اهمیت دوره کارآموزی و راه‌هایی برای گذراندن موفق آن

کارآموزی راه خوبی برای کسب تجربه کاری و کامل کردن آموزش‌های دوره تحصیلی است. افراد با کارآموزی می‌توانند در مدت کوتاهی برای موقعیت شغلی آینده خودشان به خوبی آماده شوند. این دوره معمولا پس از پایان تحصیل و پیش از ورود به بازار کار، گذرانده می‌شود ولی ممکن است هر شرکتی برای آمادگی کارمندانش آن را برگزار کند. باید دقت کنیم که دوره کارآموزی، به صورت هدفمند، برای رسیدن به چشم‌اندازی برنامه‌ریزی شده و کسب ارتباطات بیشتر استفاده شود. در این مطلب ضمن توجه به اهمیت‌های دوره کارآموزی، به راه‌های موفق پشت سر گذاشتن کارآموزی اشاره کرده‌ایم.

اهمیت دوره کارآموزی و راه‌هایی برای گذراندن موفق آن

دوره کارآموزی چیست؟

دوره کارآموزی یا internship به معنای گذراندن یک دوره آموزشی و عملی در یک شرکت، سازمان یا صنعت مشخص است. در این دوره، دانشجویان یا فارغ التحصیلان می‌توانند تجربه کاری خود را در زمینه‌های مختلف بهبود دهند و با افراد و شرکت‌های مختلف آشنا شوند.

هدف اصلی این دوره، آموزش دادن مهارت های عملی و تجربی به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است تا بتوانند در بازار کار بهتر عمل کنند. دوره کارآموزی ممکن است بدون حقوق باشد، حقوقی حداقلی داشته باشد یا دستمزدی معمولی در آن پرداخت شود.

چرا دوره کارآموزی مهم است؟

دلایل مختلفی برای اهمیت دوره‌های کارآموزی می‌تواند وجود داشته باشد. به عنوان برجسته‌ترین‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کسب تجربه

قطعا یکی از مهم‌ترین اهداف، دوره کار ‌آموزی کسب تجربه است. دانش‌آموزان، دانشجویان یا کارمندان برای ورود به یک شغل، می‌توانند دوره کارآموزی را بگذرانند تا مکمل دوره تحصیل‌شان باشد و شبیه‌سازی خوبی برای ورودشان به شغل اصلی باشد.

ایجاد شبکه ارتباطی

کارآموز در دوره آمادگی خودش می‌تواند ارتباطات بیشتری با افراد حوزه کاری خودش برقرار کند. به این ترتیب با ایجاد یک شبکه ارتباطی از انسان‌ها، برای شغل آینده می‌تواند بهتر آماده شود.

راهنمایی و مشاوره گرفتن

برای بسیاری از کارآموزان، دوره کارآموزی در کنار مربیان و متخصصان آن شغل می‌گذرد. در این شرایط، فرد می‌تواند با گرفتن مشاوره و راهنمایی اطلاعاتی بیشتری درباره موقعیت شغلی خودش پیدا کند.

تقویت رزومه

افراد برای استخدام و شرکت در جلسات مصاحبه نیاز به رزومه قوی و قابل توجه دارند. دوره کارآموزی به افراد تازه‌وارد کمک می‌کند که با به دست آوردن تجربه شبیه به کار اصلی، رزومه خودشان را بهبود ببخشند.

 

اگر دنبال کار میگردی یا میخوای موقعیت بهتری پیدا کنی در عرض چند دقیقه رزومه ات رو بساز

 

نکاتی برای موفق گذراندن دوره کارآموزی

برای شروع و گذراندن موفقیت‌آمیز دوره کارآموزی، باید اهدافی را از پیش مشخص کرده باشید. همچنین حضور جدی و فعالانه‌ای داشته باشید و نهایت استفاده از آن را ببرید که در شغل اصلی به مشکل نخورید. در ادامه نکات مهم موفقیت در دوره کارآموزی را مرور می‌کنیم.

 

آگهی های کارآموزی و استخدام

 

علایق خودتان را در نظر بگیرید

مهم است که پیش از شرکت در کارآموزی، از علایق خودتان آگاه باشید. به این ترتیب با تمرکز روی آن علایق، این دوره را هدفمند پشت سر خواهید گذاشت و می‌توانید مطمئن شوید که آن را فراگرفته‌اید.

هدف‌های قابل ارزیابی تعیین کنید

برای اینکه در پایان دوره کارآموزی مطمئن شوید، همه چیز خوب پیش رفته‌است، بهتر است اهداف‌تان قابل سنجش و بررسی باشد. مثلا با خودتان بگویید که در یک دوره سه‌ماهه می‌خواهید با کاربرد 5 نرم‌افزار در حوزه کاری خودتان آشنا شوید. یا مثلا با ابزار بازاریابی شغل خودتان در سه شبکه اجتماعی مختلف آشنا شوید.

با شرکت محل کارآموزی از پیش آشنا شوید

اگر پیش از ورود به دوره کارآموزی بدانید، با چه شرکت و با چه افرادی سروکار خواهید داشت، بهتر می‌توانید خودتان را برای آن آماده کنید. به این ترتیب از ساختار شرکت و سلسله مراتب مدیران آگاه خواهید بود و مشکلات کمتری خواهید داشت.

 

چرا برگزاری دوره های کارآموزی و کمپ های آموزشی، یکی از موثرترین راه های استخدام است؟

 

از همکاران‌تان بخواهید به شما منابع بیشتر معرفی کنند

استفاده از کتاب و منابع به‌روز به شما کمک خواهد کرد، آگاهی‌تان را در حیطه کاری خودتان بالا ببرید. دوره کارآموزی فرصت خوبی خواهد بود که از همکاران خودتان بخواهید منابع مناسب را به شما معرفی کنند.

به دنبال فیدبک گرفتن باشید

همان‌‌طور که گفتیم هر کارآموز در این دوره خاص، مشغول سعی و خطا و آموختن بیشتر است. یکی از راه‌های آموختن، گرفتن نظرات دیگران است. بنابراین ترسی نداشته باشید و نظر و دیدگاه و نقد دیگران درباره خودتان را بشنوید. از مدیران و همکاران بخواهید در پایان هر دوره زمانی، انتقادات و پیشنهادات خودشان درباره شما را به شما بگویند.

سوال‌های خودتان را بپرسید

به قول معروف، سوال کردن عیب نیست، ندانستن عیب است. دوره کارآموزی یک فرصت مغتنم است که از حضور دیگران استفاده کنید و هر نوع ابهامی که برایتان پیش می‌آید و را از بین ببرید.

بیشتر بخوانید:

استخدام در تهران به صورت کارآموزی

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!