چگونه با وجود داشتن دو شغل، زندگی خودمان را مدیریت کنیم

در این دنیای استرس‌زایی که زندگی می‌کنیم، قطعا هیچکس یک روز صبح که از خواب بیدار شده، بی‌دلیل تصمیم به داشتن شغل دوم نمی‌گیرد. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، افرادی که در دو یا حتی سه شغل کار می‌کنند، این کار را از سر ناچاری انجام می‌دهند. چه به دلیل شرایط مالی یا نیاز شدید به توسعه مهارت‌های جدید و تغییر مسیر شغلی باشد. فارغ از دلایل شخصی شما، دو برابر کردن حجم کاری هم از لحاظ روحی و هم جسمی، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. در این مقاله، ما در مورد مدیریت دو شغل به طور هم‌زمان، مزایای آن و برخی از رایج‌ترین مشکلاتی که افراد با آن مواجه هستند، صحبت خواهیم کرد.

چگونه با وجود داشتن دو شغل، زندگی خودمان را مدیریت کنیم

مزایای دو شغله بودن

اگرچه کار کردن در دو یا چند شغل، چالش‌برانگیز است، اما مزایای خودش را هم دارد. اصلی‌ترین آن‌ها می‌توانند موارد زیر باشند:

۱- افزایش درآمد:

دو شغل، به معنی داشتن دو حقوق خواهد بود. وقتی در حال پرداخت بدهی‌های زیادی هستید یا با افزایش هزینه زندگی دست و پنجه نرم می‌کنید، مقداری پول بیشتر می‌تواند کمک خوبی باشد.

۲- امنیت شغلی بهتر:

بسیاری از صنایع و حوزه‌ها، فاقد امنیت شغلی لازم هستند که کارگران برای پیشرفت به آن نیاز دارند. داشتن شغل دوم می‌تواند این ناامنی را تا حدی کاهش دهد.

 ۳- تجربیات گسترده‌تر:

این به شما امکان می‌دهد مجموعه مهارت‌های خود را سریع‌تر گسترش دهید و همچنین ارتباطات بیشتری را در یک یا چند زمینه ایجاد کنید.

آیا دو شغله بودن ارزشش را دارد؟

این به شرایط و دلایل شما برای انتخاب شغل دوم در کنار شغل تمام‌وقت‌تان بستگی دارد. اگر مشوق اصلی شما افزایش درآمد باشد و قبلاً در شغل فعلی خود درخواست افزایش حقوق کرده‌اید اما پاسخ مثبت نبوده، پیدا کردن شغل دوم قطعاً می‌تواند ارزشش را داشته باشد. همچنین شغل دوم می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌ها و تجربه‌های لازم را برای حرکت در مسیری جدید ایجاد کنید.

آیا باید به کارفرمایان خود بگویید که دو شغل دارید؟

پاسخ کوتاه این است که بستگی دارد. حتماً خط مشی شرکت و قرارداد کاری خود را بخوانید و ببینید کارفرمای‌تان از شما چه انتظاری دارد. به طور کلی، تا زمانی که شغل دوم شما با عملکرد شما تداخل نداشته باشد و تضاد منافع وجود نداشته باشد، کارفرمای شما نباید مشکلی داشته باشد.

با این حال، ممکن است بخواهید به خاطر شفافیت به آن‌ها بگویید و بتوانید تعیین مرزهای محکم‌تر با آنها را توجیه کنید. چون شما نمی‌توانید به عنوان مثال، شیفت‌های بیشتری را قبول کنید یا بدون محدودیت تا دیروقت در محل کار اصلی باقی بمانید.

۵ نکته برای ایجاد تعادل بین دو شغل

داشتن هم‌زمان دو شغل، واقعا کار آسانی نیست. به همین دلیل در این قسمت، ۵ نکته را به شما یادآور می‌شویم که کمک می‌کند اوضاع بیشتر تحت کنترل شما قرار بگیرد.

 ۱- برنامه‌های خود را جدا نگه دارید.

تداخل و در هم پیچیدن برنامه‌های شما در دو شغل، بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای شما به عنوان یک فرد دو شغله بیفتد. برای پیشگیری از این اتفاق خیلی مهم است که برنامه‌های هر شغل را جدا نگه دارید. این کار به محافظت از ذهن و روان شما و افزایش کیفیت کارتان کمک شایان توجهی خواهد کرد.

 

با انجام این تست کاران، میزان تاب‌آوری خود در شرایط سخت را بسنجید.

 

 ۲- روی مدیریت زمان خود کار کنید.

به‌موقع سر کار رفتن و به‌موقع انجام دادن کارها همان‌قدر مهم است که ترک به موقع آن‌ها از اهمیت برخوردار است. اگر مدیریت زمان شما آن‌قدر که باید قوی نیست، غصه نخورید. این مهارت نرم را می‌توان با تکنیک‌هایی بهبود بخشید. استفاده از اپ‌های برنامه‌ریزی و آلارم‌ها کمک خیلی خوبی خواهد بود.

 ۳- مرزهای شفاف تعیین کنید.

شاید شما تا کنون از آن دسته افرادی بوده‌اید که در آخرین لحظه شیفت‌های بیشتر را قبول می‌کردند یا برای پیشرفت کار تیم ساعت‌های بیشتری می‌ماندند. وقتی شغل دوم انتخاب کنید، انجام این کار چندان میسر نخواهد بود. در این شرایط خوب است مرزهای شفافی داشته باشید که مشکلات بیشتری برای شما در محیط کار پیش نیاید.

 ۴- از شغل اصلی خود محافظت کنید.

هنگامی که در حال کار به صورت نیمه‌وقت یا تمام‌وقت هستید، مهم است بدانید مشغول شدن به کار دوم بهره‌وری شما را در شغل اصلی تحت تاثیر جدی قرار نمی‌دهد. شما علاوه بر حفظ بهره‌وری مایل هستید تعهد خود را نسبت به شغل اول حفظ کنید.

 ۵- زندگی در لحظه را تمرین کنید.

برای انجام موفقیت‌آمیز چند شغل، تمرکز حواس یک فاکتور مهم و تاثیرگذار خواهد بود. شما باید یاد بگیرید ذهن خود را از سرگردانی و افکار منفی دور کنید. علاوه بر به حداقل رساندن سطح استرس، زندگی کردن در زمان حال می تواند به شما این امکان را بدهد که در هر یک از مشاغل خود عملکرد بهتری داشته باشید.

 

همین حالا میزان تحمل استرس‌تان را بسنجید و نتایج جالب تان را ببینید.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!