Generation Z چه کسانی هستند؟
نسل جدید محیط کار یا همان نسل z طبق تعریف همان متولدین دهه هفتاد و هشتاد شمسی
(متولدین اواسط 1990 تا اوایل 2010 میلادی ) هستند که به اصطلاح Generation Z نامیده می شوند. همان نسلی که کاملا با فناوری و تکنولوژی های جدید دوست است و عادت های زندگی شان با زندگی دهه 50 و 60 متفاوت است. در واقع قوانین زندگی بچه های نسل Z با دهه های گذشته تفاوت عمده ای دارد و می توان گفت شیوه یادگیری و الگوی پیشرفت شان هم با شاخص هایی که ما می شناسیم از زمین تا آسمان متفاوت است. به همین خاطر شرکت ها و سازمان هایی که در این نسل به دنبال استخدام هستند باید با راهبردهای مدیریت نسل Z آشنا شوند.
مهم ترین ویژگی های نسل Z در محیط کار:
- آنها بیشتر ریسک پذیرند.
- نوع سازگاری آنها نسبت به دهه 50 و 60 کاملا متفاوت است.
- نگاهشان به بحث اخلاق و تعهد با دهه های گذشته فرق می کند.
- در کار چابک ترند و علاقمندند وظایف و مسئولیت های مختلف بپذیرند.(مالتی فانکشن هستند.)
- ساعت های کاری منعطف را بیشتر دوست دارند.
- اصلا ساختار رسمی محیط کار را نمی پسندند و بیشتر جذب محیط های کاری غیررسمی و متفاوت از حالت کلاسیک و سنتی می شوند. به همین دلیل فضای راحت تر و منعطف تر محیط کار باعث نگه داشت بیشتر این نیروها می شود.
- علاقه دارند در تصمیم گیری های محیط کار مشارکت کنند.
- فضاهای کاری شفاف را دوست دارند.
- برخلاف متولدین دهه 50 و 60 ،خیلی راحت تغییر شغل می دهند و جابه جایی کاری آنها زیاد است.
- آنها گروه گرا هستند و مدل OKR یکی از روش های کارآمد برای ارزیابی آنهاست. خیلی وقت ها بررسی KPI ها برای این طیف از نیروها پاسخ گو نیست.
- بسیاری از Z GENERATION ها اصلا واژه ای به نام مدیریت را قبول ندارند.
فضای کاری مورد علاقه نسل Z چه ویژگی هایی دارد؟
با توجه به خصوصیات نسل Z، فضاهای کاری خشک و سنتی، مطلوب بچه های نسل Z نیست؛ همان طور که اشاره کردیم آنها به دنبال محیط هایی هستند که جدیدترین الگوی های مبتنی بر فناوری و پیشروی در سبک کار را دارند.
خیلی از شرکت های خصوصی بزرگ و حتی استارتاپ هایی که در کشور می شناسیم به خوبی اهمیت محیط کاری خلاق و راحت را متوجه شده اند و حتی سر این ماجرا با یکدیگر رقابت می کنند. در واقع بخش عمده ای از برند کارفرمایی یک شرکت، در گروی محیط کاری جذاب و در عین حال صمیمی بدون سخت گیری محیط کار سنتی است.
1.نسل Z فضای کار اشتراکی را دوست دارد.
نیازی نیست که دفتر کارتان خیلی شیک، بزرگ و یا مدرن باشد؛ لازم هم نیست حتما امکانات فضایی گوگل و آمازون را داشته باشید؛ مدیران می توانند با رعایت چند اصل ساده و در عین حال کم هزینه یک فضای خلاق و صمیمی برای کارکنان به ویژه نسل Z درست کنند. فضای کار اشتراکی که مرزهای بین تیم ها و افراد را برداشته است محیط کار موردعلاقه جوانان این دهه است.
2.نسل Z ارتباط رو در رو را ترجیح می دهد.
با وجود اینکه نسل Z با گوشی هوشمند در دست به دنیا آمده و رشد کرده اما مطالعات نشان میدهد که آنها ترجیح میدهند در محل کار رو در رو صحبت کنند چون به این شکل می توانند از تعامل اطمینان پیدا کنند.
3.آنها به کارهای فردی بیشتر علاقه دارند.
محیط های تیمی برای Generation Z مشکلی ایجاد نمی کند، اما بسیاری از کارمندان جوان در یک نظرسنجی گفته اند که ترجیح می دهند تا حد امکان روی پروژه های فردی کار کنند. با کار مستقل، آنها بهتر می توانند مهارت ها و توانایی های خود را به عنوان راهی برای اثبات کارایی خود به کارفرمایان نشان دهند.
4.نسل Z، فضای کار رقابتی را دوست دارد.
نسل Z به رقابت عادت کرده است و از چالش قرار دادن خود در برابر دیگران لذت می برد. اگر بتوانید به ویژه در بخش آموزش و یادگیری در محیط کار، حس رقابت سالم را در آنها تقویت کنید، می توانید این کارمندان جوان را با انگیزه نگه دارید و به آنها کمک کنید تا بهترین و بیشترین نتیجه را به دست بیاورند .
5.آنها محدودیت های فضای مجازی در حین کار را نمی پسندند.
به عنوان یک کارفرما نمی توانید یک نسل Z را مجبور کنید که در محیط کار از گوشی موبایلش فاصله بگیرد.آنها از خیلی قابلیت های تلفن هوشمند خود برای برنامه ریزی و انجام کارها استفاده می کنند.
به نظر شما کارکنان نسل Z چه ویژگی های دیگری دارند و مدیران در ارتباط با آنها باید چه مسائلی را بدانند؟
در همین زمینه بیشتر بخوانید:
خداحافظی با فضای کاری کلاسیک! چطور یک محیط کاری راحت و خلاق داشته باشیم؟