7 نشانه که می‌گویند مصاحبه خوبی داشته‌اید

فارغ از اینکه در جلسه مصاحبه چقدر خوب ظاهر شده‌‌اید یا چه اندازه اعتماد بنفس داشته‌اید، کاملا طبیعی است که بعدا برای خودتان آن جلسه را بارها تجزیه و تحلیل کنید. ممکن است دقایق زیادی روی تخت دراز بکشید یا زیر دوش بایستید و فکر کنید آیا به اندازه کافی قوی و مناسب بوده‌اید که برای آن شغل پذیرفته شوید یا نه. اغلب اوقات نتیجه این فکر کردن‌ها بسیار پیچیده و مبهم می‌شود و شما نمی‌توانید مطمئن باشید مصاحبه‌تان دقیقا چطور پیش رفته است. به جای این غرق شدن در این فکر و خیال‌ها، بهتر است به نشانه‌های مهمی که در جلسه مصاحبه وجود داشته است، توجه کنید. ما در این مقاله تلاش می‌کنیم این نشانه‌ها را برای شما بازگو کنیم تا شما تصویر دقیق‌تری بتوانید از جلسه مصاحبه‌تان داشته باشید.

7 نشانه که می‌گویند مصاحبه خوبی داشته‌اید

1-شما احساس کردید که با مصاحبه‌کننده، نقش و شرکت همسو هستید

اگر انسان شهودی‌ای باشید، یک احساس کلی در مورد اینکه چقدر با شرکت، نقش و مصاحبه‌کننده خود هماهنگ بودید، خواهید داشت. اگر این را احساس کردید، احتمالاً خوب ظاهر شده‌اید و اولین تأثیر مثبت را در مصاحبه خود گذاشته‌اید. اگر مصاحبه‌کننده شما هیجان‌زده و درگیر به نظر می‌رسید، احتمالاً در مورد شما نیز همین احساس را داشته است.

شما می‌توانید این را از زبان بدن آن‌ها و همچنین نحوه صحبت آنها دریافت کنید. توجه داشته باشید که آیا تماس چشمی خوب، لبخند زدن، تکان دادن سر و گرمای عمومی وجود داشته یا خیر.

2-مصاحبه برای شما احساس سبکی داشته‌است

مصاحبه‌ها می‌توانند به‌طور باورنکردنی سخت و استرس‌زا باشند اما گاهی اوقات، حتی در چنین موقعیت‌های دلهره‌آوری، حس سبکی به سراغ‌تان می‌آید. علیرغم اضطراب‌های موجود ممکن است حسی از سبکی و آرامش به شما دست داده باشد. این یک نشانه مثبت است که می‌گوید احتمالا ارتباط موثری برقرار کرده‌اید و شانس خوبی برای پذیرفته شدن دارید. آن حسی که در لحظه مصاحبه داشتید یا پس از مصاحبه تجربه کردید، می‌تواند گویای شرایط باشد.

3-شما به تمام سوالات پاسخ دادید

اگر به دنبال سرنخ بزرگی هستید که نشان بدهد شما از دور رقابت برای آن موقعیت شغلی کنار نرفته‌اید، ببینید به سوالات چطور پاسخ دادید. آیا سوالی بوده که در مقابل آن قفل شوید و نتوانید چیزی بگویید؟ اگر چنین چیزی نبوده و توانسته‌اید از پس همه سوالات بربیایید و در حد دانش و توانایی خودتان پاسخ بدهید، باید امیدوار باشید. امتیاز منفی وقتی است که از کنار سوالی بدون پاسخ معقولی رد شده باشید.

4-اگر مکالمه کمی صمیمانه و غیرعادی شد

البته باید بگوییم که این نشانه همیشه اتفاق نمی‌افتد. یعنی ممکن است شما در یک جلسه مصاحبه بسیار سوال‌پیچ شوید و تمام مصاحبه لحن رسمی و یکنواخت بماند اما باز هم شانس بالایی برای انتخاب داشته باشید. ولی به طور کلی اگر جلسه مصاحبه شما به سمت صحبت‌های صمیمانه و دوستانه‌تر رفت، احتمال زیاد از شما خوششان آمده است. سوالات مورد نظرشان را پرسیده‌اند و با اطمینانی که دارند حالا می‌خواهند با شما بیشتر آشنا شوند.

 

راهنمای جامع برای تسلط و موفقیت در مصاحبه شغلی

 

5-شما را به بازدید از محل کار دعوت کردند

کارفرمایان و استخدام‌کنندگان علاقه‌ای به وقت گذاشتن بیشتر با افراد نامطلوب‌شان ندارند. بنابراین اگر کارفرمایی از شما دعوت کرد در همان جلسه یا جلسه‌ای دیگر بروید در محل کار بیشتر حرف بزنید، این یک نشانه قوی و خوب است. آن‌ها احتمالا به اندازه کافی شما را فرد شایسته‌ای دیده‌اند که از محل کار بازدید کنید و مقدمه حضور پررنگ‌تر خودتان را رقم بزنید.

6-مصاحبه‌کننده شما را در جریان برنامه‌های آینده گذاشت

اگر مدیر استخدام شروع به حرف زدن درباره برنامه‌های آینده کرد و شما را با یک جدول زمانی برای مراحل بعدی روبرو کرد، آن را به فال نیک بگیرید. اکثر ما احتمالا آن جمله‌های مبهم و کلیشه‌ای مانند «در صورت لزوم با شما تماس می‌گیریم» را شنیده‌ایم. جملاتی که واقعا مثبت و امید‌بخش نیستند.

پس اگر حس کردید دارند برنامه‌های آینده را با شما در میان می‌گذارند یا به مصاحبه دوم فکر می‌کنند و تاریخ مناسبش را تعیین می‌کنند، این یعنی هنوز در رقابت برای تصاحب آن شغل حضور دارید.

7-از شما پرسیده شد که آیا سوالی دارید؟

مصاحبه‌کننده‌ای که شما را نپسندیده است، خیلی برای پاسخ به شما وقت نمی‌گذارد. بنابراین اگر سوالی بپرسید به یک پاسخ کوتاه بسنده می‌کند. اگر در انتهای مصاحبه از شما پرسیدند که آیا سوالی دارید یا نه و شما سوال مفیدی پرسیده‌ باشید، معمولا پاسخ مفصل و روشنگری به شما می‌دهند. می‌خواهیم بگوییم اگر برای پاسخ به شما وقت زیادی گذاشتند و با اشتیاق پاسخ‌تان را دادند، این نشانه قوی و مثبتی است.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!