قرارداد کاری یکی از مهم ترین مسائل در استخدام است که اگر دقیق تنظیم و نوشته شده باشد، از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می کند. قراردادها انواع مختلف دارند، قراردادهای کاری تمام وقت، پاره وقت و پروژه ای معمول ترین نوع قراردادهای استخدامی و کاری هستند که با آنها سروکار داریم. در این مقاله کاران با نحوه نوشتن یک نوع قرارداد کاری پروژه ای آشنا می شویم.
برای آشنایی بیشتر با تعریف قرارداد کاری باید به قانون کار مراجعه کنیم. طبق ماده 7 قانون کار قرارداد کار این طور تعریف میشود:
قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که بهموجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت معین یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام میدهد.
همان طور که اشاره کردیم قرارداد های کاری برای استخدام های تمام وقت، پاره وقت، پیمانکاری و پروژه ای تنظیم میشوند. قرارداد کار پروژهای ممکن است با یک فرد یا با گروهی از افراد منعقد شود.
در تصویر زیر می توانید نمونه یک قرارداد کاری استخدام پروژه ای را ببینید. برای دیدن فایل با کیفیت نمونه قرارداد کاری پروژه ای اینجا کلیک کنید.
در تنظیم قرارداد کار پروژهای باید به موارد زیر توجه کرد:
مشخصات طرفین قرارداد:
در تنظیم این قرارداد باید مشخصات طرفین قرارداد به صورت کامل درج شود. چون که در صورت بروز اختلاف طرف حساب شما در قرارداد باید مشخص باشد.اگر یکی از طرفین قرارداد شخص حقوقی باشد باید اطلاعات فرد موردنظر بر اساس آخرین روزنامه رسمی در آن درج گردد.
موضوع قرارداد:
همانطور که گفته شد قرارداد برای انجام کار خاصی در قالب پروژه تنظیم میشود. باید در قرارداد ابعاد این پروژه بهصورت کامل مشخص شود.
زمان قرارداد:
زمان شروع و پایان پروژه به صورت دقیق در قرارداد درج شود. چراکه شما فقط در این بازهی زمانی دارای مسئولیت هستید.
ساعت کاری:
در برخی از پروژهها کارگر یا کارمند باید در مکان کارگاه برای انجام پروژه حاضر باشد. در این حالت باید میزان ساعت حضور و زمان شروع و پایان کار نیز مشخص گردد. در صورت عدم نیاز به حضور فیزیکی در محل نیازی به درج این بند در قرارداد نیست.
مبلغ قرارداد:
مبلغ دریافتی و زمان دریافت آن باید به صورت دقیق در قرارداد ذکر شود.
فسخ قرارداد:
شرایط فسخ قرارداد باید در قرارداد ذکر شود.
تعهدات قراردادی:
هر یک از طرفین قرارداد با امضای قرارداد تعهداتی را قبول میکنند بهتر است جزییات کامل پروژه در قرارداد درج شود.
مرجع حل و فصل اختلاف:
طرفین قرارداد باید در هنگام تنظیم قرارداد به فکر روزی باشند که ممکن است در اجرا تعهدات خود دچار اختلاف شوند. در همین راستا باید مرجعی را انتخاب کنند تا در صورت بروز اختلاف برای حل مشکلات به آن ها مراجعه کنند.
به نظر شما یک قرارداد کاری استخدام چه خصوصیات دیگری باید داشته باشد؟ تا به حال در قرارداد کاری خود با مشکل مواجه شدید؟
اگر این مطلب برایتان مفید بود با دوستان تان به اشتراک بگذارید
بیشتر بخوانید:
با آزمون های شخصیت شناسی کاران هوشمندانه استخدام کنید
آشنایی با تمام خدمات کاران برای کارفرمایان
برون سپاری موضوع استخدام؛ راهکاری هوشمندانه برای مدیران!