چرا شرکت ها به دنبال استخدام مجدد کارکنان قبلی خود هستند؟

استخدام مجدد کارمندان یکی از روش های استراتژیک شرکت ها برای استخدام نیروهای قدیمی است. در این مقاله کاران از مزایا و معایب استخدام دوباره کارکنان بعد از استعفای آنها از زبان مدیران گفتیم.

چرا شرکت ها به دنبال استخدام مجدد کارکنان قبلی خود هستند؟

استخدام مجدد؛ درست یا غلط؟

استخدام دوباره افراد یکی از روش های متداول جذب و استخدام کارکنان در شرکت ها و سازمان هاست. استخدام مجدد کارکنان در بین متخصصان منابع انسانی اصطلاحا تکنیک بومرنگ خوانده می شود؛ به این معنا که کارمندی که شرکت شما را ترک کرده مجددا می خواهد در سازمان شما استخدام شود.

برخی مدیران موافق استخدام مجدد کارمندان هستند در مقابل برخی دیگر نه؛ دسته اول برای استخدام مجدد کارکنان دلایل مختلفی دارند. هزینه آموزش کمتر افراد تا آشنایی لازم فرد با سیستم و فرهنگ سازمانی، مهم ترین مزایای استخدام مجدد کارمندان از دید این مدیران هستند. اما در مقابل دسته دوم مدیران هم معتقدند زمانی که فردی یک شرکت را به مقصد فرصت های جدید، حقوق بیشتر و یا دلایل دیگر ترک می کند به آن سازمان وفادار نبوده است. با این حال بخش عمده ای از مدیران معتقدند باید با توجه به هدف و اولویت های شرکت درباره استخدام مجدد تصمیم گیری کرد.

در همین زمینه علی اکبر تسویه چی، مدیر سرمایه های انسانی گروه شاتل درباره استخدام مجدد کارکنان می گوید:  ببینید فردی که از شرکت رفته، در واقع ضربه خورده و برگشته؛ به نظرم رفتن و برگشتن این افراد به شرط رعایت یکسری اصول و ضوابط سازمان، قابل پذیرش است.ما شفاف از همه می خواهیم که با چشم باز محیط کاری شان را انتخاب کنند. بهترین فرد، واقعا خود بچه ها هستند که می توانند این فرهنگ صحیح را ایجاد کنند.

وقتی شما یک نفر را مجددا استخدام می کنید قطعا قبلا دوره های آموزشی لازم را در شرکت گذرانده است و نیازی نیست مانند یک فرد تازه کار یک ماه آموزش ببیند.ضمن اینکه آدم پخته تری شده است. وقتی این کارمندان می روند و دوباره شما آنها را استخدام می کنید تجربه شان برای دیگران بسیار ارزشمند است.

مزایا و دلایل مثبت استخدام مجدد کارمندان

1.صرف جویی در هزینه و آموزش مسائل سازمانی: کارمندان قدیمی برای استخدام مجدد نیازی به آموزش های فنی و فرهنگ سازمانی ندارند.

2.تعهد بیشتر برای انجام وظایف کاری: تجربه مدیران منابع انسانی نشان داده خیلی از کارمندانی که مجدد به سازمان قبلی شان برگشته اند در استخدام جدید خود متعهدتر و مسئولیت پذیرتر از قبل شده اند.چراکه ممکن است به لطف تجربیاتی که در دوران قبلی خود داشته اند پیشرفت کرده و دانش، مهارت و بلوغ تازه را به شرکت شما بازگردانند.

3.بالارفتن ارزش برند سازمانی شما: زمانی که کارمندان سابق بخواهند دوباره به شرکت شما برگردند این موضوع نشان می دهد تجربه آنها در این محیط کاری مثبت بوده است. به همین خاطر ارزش برند کارفرمایی سازمان شما در این میان افزایش پیدا می کند.

4.ایجاد اعتماد عمومی در مجموعه: بازگشت کارمندان قبلی به شرکت، خود به خود فضای اعتماد را به ویژه برای کارکنان فعلی شرکت ایجاد می کند. علاوه بر این زمانی که کارکنان قدیمی مجدد در شرکت استخدام می شوند دانش و تجربه آنها مجدد به شرکت باز می گردد که این موضوع تهدید استخدام آنها توسط شرکت های رقیب را از بین می برد.

چه کارمندانی را می توان مجدد استخدام کرد؟

بهترین گزینه ها برای استخدام مجدد افرادی هستند که با شرایط خوب و دلایل طبیعی از شرکت رفته اند.

کارمندانی که به دلایل مختلف مثل مسائل اقتصادی در گذشته از شرکت تعدیل شده اند و یا کارکنانی که به دلیل شخصی و مسائل خانوادگی در برهه زمانی مجبور به استعفا شده اند. این افراد اگر مجدد خواهان استخدام در شرکت باشند می توانند با درنظر گرفتن شرایط و اهداف شرکت مجدد جذب و استخدام شوند.

چه کارمندانی را بهتر است مجدد استخدام نکنیم؟

کارکنانی به دلایل اخلاقی و یا مشکلات حرفه ای مثل عملکرد ضعیف از شرکت اخراج شده اند به نظر گزینه های خوبی برای استخدام مجدد نیستند. استخدام دوباره این افراد ممکن است دوباره مشکل آفرین باشد.

کارمندان قدیمی را چطور مجدد استخدام کنیم؟

 اگر با درنظرگرفتن شرایط شرکت و فرد تصمیم به استخدام مجدد گرفتید حتما در مصاحبه های استخدامی به چند نکته مهم توجه کنید:

1.دلایل ترک اولیه فرد را به درستی بررسی کنید.

حتما پرونده و سوابق کارمند موردنظر را در شرکت مطالعه کنید. به ویژه اگر فرد با تصمیم شرکت و مدیران قبلی اخراج شده باشد. دلایل ترک شرکت باید بدون ابهام بررسی شوند.

2.مصاحبه دقیق و حرفه ای را فراموش نکنید.

حتما مطمئن شوید کارمندی که قرار است مجدد استخدام شود به سوال های مهم و زیرکانه مصاحبه شغلی درست و دقیق پاسخ دهد. سوابق کاری فرد بعد از شرکت را به درستی مطالعه کرده و اگر لازم است از محیط کار قبلی وی استعلام کنید.

3..فضای شرکت را برای پذیرش کارمند قدیمی بررسی کنید.

حتما درنظر داشته باشید فرد موردنظر قرار است با چه مسئولیتی وارد تیم کاری شود؟ آیا کارمندی که قصد دارید دوباره استخدام کنید قرار است به تیم جدید اضافه شود یا به تیم سابق خود باز‌گردد؟ احساس اعضای دیگر تیم در مورد این استخدام مجدد چیست؟

شما درباره استخدام مجدد کارمندان چطور فکر می کنید؟

بیشتر بخوانید:

10 اشتباه مدیران درمصاحبه استخدامی که کارجو را فراری می دهد

در مصاحبه تلفنی از کارجو چه سوال هایی نپرسیم؟

سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!