تیم خود را به سوی به پیروی از اخلاق شرکت هدایت می‌کنند.

اگر یک مدیر هستید، حتما شفافیت و راستگویی از خود نشان دهید. وقتی همکاران شما مشاهده کنند که شما به عنوان رهبر بسیار با آن‌ها صادق و شفاف هستید، از رهبری شما استقبال می‌کنند. در این شرایط همه بهتر می‌توانند مهارت‌های خودشان را نشان دهند.

 فرهنگ سازمانی مثبتی ایجاد می‌کند

کارمندانی که صداقت و درست‌کاری پیشه می‌کنند، مروج فرهنگ سازمانی خوب هستند. این فرهنگ سازمانی مثبت به همه کارمندان کمک می‌کند از کار با همکاران خود لذت ببرند. وقتی فرهنگ سازمانی ارتقا پیدا کند در واقع کارکنان قابل اعتمادتر خواهند بود. اعتماد موجود باعث می‌شوند ایده‌های بیشتری را در کار بیاورند.

اگر صداقت دارید، ممکن است نشان دادن این موضوع با انتقاد سازنده و تلاش برای برقراری ارتباط با هم تیمی‌ها برایتان مفید باشد.

نگرانی‌های نظارتی را به حداقل می‌رساند

میزانی از نظارت که مدیران یک مجموعه اعمال می‌کنند رابطه عکس با میزان اعتماد و شفافیت جاری در آن سازمان دارد. یعنی اگر عملکردها مبتنی بر شفافیت و صداقت باشد، به نظارت کمتری هم احتیاج خواهد بود. در حالی که اگر در یک سازمان، اصل بر صداقت و درستکاری نباشد، مدام باید نگرانی نظارتی وجود داشته باشد که کسی شرکت را به دردسر نیاندازد.

از تعارضات مخرب جلوگیری می‌کند

می‌دانیم که وجود تعارض در یک سازمان لزوما علامت بدی نیست. تعارض و اختلاف سلیقه می‌تواند به رشد یک کسب و کار کمک بکند. در این بین، برخی تعارض‌ها مخرب و از بین برنده اعتماد هستند. اگر راست‌گویی و کردار درست در یک شرکت برقرار باشد، آن‌وقت افراد ارتباط درست‌تری با هم دارند. بنابراین تعارضات مخرب و درگیری‌های بیجا به حداقل خواهد رسید.

چگونه راستگویی و درستکاری را در محل کار نشان دهیم؟

1- به همکاران خودتان و عقاید و ایده‌های آن‌ها با احترام برخورد کنید

2- در عین حفظ ارزش‌های شخصی، سعی کنید مسائل را مسالمت‌آمیز حل کنید

3- با آمادگی در محل کار حاضر شوید و خستگی و خواب‌آلودگی با خودتان نیاورید

4- با همکاران و مشتریان شفاف باشید و از دادن وعده‌های دروغین پرهیز کنید

5- موفقیت‌های همکاران خودتان را تبریک بگویید و به آن‌ها بازخورد موثر بدهید

6- ارزش‌های شرکت را خوب بشناسید و تا حد ممکن با آن همسو باشید

7- مهارت‌های ارتباطی از جمله شنیدن موثر را تمرین کنید و فرابگیرید

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!