نگاهی جدید به مفهوم کار کردن و موفقیت (بخش اول)

چه اتفاقی افتاد که مفهوم موفقیت تا این اندازه مهم شد؟ موفقیت چه تعریف و انواعی دارد؟ آدم موفق چه ویژگی هایی دارد؟ در این مقاله به عنوان پادکست کار و موفقیت رادیو کاران نگاه تازه ای کرده ایم به مفهوم کار کردن و موفقیت.

نگاهی  جدید به مفهوم کار کردن و موفقیت (بخش اول)

تعریف موفقیت براساس جنسیت و جغرافیا

شاید در زندگی روزمره، خیلی با این سوال ها روبه رو شده باشید؛ اینکه ؟ موفقیت چه تعریفی دارد؟ آدم موفق چه ویژگی هایی دارد؟ جواب هر کسی در مورد این سوال ها به  باورها و برداشت های درونی خودش بر می گردد. یعنی همان حس درونی شما نسبت به باورها و انتظارهایتان؛ این موضوع را هیچ کس به غیر از خود شما نمی تواند درک کند، حتی دیگران هم نمی توانند به شما بگویند خوشبخت یا موفق هستید در حالی که خودتان باور ندارید.

در تحقیقی از مردها و زن ها پرسیده شد که تعریف شان از موفقیت چیست و این واژه چه مفهومی برایشان دارد؟

به طور کلی در جواب ها ، زن ها موفقیت را بیش‌تر بر اساس تعادل زندگی و روابط تعریف کردند، در حالی که مردها بیش‌تر بر موفقیت مادی متمرکز بودند.

درواقع تعریف افراد از موفقیت متناسب با سن، شخصیت و تجربه‌ قبلی شان بستگی دارد.

موفقیت در دنیای شرق شاید همان آرامش ذهنی است که شما بعد از کلی تلاش کردن به دست می آورید و در دنیای غرب در قالب شادی و هیجان تعریف می شود. پس تعریف شما از موفقیت باید بر اساس خواسته ها و اولویت های خودتان باشد؛ چون این زندگی شماست و تعریف «شما» از موفقیت است که اهمیت داره.

وقتی که دارید تلاش می کنید یا وقتی که دارید درس می خوانید یا مواقعی که خیلی شاد هستید یک انرژی در وجودتان هست که شما را به سمت موفقیت هدایت می کند که ما به آن می گوییم "انگیزه"

انگیزه نه تنها برای رسیدن به موفقیت ما مهم است بلکه باعث رشد ابعاد فردی مان هم می شود.

یک پیشنهاد خوب: همین الان با خودتان فکر کنید و موفقیت را از دید خودتان تعریف و بررسی کنید.

 

پادکست رادیو کاران با موضوع کار و موفقیت

 

آیا خودتان را موفق می دانید؟

از خودتان بپرسید چقدر امروز برای موفقیت تلاش کردید ؟ اصلا شما آدم موفقی هستید؟ یا چه چیزی باعث شده که فکر کنید فرد موفقی هستید؟

 اگر در ذهن تان به سوال موفقیت چیست، جواب ندهید در واقع برای رویاها و اهداف دیگران کار می کنید و به آنها کمک می کنید که دنیایشان را بسازند؛ بعضی از آدم ها  فکر می کنند موفقیت یک انتخاب است یا فقط برای بقیه اتفاق می افتد و به همین خاطر است که حتی به آن نزدیک هم نمی شوند تا ظرفیت خودشان و علاقه هایشان را کشف کنند و بقیه زندگی شان را صرف بهانه تراشی برای نرسیدن به آن هدف می کنند.

موفقیت انواع مختلفی دارد مثلا: موفقیت عاطفی، موفقیت اجتماعی، موفقیت مالی، موفقیت کاری که هر کدومشون تعریفای خاص خودشون رو دارند،اما مهم ترین ویژگی که همه  انواع موفقیت دارند، هدف است!

در همین رابطه بیشتر بخوانید: تکنیک های مثبت اندیشی ویژه افراد موفق

مثلا  اهداف بعضی ها برای رسیدن به خوشبختی و موفقیت داشتن یک خانه لوکس، ماشین جدید و یا حتی ازدواج. اما آیا واقعا این ها اهدافی هستند که ما بعد از رسیدن به آن چیزها احساس خوشبختی کنیم؟ البته که این چیزها ذاتاً بد نیستند اما پایدار و ماندگار هم نیستند و کم کم ذوق و شادی شما نسبت به این چیزها کم رنگ تر می شود. ماشین های جدیدتر و خانه های لوکس تر می آیند تا شما را دوباره در حسرت بگذارند.

پس در قدم اول، انتخاب اهداف درست و بعد از آن داشتن راه های درست و مناسب برای رسیدن به هدف باید تعریف شود.

 

به اپیزود اول رادیو کاران با موضوع کار و تاریخچه آن گوش دهید

 

اما سوال اصلی اینجاست: آیا واقعا می‌دانید از زندگی چه می خواهید؟

بیشتر افراد نمی‌دانند! بیشتر انسان‌ها اصلا ایده‌ای از اینکه موفقیت چه شکلیست ندارند و نمی دانند از زندگی چی می خواهند.

اگر ندانید چه می‌خواهید پس چطور می‌خواهید تلاش کنید؟ خیلی از افراد می خواهند کسب و کارشان را شروع کنند و ترجیح می دهند به جای اینکه برای یک نفر دیگر کار کنند، رئیس خودشان باشند، اما موفق نمی شوند.

علتش این است که نه می‌دانند دقیقا چه می‌خواهند و نه می‌دانند چه باید بکنند؛ بنابراین اصلا کاری را شروع نمی کنند.
اگه شما مسیر را بلد نباشید و خوب ندانید که کجا قرار است بروید، در نهایت به جایی می رسید که واقعا نمی‌خواستید آنجا باشید. شما نه تنها باید در ذهن تان مسیر درست را ترسیم کنید بلکه باید هر بار که هدف‌تان را تجسم می‌کنید، انگیزه‌ تان تقویت بشود.

پس به چیز‌هایی فکر کنید که واقعا می‌خواهید در زندگی‌تان به آن‌ها برسید. مثلا:

خودتان را یک سال بعد چطور می‌بینید؟ چه چیزی را می‌خواهید در خودتان تغییر بدهید؟ در زندگی فعلی‌تان چه تغییری می‌خواهید ایجاد کنید؟ قرار است چه کار کنید تا به تصویر ایده آلی که در ذهن‌ تان دارید نزدیک ‌تر شوید؟

اصلا شما می دانستید ون گوک هیچ وقت در طول زندگیش به موفقیت نرسید؟ با وجود علاقه شدیدش به نقاشی و تولید بیش از ۹۰۰ کار در ۱۰ سال، تنها موفق به فروش یک مورد درست ۷ ماه قبل از مرگش شد.

آیا دنبال کردن علایق به تنهایی برای موفق شدن کافی است؟

این سوالی است که در پادکست مفهوم کار و موفقیت به آن پاسخ می دهیم.

بیشتر بخوانید:

20 قانون افراد موفق در کار و زندگی

تکنیک های داشتن یک شخصیت مستقل و قوی

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!