هد هانتینگ (head hunting) چه مزایایی برای کسب و کارها و سازمان ها دارد؟

زمانی که کسب و کارها و سازمان ها بخواهند افراد موثرتری را برای موقعیت های شغلی مهم جذب کنند و یا به دنبال استخدام فردی برای یک سمت شغلی حساس و پیچیده هستند، به سراغ روش های متفاوتی مثل هدهانتیگ (head hunting) می روند. دراین مقاله کاران از مزایای هد هانتینگ و هد هانترها در جذب و استخدام نیروها گفتیم.

هد هانتینگ (head hunting) چه مزایایی برای کسب و کارها و سازمان ها دارد؟

هد هانتینگ چیست و چه کاربردی در استخدام نیروهای کلیدی دارد؟

هد هانتینگ (headhunting) یا شکار مغزها که تحت عنوان Executive Search هم شناخته می شود یک سبک خاص از استخدام است. در خدمات هدهانتینگ، هدهانترها یا همان متخصصان استخدام، به دنبال جذب افراد حرفه ای و بسیار ماهری هستند که ممکن است در شرکت ها و سازمان های دیگری مشغول به کار باشند.

کاربرد اصلی روشی مثل هدهانتینگ، کشف و استخدام نیروهای کلیدی برای سمت های مهم شغلی است که به راحتی از طریق روش های سنتی استخدام جذب نمی شوند.

اگر می خواهید درباره تاریخچه هد هانتینگ و شرح وظایف هدهانترها بیشتر بدانید این مقاله کاران را بخوانید.

هدهانتینگ و استخدام چه تفاوتی با هم دارند؟

در روش های سنتی استخدام و کاریابی، یک روال کاملا مشخص وجود دارد؛ درقدم اول آگهی شغلی براساس نیاز استخدامی شرکت تهیه و منتشر می شود و سپس کارجویان علاقمند به همکاری که رزومه شغلی مرتبط دارند، درخواست همکاری خود را ارسال می کنند. در مرحله بعد مدیران منابع انسانی بهترین و مناسب ترین رزومه ها را بررسی می کنند و قرارهای مصاحبه شغلی گذاشته می شود.

اما در روش هد هانتینگ، دیگر فرایند سنتی استخدام مثل درج آگهی استخدامی وجود ندارد. در فرایند هدهانتینگ، هد هانترها یا همان متخصصان خبره استخدام، کسانی هستند که استعدادهای حرفه ای در هر شغل را شناسایی کرده و برای پیشنهادهای شغلی با آنها مذاکره می کنند.

هدهانترها فقط به افراد ماهر و حرفه ای نزدیک می شوند که بیشترین انطباق را با نیاز استخدامی یک مجموعه دارند. نامزدهای استخدام در فرایند هد هانتینگ اغلب در مجموعه های دیگر مشغول کار هستند و ممکن است به دنبال فرصت های شغلی بهتر و یا پیشرفت باشند.

هنر هدهانترها به عنوان شکارچیان نیروهای حرفه ای این است که آنها را برای استخدام شدن در یک سازمان جدید ترغیب کنند.

در همین زمینه بیشتر بخوانید:هد هانترها (head hunter) چه کسانی هستند و چه وظایفی بر عهده دارند؟

ثبت رایگان آگهی استخدامی

خیلی وقت ها فرایند هد هانتینگ درباره جذب نیروهای شرکت های رقیب تعریف می شود که تجربه های خوبی در شغل شان دارند. هد هانترها در مواجهه با چنین موقعیت هایی، تلاش می کنند فرد مورد نظر را با حقوق بیشتر و یا سمت بالاتر از شرکت رقیب جذب کنند.

 مزایای هدهانتینگ برای شرکت ها و سازمان ها

Head hunting  لزوما روش مناسبی برای جذب و استخدام در هر شغل و سمتی نیست؛ مثلا برای مشاغل ساده اداری و یا در رده مشاغل کارشناسی ممکن است هزینه بر بوده و یا کارایی نداشته باشد.

استخدام به روش هدهانتینگ بیشتر برای جذب مدیران ارشد و یا نیروهای کلیدی در مشاغل مهم تعریف شده است و مزایای زیر را دارد:

1.صرفه جویی در هزینه های تبلیغات استخدامی

 در روش هدهانتینگ نیازی به انتشار آگهی های استخدامی و هزینه های بالای جذب وجود ندارد و شرکت ها صرفا از طریق ارتباط با یک هدهانتر نیروی موردنظر را جذب می کنند.

2.کوتاه کردن زمان و فرایند جذب و استخدام

خیلی وقت ها استخدام کردن در یکسری از سمت های شغلی ممکن است ماه ها و حتی یک سال هم طول بکشد. هدهانتینگ به سازمان ها کمک می کند زمان بسیار کمتری را صرف فرایندهای پیچیده و طولانی استخدام کنند.

3.شناسایی کارجویان فعال و غیرفعال

در استخدام های سنتی و حتی کاریابی های جدید، اغلب متقاضیان جویای کار هستند که برای آگهی های شغلی درخواست همکاری می فرستند و مدیران منابع انسانی فقط به رزومه کارجویان فعال دسترسی دارند. اما در روش هدهانتینگ رزومه افراد متخصصی که لزوما جویای کار نیستند هم در دسترس مدیران قرار می گیرد.

کاربرد اصلی روشی مثل هدهانتینگ، کشف و استخدام نیروهای کلیدی برای سمت های مهم شغلی است که به راحتی از طریق روش های سنتی استخدام جذب نمی شوند.

4.هدفمند شدن جستجوها برای استخدام

هدهانترها نیاز و فرهنگ یک شرکت را به صورت هدفمند شناسایی می کنند و دنبال نامزدهای مناسب و حرفه ای برای فرصت های شغلی هستند. اما در استخدام های سنتی، مدیران استخدام برای هر آگهی شغلی ممکن است صدها رزومه نامرتبط دریافت کنند که غربال گری آنها زمان زیادی می برد.

5.امکان پیدا کردن نیروهایی با مهارت های کمیاب

یکی از دلایلی که باعث می شود هدهانتیگ روش متفاوتی برای استخدام باشد پیدا کردن نیروهایی خبره برای مشاغل سخت و حساس؛ مثل استخدام مدیران ارشد تا متخصصان مشاغلی که تعدادشان در آن حوزه کم است.

6.امکان استخدام های محرمانه

حتما شما هم آگهی های شغلی بدون نام مربوط به شرکت های معتبر و بزرگ را دیده اید؛ خیلی از شرکت ها و سازمان ها علاقه ای ندارند که برای استخدام منابع انسانی خود اطلاع رسانی کنند. مخصوصا اگر این استخدام مربوط به مشاغل کلیدی مثل مدیریت ارشد باشد. هدهانتینگ به سازمان ها کمک می کند به صورت محرمانه بتوانند فرایند استخدام را طی کنند.

به نظر شما هدهانتینگ چه مزایا و معایب دیگری در مقایسه با استخدام های سنتی دارد؟

بیشتر بخوانید:

برون سپاری موضوع استخدام؛ راهکاری هوشمندانه برای مدیران!

گفتگو با فرشته پاریزی، هد هانتر و مشاور استراتژیک منابع انسانی

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!