چطور ردپای دیجیتال کمک می کند سریع تر استخدام شویم؟

خیلی از مدیران منابع انسانی وقتی که رزومه تان به دستشان می رسد ترجیح می دهند قبل از مصاحبه استخدامی، ردپای دیجیتال شما را بررسی کنند تا شخصیت تان را بهتر بشناسند. اگر علاقمندید بدانید ردپای دیجیتال چیست و چطور می شود یک ردپای دیجیتال خوب برای موفقیت شغلی ایجاد کرد، این مقاله کاران برای شماست.

چطور ردپای دیجیتال کمک می کند سریع تر استخدام شویم؟

آیا ردپای دیچیتال به زودی جای رزومه ها را در استخدام می گیرد؟

ردپای دیجیتال چیست؟

ردپای دیجیتال یا Digital footprint (سایه دیجیتال یا ردپای الکترونیکی) به تمام رفتارها و فعالیت های ما در دنیای دیجیتال گفته می شود؛ از فعالیت درشبکه های اجتماعی تا تولید محتوا در بلاگ ها و فروم ها  و هرگونه فعالیتی که در موتورهای جستجو مثل گوگل قابل ردیابی باشد، همگی مصادیق ردپای دیجیتال هستند.

در یک تعریف کلی تر، ردپای اینترنتی، در واقع تمام اطلاعاتی است که کاربر اینترنت در زمان وبگردی از خود به جای می‌گذارد. مثل وب‌سایت‌هایی که به آن‌ها سر می‌زنید؛ اپلیکیشن ها و ویدئوهایی که دانلود می کنید، ایمیل‌هایی که می‌فرستید و حتی اطلاعاتی که اینترنتی به هر شکل ارسال می ‌کنید.

ردپای دیجیتال چه کاربردی در استخدام دارد؟

در دنیای جدید استخدام و حتی همین حالا هم متخصصان جذب و هدهانترها علاوه بر اینکه رزومه استاندارد افراد جویای کار را بررسی می کنند، دیجیتال فوت پرینت آنها را هم در نظر می گیرند؛ نتایج مربوط به ردپای الکترونیکی، حقایق جالبی درباره علاقمندی ها و خصوصیات رفتاری یک کارجو را افشا می کند. مدیران با درنظر گرفتن این اطلاعات می توانند تصمیم بگیرند از کارجوی موردنظر برای مصاحبه شغلی دعوت کنند یا نه.

مثلا حساب کاربری هر فرد در شبکه ای مثل لینکدین، محتوای تولید شده و حتی کامنت هایی که درمورد پست های مختلف می گذارد اطلاعات خوبی درباره روحیه کاری اش می دهد:

  •  اینکه در محیط کار به چه اصولی پایبند است.
  • یا درباره همکاران و مدیران چه نظراتی دارد.
  • و چه تصویری از محیط کاری ایده آل اش  دارد.

متخصصان جذب و استخدام به راحتی می توانند با بررسی تاریخچه فعالیت های یک کارجو در شبکه های اجتماعی متوجه شوند فرد موردنظر چقدر با فرهنگ سازمانی شان تناسب دارد و اصلا چه مهارت هایی دارد.

حتما می دانید یکی از حساسیت های مدیران شرکت ها درباره مطالبی است که کارکنان ازمحیط کارشان در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند. طبیعی است که آنها به دنبال نیروهایی باشند که حتی خارج از محل کار هم به بهترین شکل معرف برند شرکت هستند.  

پرسونال برندینگ با ردپای دیجیتال

ردپای دیجیتال برای کارجویان چه فایده ای دارد؟

یک ردپای دیجیتال خوب مثل تولید محتوای مرتبط با شغل تان در شبکه های اجتماعی و یا داشتن سایت و بلاگ، تصویر حرفه ای تر و معتبری از شما نشان می دهد. در واقع کسی نیست که این روزها اهمیت برند شخصی (پرسونال برندینگ) را نداند. فعالیتی که برای تبلیغ درست برند شخصی تان انجام می دهید در واقع نقطه تمایز شما با سایر کارجویان است. مطالبی که درباره علایق و دیدگاه هایتان می نویسید از نظر مدیران می تواند نشانه دهنده مهارت های نرم شما باشد مثل توانایی برقراری ارتباط با دیگران، صاحب نظر بودن و القای حس رهبری.

پس اولین قدم برای داشتن یک ردپای دیجیتال حرفه ای این است که هدفمند و مطابق چارچوب در شبکه های اجتماعی و دنیای دیجیتال فعالیت کنید.

چطور یک ردپای دیجیتال قوی برای موفقیت شغلی بسازیم؟

1.پروفایل تان را در لینکدین به روز کنید.

لینکدین به عنوان شبکه اجتماعی متخصصان، بهترین محل برای نمایش ردپای دیجیتال حرفه ای شماست. کمی وقت بگذارید و اطلاعات مربوط به سوابق شغلی و تحصیلی و مهارت هایتان را به کمک امکانات خوب این شبکه به روز کنید. برای آشنایی با نحوه فعالیت درست و حرفه ای در لینکدین این مقاله کاران را بخوانید.

2.به تنظیمات حریم خصوصی تان در شبکه های اجتماعی دقت کنید.

کافی است به بخش تنظیمات امنیتی حساب کاربری تان در هر شبکه اجتماعی مثل لینکدین ،اینستاگرام، توییتر و یا فیس بوک بروید و نحوه نمایش محتوای عمومی و خصوصی پیج تان را تنظیم کنید.

3. تا جای ممکن در شبکه ها غر نزنید و محتوای منفی تولید نکنید.

داشتن تفکر انتقادی اصلا به معنی غر زدن یا شکایت از هر موضوعی نیست. فکر نکنید هرچقدر بیشتر پست های منفی منتشر کنید یا در بحث های انتقادی کامنت بگذارید، حرفه ای تر به نظر می رسید! هیچ کارفرمایی به دنبال استخدام نیرویی با تفکر منفی نیست. اگر به تولید محتوا علاقمندید تهیه و انتشار پست های حرفه ای مرتبط با شغل تان و یا پست های انگیزشی و امیدبخش چهره مثبتی از شما می سازد.

4.نمونه کارهایتان را در بلاگ و شبکه های اجتماعی منتشر کنید.

متناسب با شغل تان مثلا اگر یک عکاس، تولید کننده محتوا یا حتی دیجیتال مارکتر هستید می توانید گزیده موفقی از تاریخچه کارتان رامنتشر کنید. اینستاگرام و لینکدین و حتی پلت فرم های تولید محتوا مثل ویرگول یا بلاگفا در ایران گزینه های خوبی برای نمایش تجربه شما هستند.

5.درباره محیط کاری تان بدگویی نکنید.

فرقی نمی کند سال ها تجربه کاری دارید یا دنبال کار می گردید.اگر به دنبال یک ردپای دیجیتال مثبت هستید تا جای ممکن در هیچ شبکه ای از مدیران و محل کارتان بدگویی نکنید و تصویر منفی نسازید.

به نظر شما چه راه های دیگری برای ساختن یک ردپای دیجیتال خوب وجود دارد؟ از تجربه تان بگویید.

منابع

https://myfuture.edu.au

بیشتر بخوانید:

در محیط کار چطور جذاب باشیم و حرفه ای رفتار کنیم؟

چطور در محیط کارمان ارتقا شغلی پیدا کنیم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!