بازخورد مثبت چرا مهم است و چگونه آن را ارائه کنیم؟

بازخورد ابزاری است که برای تقویت رفتار مثبت در محیط کار و همچنین حمایت از تغییرات رفتاری اعضای تیم استفاده می‌شود. در حالی که ارائه و دریافت انتقاد سازنده، زمینه‌های بهبود را فراهم می‌کند، استفاده از بازخورد مثبت هم می‌تواند همان اندازه ضروری باشد. در این مقاله به بازخورد مثبت، نحوه ارائه دادن و دریافت آن و مزایای استفاده از بازخورد مثبت در محیط کار می‌پردازیم.

بازخورد مثبت چرا مهم است و چگونه آن را ارائه کنیم؟

بازخورد مثبت چیست؟

بازخورد مثبت برقراری ارتباطی است که نقاط قوت، دستاوردها یا موفقیت‌های دیگران را تشخیص می‌دهد. دادن و گرفتن بازخورد مثبت برای همه مفید است. در حالی که ارائه بازخورد ممکن است یک عملکرد مدیریتی به نظر برسد، اما هر کدام از افراد سازمان می‌توانند این بازخورد مثبت را به دیگری منتقل کنند.

ارائه بازخورد معنادار

برای اینکه بازخورد مثبت (یا منفی) تاثیرگذار باشد، باید قبل از ارائه به فرد به‌ خوبی در مورد آن فکر شود. اگر در موقعیتی هستید که بازخورد مثبت بدهید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید جزئیات خاصی را درج کنید تا مخاطبان دقیقاً بفهمند که چرا کاری که انجام داده‌اند خوب بوده است. به این ترتیب، آنها می‌توانند به انجام این کارها ادامه دهند و آن‌ها را بهبود بخشند.

اگر بازخورد کمتر، جزئی و مشخص باشد، ممکن است ندانید که در طول ارائه چه نقاط قوتی دارید یا برای ارائه بعدی خود چه کاری را ادامه دهید. دفعه بعد که در موقعیتی قرار گرفتید که بتوانید بازخورد مثبتی برای تیم یا همکاران خود ارائه دهید، این سناریو را در نظر بگیرید.

نحوه ارائه بازخورد مثبت

در حالی که بازخورد شما باید مختص فرد و موقعیت باشد، چند روش برتر وجود دارد که ممکن است هنگام تهیه بازخورد بعدی خود در نظر بگیرید:

- در صورت امکان، رفتار مثبت را به نتایج تجاری مرتبط کنید.

- بازخورد را در زمان مناسب و نزدیک به اتفاق ارائه دهید.

- در صورت امکان، اگر فکر می‌کنید که آن‌ها نیز می‌توانند از آن سود ببرند، در مقابل دیگران بازخورد مثبت ارائه دهید.

- تا حد امکان دقیق و شفاف باشید تا به گیرنده کمک کنید بازخورد مثبت را در موقعیت‌های آینده اجرا کند.

- از ارائه بازخورد مثبت به شیوه یا لحن تحقیرآمیز خودداری کنید و هنگام ارائه بازخورد مثبت به مافوق از تدبیر استفاده کنید.

مزایای بازخورد مثبت

در حالی که برخی از افراد با دریافت بازخورد انتقادی پیشرفت می‌کنند، تاکید بر بازخورد منفی و انتقادی می‌تواند روحیه را کاهش دهد و بهره‌وری را پایین بیاورد. از سوی دیگر، تبدیل بازخورد مثبت به بخشی منظم از محل کار، مزایای بسیاری دارد:

۱. بازخورد مثبت باعث افزایش تعامل می‌شود.

بازخورد در مورد آنچه که مردم به درستی انجام می‌دهند، می‌تواند منجر به افزایش تعامل با همکاران‌شان شود.

۲. بازخورد مثبت از استاندارد خاصی از کار پشتیبانی می‌کند.

دادن و دریافت بازخورد مثبت که با استانداردهای سازمان شما همسو باشد، می‌تواند به شما و همکاران‌تان کمک کند تا کیفیت رفتار و کار مورد انتظار کارفرما را حفظ کنید.

۳. بازخورد مثبت عملکرد را توسعه می‌دهد.

بازخورد مثبت این توانایی را دارد که مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی را بهبود بخشد، حتی اگر در حال حاضر عملکرد بالایی داشته باشید یا در یک موقعیت مدیریتی باشید، بهبود عملکرد می‌تواند بهره‌‌وری را افزایش دهد و به دستاوردهایی برای شغل و سازمان شما تبدیل شود.

۴. بازخورد مثبت مقرون به صرفه است.

ایجاد یک محیط حمایتی و مثبت می‌تواند هم بهره‌وری را افزایش دهد و هم فرسایش را کاهش دهد. اینها با هم، در نتیجه بازخورد معنادار و منسجم بین همکاران و ناظران به گزارش‌های مستقیم، باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شوند.

چگونه بهره‌وری را در محل کار افزایش دهیم؟

نکات مهم درباره ابراز بازخورد مثبت

چه با بازخورد مثبت یا منفی سروکار داشته باشید، مهم است که واضح و مختصر باشید. در اینجا چند نکته برای ارائه بازخورد به روشی موثر وجود دارد:

فورا بازخورد بدهید

برای سازنده بودن، بازخورد باید فوری باشد. هر زمان که فردی را در حال انجام کاری خوب گرفتید، به محض اینکه زمان و ظرفیت ذهنی برای جذب کامل بازخورد شما را داشت، به آن رسیدگی کنید.

بازخورد مثبت را مثبت نگه دارید

ارائه بازخورد مثبت به خاطر انجام آن کاملاً قابل قبول است. لازم نیست منتظر بمانید تا انتقاد سازنده نیز داشته باشید تا با آن همراه کنید.

خاص باشید

همیشه با بازخورد خاص باشید تا مخاطب بفهمد باید به چه کاری ادامه دهد.

دستاوردها را قابل مشاهده کنید

بازخورد مثبت را در جمع و بازخورد منفی را در خصوصی ارائه دهید. از جلسات تیم یا ایمیل‌های تمام کارکنان برای تشخیص کار خوب یک کارمند در صورت لزوم استفاده کنید.

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!