پنج دلیل که اهمیت فرهنگ سازمانی را نشان می‌دهند

فرهنگ سازمانی یک شرکت آن‌قدر اهمیت دارد که می‌توان گفت بخشی مهمی از موفقیتش به آن وابسته است. شرکت‌هایی که فرهنگ سازمانی قوی دارند احتمال رشد و توسعه بیشتری خواهند داشت. وقتی کارمندان و کارکنان یک سازمان به شکل منسجم برای ارزش‌های مشترک تلاش کنند، آن وقت موفقیت بیش از هر وقت دیگر در دسترس آن سازمان خواهد بود. در این مقاله، به دلایل مهمی که داشتن فرهنگ سازمانی قوی را به یک اصل تبدیل می‌کند، به شکل مشروح می‌پردازیم.

پنج دلیل که اهمیت فرهنگ سازمانی را نشان می‌دهند

فرهنگ سازمانی چیست؟

در یک نگاه کلی، فرهنگ سازمانی شامل مجموعه‌ای از ارزش‌ها، باورها، رفتارها، تفکرات و رویه‌های عملی است که در یک سازمان برقرار است. این فرهنگ شامل تمام عواملی است که تعیین‌کننده رفتار سازمانی هستند و به عنوان یک نظام برای تعیین و تحقق اهداف سازمانی عمل می‌کند.

این فرهنگ شامل مواردی مانند ارتباطات داخلی، روش کار و رفتار کارکنان، سبک رهبری، پذیرش خطا و اعتماد به همدیگر، احترام به دیگران و توسعه حرفه‌ای است.

فرهنگ سازمانی ثبات را به شرکت می‌آورد

بهترین حالت برای پرسنل این خواهد بود که ارزش‌ها و باورهای شخصی آن‌ها با ارزش‌های شرکت‌ هماهنگ باشد. به این معنی که شرکت افراد همسو و توانمند را بتواند جذب کند تا به اهداف خودش برسد. یا از تخصص هر فرد بتواند در جهت ارزش‌های مشترک استفاده کند. این نشانگر یک فرهنگ سازمانی قوی خواهد بود.

در واقع می‌توان گفت که فرهنگ سازمانی، در حکم ستون فقرات و بر پادارنده ثبات در یک مجموعه خواهد بود. به این ترتیب که هر رفتار و عملکرد هماهنگ از سوی اجزای این سیستم به ثبات و پیشرفت آن سیستم کمک خواهد کرد.  

فرهنگ باعث ایجاد حس امنیت در تیم‌ها می‌شود

همان‌طور که مدیران کسب و کار با درآمد بیشتر حس امنیت خواهند داشت، کارکنان هم وقتی در راستای رشد شرکت قدم موثر بردارند، اعتماد بنفس و امنیت بیشتری تجربه خواهند کرد. بسیار مهم است که آن‌ها بتوانند با عملکرد موثر خودشان، احساس شریک بودن در موفقیت‌های تیم را داشته باشند.

در همین راستا، یک راه موثر برای از بین بردن ترس در کسب و کارتان، جرم‌زدایی از شکست است. کارکنان وقتی حس امنیت بیشتری خواهند داشت که بدانند به اندازه کافی به آن‌ها فرصت نشان دادن خودشان داده خواهد شد.

به عنوان مثال اگر افراد اجازه شکست خوردن داشته باشند، در این صورت برخی ریسک‌های مفید را به جان می‌خرند. می‌توانند همواره طرح‌های جدیدی را امتحان کنند و در تیم اجرایی کنند. در این صورت، حتی با وجود شکست‌های مقطعی و کوتاه، در بلندمدت شرکت به موفقیت‌های بیشتری خواهد رسید.

 

تعریف فرهنگ سازمانی و اقدامات مهم برای ساخت فرهنگ سازمانی در محیط کار

 

فرهنگ سازمانی، افراد را ترغیب می‌کند بهترین کار را انجام دهند

فرهنگ سازمانی یک چالش برای هر فرد ایجاد خواهد کرد. این چالش که هر فرد به دنبال بهترین‌ها برای خودش و مجموعه باشد. وقتی یک فرهنگ سازمانی برقرار باشد در واقع استانداردی وجود دارد که افراد سعی می‌کنند در مسیر آن، رشد و موفقیت فردی و تیمی را رقم بزنند.

یکی از مواردی که باعث می‌شود متخصصان و مغزهای متفکر موثر عمل کنند یا رهبر یک سازمان بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد این است که توسط افراد مشتاق پیروزی و رشد احاطه شده باشد. این روحیه و اشتیاق برای پیروزی همان فرهنگی است که سازمان موفق به آن نیاز دارد.

یک مدیر قوی، باید آن‌قدر به فرهنگ سازمانی تحت نظرش اعتماد داشته باشد که بهترین مدیران میانی را انتخاب کند. مطمئن باشد آن‌ها بهترین‌ها را برای خودشان و شرکت می‌خواهند. به همین ترتیب تا کوچک‌ترین جزء تحت یک فرهنگ سازمانی درست، می‌توانند بهترین عملکرد را در آن سازمان از خودشان نشان بدهند.

فرهنگ سازمانی ما را به سمت رشد هدایت می‌کند

فرهنگ سازمانی به بیان ساده‌تر یک استراتژی رشد برای شرکت خواهد بود. وجود آن بسیار مهم و اساسی است اما مهم‌تر از آن یک رهبر و افرادی است که تحت آن فرهنگ بتوانند عملکرد درستی از خودشان نشان بدهند.

ممکن است به صورت پیش‌فرض خیلی‌ از ما به دنبال حفظ جایگاه فعلی خود باشیم. ممکن است آسایش‌طلب باشیم و زیاد به دنبال کارهای دشوار نرویم. اما همه‌ این‌ها تبدیل به جاه‌طلبی و رشد بیشتر خواهد شد، اگر فرهنگ مناسبی حکمفرما باشد و افراد مسیر را برای رشد هموار ببینند.

 

در تست رایگان رضایت شغلی کاران شرکت کنید

 

فرهنگ، رضایت شغلی می‌آورد

نکته مهم دیگر این است که فرهنگ سازمانی می‌تواند موجب افزایش خشنودی و رضایت شغلی شود. به این ترتیب که هر فرد در سازمان این احساس را دارد که ارزش‌ها و انتظارات مجموعه با او و ارزش‌هایش همسو است. در نتیجه کارها را با میل درونی بیشتری انجام می‌دهد و از وضعیت هر روزه‌اش راضی خواهد بود.

در یک شرکت که فرهنگ ارتقا یافته‌ای دارد دیگر خبری از حسادت‌ها، تخریب‌ها و تنش‌های بسیار نخواهد بود. در عوض، افراد وقت خودشان را صرف آنچه که باید می‌کنند و فرسودگی شغلی هم کمتر خواهد بود.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!