چگونه برای یک مصاحبه آنلاین استخدامی آماده شویم(ویژه مدیران و مصاحبه کنندگان)

اگر یک مدیر یا مسئول استخدام هستید و می خواهید به صورت آنلاین و ویدئویی یک مصاحبه شغلی انجام دهید این مقاله کاران به شما کمک می کند تمام نکات مصاحبه آنلاین که لازم است برای آماده شدن و نحوه انجام یک مصاحبه ویدئویی، را بدانید و بهترین افراد را استخدام کنید.

چگونه برای یک مصاحبه آنلاین استخدامی آماده شویم(ویژه مدیران و مصاحبه کنندگان)

چرا مصاحبه استخدامی آنلاین؟

بسیاری از مدیران ترجیح می دهند برای مدیریت زمان و هزینه، از روش های آنلاین مانند ویدئو کنفرانس برای مصاحبه های استخدامی استفاده کنند. علاوه بر صرفه جویی در هزینه های رفت و آمد، مدیران می توانند از طریق یک مصاحبه آنلاین ویدئویی، مهارت های ارتباطی یک کارجو را مورد بررسی قرار دهند.

در حالت دیگر، حتی زمانی که تعداد رزومه ها زیاد است مدیران ترجیح می دهند به جای مصاحبه حضوری با تمام کارجویان، با برخی از آنها مصاحبه آنلاین ویدئویی انجام دهند؛به این ترتیب که اگر کارجویی در مرحله مصاحبه ویدئویی آنلاین موفق شود، می تواند به مصاحبه حضوری هم راه پیدا کند. در واقع  این روش به غربال گری و انتخاب اولیه متقاضیان استخدام از میان ۱۰۰ها رزومه کمک می کند. مدیران از روش های مناسب دیگری برای صرفه جویی در وقت و انرژی سازمان و کارجویان استفاده می کنند از جمله قبل از تنظیم مصاحبه آنلاین سوالات کلیدی و تعیین کننده خود را در یک مصاحبه کوتاه تلفنی می پرسند یا از کارجو تقاضا می کنند ویدئو رزومه خود را ارسال کند

.

اگر داری استخدام میکنی با 40 درصد تخفیف آگهی تو ثبت کن کد تخفیف jobad40

 

با این حال مصاحبه آنلاین استخدامی به تنهایی هم می تواند روش خوبی برای ارزیابی و شناسایی کارجویان باشد. در این مقاله کاران شما با مراحل و نکات انجام یک مصاحبه آنلاین استخدامی ویدئویی آشنا می شوید:

۱.با کارجو و مدیران مصاحبه کننده هماهنگ کنید

بعد از اینکه روز و ساعت انجام مصاحبه ویدئویی آنلاین را مشخص کردید حتما از طریق ایمیل، پیامک و یا تلفن، موضوع را به کارجو و سایر مدیرانی که قرار است در جلسه مصاحبه آنلاین شرکت کنند، اطلاع رسانی کنید. مطمئن شوید که اطلاعات زمانی مصاحبه به دست کارجو رسیده باشد. از سوی دیگر رزومه و اطلاعات شغلی کارجو را حتما پیش از مصاحبه برای مدیران و داوران فنی که قرار است در جلسه باشند، ارسال کنید.

 

اگر داری استخدام میکنی با 40 درصد تخفیف آگهی تو ثبت کن کد تخفیف jobad40

 

۲.بستر نرم افزاری انجام مصاحبه آنلاین را مشخص کنید

روش ها و نرم افزارهای متفاوتی برای برگزاری یک جلسه ویدئو کنفرانس مصاحبه وجود دارد. از هر روشی که استفاده می کنید حتما اطلاعات مربوط به نوع اپلیکیشن و یا لینک مصاحبه آنلاین را برای کارجو و مدیران حاضر در جلسه بفرستید تا آنها آمادگی لازم برای حضور در مصاحبه را کسب کنند. حتما قبل از شروع مصاحبه، لازم است مسئول تنظیم قرار جلسه، یکبار برقراری ارتباط را تست کند.

۳.یک فضای آرام را برای مصاحبه آنلاین آماده کنید

برای مصاحبه های استخدامی آنلاین خود، حتما گوشه ای آرام را در خانه و یا اداره انتخاب کنید که از سر و صداها و حواس پرتی ها دور باشد. قبل از شروع مصاحبه، تجهیزات ویدئو کنفرانس مانند اتصال اینترنت، تست صدا از طریق هندزفری(میکروفون) و زاویه دوربین موبایل یا رایانه خود را چک کرده و به خوبی تنظیم کنید.

 

نحوه مصاحبه آنلاین استخدامی برای مدیران

۴.سوال های مصاحبه را از قبل مشخص کرده و روی آنها تمرکز کنید

مانند مصاحبه های حضوری لازم است از قبل رزومه کارجو و سوال های ویژه مصاحبه (هم عمومی و هم تخصصی) را مشخص کنید تا زمان مصاحبه آنلاین به خوبی قابل مدیریت باشد. پیشنهاد می کنیم پیش از مصاحبه، حتما سوال ها را با خود مرور کنید تا در حین مصاحبه ویدئویی مجبور نباشید به برگه هایتان سرک بکشید.

 

اگر داری استخدام میکنی با 40 درصد تخفیف آگهی تو ثبت کن کد تخفیف jobad40

 

۵. حتما به دوربین ویدئو کنفرانس نگاه کنید نه نمایشگر!

اشتباهی که اغلب مدیران و حتی کارجویان حین مصاحبه های ویدئویی آنلاین انجام می دهند این است که به جای محل دوربین موبایل یا رایانه خود، مستقیم به نمایشگر نگاه می کنند! در صورتی که نگاه تان باید روی نقطه دوربین متمرکز باشد تا فرد مقابل در ویدئو کنفرانس احساس ناخوشایندی نکند که با او ارتباط چشمی ندارید.

۶. برای ارزیابی بهتر، مصاحبه ویدیویی آنلاین را ضبط کنید

 اگر می خواهید انتخاب مناسب تری در مصاحبه های آنلاین داشته باشید می توانید در حین مصاحبه، ویدئوی آنلاین را ضبط کنید. با این کار نه تنها می توانید در صورت نیاز ویدئوی مصاحبه را مجدد ببینید بلکه می توانید آن را در اختیار سایر مدیران تصمیم گیرنده هم قرار دهید. البته لازم است پیش از ضبط مصاحبه این موضوع را به کارجو اطلاع دهید.

۷. به کارجو آرامش بدهید

بسیاری از افراد، تجربه مصاحبه های آنلاین ویدئویی را ندارند و حتی ممکن است از مواجهه و گفتگو در مقابل دوربین مضطرب شوند. البته اگر یک کارجو بتواند به خوبی و با اعتماد به نفس در مصاحبه ویدئویی ظاهر شود و به سوال ها پاسخ دهد قطعا این موضوع امتیاز مثبتی تلقی می شود؛ با این حال شما می توانید به عنوان مصاحبه کننده حرفه ای با یک خوشامدگویی ساده و لبخند، فضا را برای شروع یک مصاحبه آنلاین ویدئویی آماده کنید؛ این کار استرس کارجو را کاهش می دهد و به این ترتیب او بهتر می تواند توانمندی هایش را معرفی کند.

از نگاه شما مدیران باید چه نکات دیگری را در یک مصاحبه آنلاین استخدامی رعایت کنند؟

در مقاله بعدی کاران، موثرترین سوال های قابل طرح در مصاحبه استخدامی آنلاین را به شما معرفی می کنیم.

 

بیشتر بخوانید:

کاران چگونه بهترین افراد را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها استخدام می‌کند؟

موفق ترین شرکت ها چه قوانین اداری و مالی برای دورکاری دارند؟

روش های درست مدیریت ارتباط با اعضای تیم در زمان دورکاری

چرا کارجویان به مصاحبه استخدام نمی آیند؟

نحوه ارتباط صحیح مدیران با پرسنل! خشک یا صمیمی؟!

چگونه دروغ کارجویان در رزومه های شغلی را بشناسیم!

۴ چالش پیش روی مدیران منابع انسانی را بشناسید!

بهترین روش ها برای مصاحبه استخدامی آنلاین در ایران

برون سپاری موضوع استخدام؛ راهکاری هوشمندانه برای مدیران!

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!