چطور از مرخصی استعلاجی کرونا استفاده کنیم؟

می دانید زمانی که به عنوان یک شاغل، به بیماری مثل کرونا مبتلا می شوید، می توانید از مرخصی استعلاجی استفاده کنید؟ در این مقاله کاران با تمام نکات مربوط به مرخصی استعلاجی زمان کرونا و نحوه گرفتن مرخصی استعلاجی و قانون کار در این زمینه آشنا می شویم.

چطور از مرخصی استعلاجی کرونا استفاده کنیم؟

شرایط استفاده از مرخصی استعلاجی در زمان کرونا چیست؟

در صورتی که شاغل هستید و به هر نوع بیماری مثل کرونا مبتلا شوید، علاوه بر اینکه سازمان تامین اجتماعی حقوق شما را تحت عنوان بیمه استعلاجی پرداخت می کند، بلکه مدت زمان مرخصی استعلاجی، با گواهی معتبر پزشک معالج و تایید سازمان تامین اجتماعی، جزو سوابق کاری و بازنشستگی شما محسوب خواهد شد. ماده 74 قانون کار از تمام شاغلان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در دوره بیماری حمایت می کند. برای آشنایی با قانون مرخصی استعلاجی حتما این مقاله  را بخوانید.

 

سقف مرخصی استعلاجی کرونا چقدر است؟

طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی در مواردی که فرد با تشخیص پزشک معتمد، مشکوک به بیماری کرونا باشد و در قرنطینه قرار بگیرد و یا مبتلا به این بیماری شده و تحت درمان باشد حق استفاده از مرخصی استعلاجی را خواهد داشت و غرامت دستمزد این ایام تا زمانی که کار بازگردد، توسط صندوق تامین اجتماعی به او پرداخت خواهد شد.

 

آشنایی با انواع مرخصی در کار

 

ماده ۷۴ قانون کار و ۵۹ قانون تامین اجتماعی در این رابطه می گوید سقف مرخصی استعلاجی چهار ماه است ولی اگر پزشک معتمد و شورای عالی پزشکی تائید کنند و مرخصی به یک سال برسد و بیماری صعب الاعلاج باشد کارگر را بازنشسته می‌کنند.

با این حساب اگر به عنوان شاغل، بیمه تامین اجتماعی هستید و کرونا گرفتید به راحتی می توانید از مرخصی استعلاجی تان استفاده کنید و طبق قانون مرخصی استعلاجی هیچ ارتباطی با مرخصی استحقاقی سالانه شما ندارد و از این مرخصی کم نمی کند.

 

اگر شغلتان را از دست داده اید، کافی است درعرض چند دقیقه یک رزومه حرفه ای بسازید وبرای فرصت های استخدامی در کاران درخواست همکاری بفرستید.

 

چگونه مقرری مرخصی استعلاجی کرونا را بگیریم؟

برای استفاده از مرخصی استعلاجی کرونا، لازم است مدارک پزشکی تان را کامل کنید؛ از دستور پزشک معالج به همراه مستندات تشخیصی-درمانی ذی‌ربط (در صورت بستری بودن در بیمارستان، مستندات بیمارستانی) طبق دستورالعمل و راهنماهای وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی به همراه نامه معرفی شرکت مرتبط با مرخصی استعلاجی همگی برای استفاده از مرخصی استعلاجی کرونا موردنیاز است. پس از بهبودی و بازگشت به کار لازم است  با این مدارک و به همراه داشتن دفترچه بیمه خود به شعبه مربوط در سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنید تا کارهای اداری مربوط به ثبت مرخصی استعلاجی شما و دریافت حقوق تان در زمان کرونا را انجام دهید.

حتما توجه کنید که نامه معرفی شرکت باید شامل تاریخ دقیق روزهایی باشد که به دلیل کرونا در شرکت حضور نداشتید؛ سازمان تامین اجتماعی پس از تشکیل کمیسیون پزشکی و تایید بیمه شما در این روزها پس از یک بازه زمانی که ممکن است حتی چندماه هم طول بکشد مقرری استعلاجی شما را پرداخت می کند.

آیا تا به حال از مرخصی استعلاجی استفاده کردید؟ با چه مشکلاتی روبه رو بودید؟

 

بیشتر بخوانید:

شرایط استفاده از بیمه بیکاری در روزهای بارداری و مرخصی زایمان.

در قراردادهای استخدامی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

تا چند سال می توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید؟

فرصت یک ماهه بیکاران برای دریافت بیمه بیکاری.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!