مهارتهای نرم چیست؟
مهارتهای نرم به مجموعهای از ویژگیها، رفتارها، تواناییها و شخصیتیها گفته میشود که فرد را قادر میسازند به خوبی با دیگران همکاری کند، در تعاملات اجتماعی موفق باشد و در محیط کار به بهترین شکل ممکن عمل کند.
نام دیگر مهارتهای نرم، مهارتهای شخصی، بینفردی یا غیرفنی است. این مهارتها شامل مهارتهای ارتباطی، هوش هیجانی، تفکر انتقادی، رهبری، شنیدن موثر، همکاری و مذاکره و... است.
چرا مهارتهای نرم مهم هستند؟
مهارتهای نرم به دلیل اینکه بر روابط انسانی و تعاملات اجتماعی تأثیرگذار هستند، اهمیت بسیاری دارند. در محیط کار، فرد با داشتن مهارتهای نرم، قادر است بهترین شکل ممکن با همکاران و مدیرانش همکاری کند و در نتیجه به رشد و پیشرفت خود و سازمان کمک کند.
همچنین، در زندگی شخصی، داشتن مهارتهای نرم، به فرد کمک میکند تا در روابط با دیگران موفق باشد و از این طریق به شادابی و رضایت درونی دست یابد. به علاوه، فرد با داشتن مهارتهای نرم، قادر است به بهبود خود و توسعه شخصی خود بپردازد.
کارفرمایان در مصاحبه استخدام معمولا برای سنجیدن مهارتهای نرم به صورت مستقیم سوال نمیپرسند. بلکه موقعیتی را طرح میکنند و پاسخ و واکنش شما را میسنجند. برخی از این مهارتها هم خودشان را فقط در محیط کار میتوانند نشان دهند. در ادامه با تعدادی از مهمترین مهارتهای نرم آشنا میشویم.
1-سازگاری و انعطافپذیری
توانایی پذیرش و انطباق با تغییرات، یک مساله اساسی است. زیرا چه بخواهیم چه نخواهیم، تغییر بخش مهمی از دوره کاری هر فرد و سازمان خواهد بود. غیرقابل انکار است که نیازها و انتظارات مصرفکننده در حال تحول است. بنابراین سازمانها و کارکنان آن باید بتوانند مدلهای کسب و کار خود را تغییر دهند.
همچنین باید همواره زمانها و جلساتی اختصاص داده شود برای اینکه تشخیص دهیم چگونه ذهنیتها در طول هفتهها و ماههای اخیر تغییر پیدا کرده است. کارفرمایان به دنبال نیروی کاری هستند که بتواند با سرعت خوبی، طرز فکر خودش را رشد دهد و به یادگیری بیشتر علاقمند باشد.
2-میل به یادگیری
میل به یادگیری، برای بسیاری سازمانها در صدر فهرست مهارتهای نرم قرار دارد. برای متخصصان و سازمانها مطولب این است که فرد استخدامشده با یاد گرفتن بیشتر در حوزه کاری، مشکلات بیشتری از سازمان را حل کند.
از این گذشته، نشان دادن اینکه مایل به یادگیری هستید، کلید یادگیری و درک هر گونه پیشرفت جدید از نظر فنی است. بنابراین در نهایت به سازمان شما کمک می کند تا به سمت پیشرفت بیشتر حرکت کند. مهم این است که شما باید خودآگاهی داشته باشید تا هر شکاف جدیدی را شناسایی کنید و سعی کنید آنها را پر کنید.
3-هوش هیجانی (EQ)
هوش هیجانی که از آن به عنوان EQ یاد میشود دیگر مهارت نرم ضروری است. این مهارت، عبارت است از سطح توانایی شما در درک دیگران، انگیزه آنها و نحوه همکاری با آنها. چهار سوالی که میتوان برای بررسی هوش هیجانی مطرح کرد، موارد زیر است:
- آیا میتوانید احساسات منفی را در دیگران تشخیص دهید؟
- آیا میتوانید از احساسات مثبت درس بگیرید؟
- آیا به حرف مردم گوش میدهید؟
- آیا به تأثیر احساسات خود پی میبرید؟
4-ارتباطات
مهارتهای نرم مانند حل مساله و میل به یادگیری بسیار مهم هستند، اما اگر از مهارتهای ارتباطی خوبی برخوردار نباشید، مهارتهای قبلی هم کارآیی نخواهند داشت. برای مثال، اینکه شما در برابر تغییر انعطافپذیر باشید بسیار لازم است اما باید همراه با ارتباطات مناسب با دیگران باشد. کارفرمایان افرادی را ترجیح میدهند که مهارتهای ارتباطی استثنایی دارند و از صحبت کردن با افراد در تمام سطوح سازمان احساس راحتی میکنند.
5-توانایی حل مساله
همه ما به طور مستقیم تجربه کردهایم که گاهی همه چیز طبق برنامههای ما پیش نمیرود. این انتظار از سوی شرکتها برای افراد حرفهای وجود دارد که بتوانند مسائل جدید پیرامون کار خودشان را حل کنند و با شرایط تطبیق یابند.
همچنین این احتمال وجود دارد که شما نه تنها برای انطباق با چالشهای کسب و کار خود به این مهارت نیاز داشته باشید، بلکه توسط مدیر خود درگیر خواهید شد تا به آنها در یافتن راه حلهایی برای نیازهای سازمانی در حال تغییر شرکت کمک کنید.