سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

در این مقاله کاران می‌خواهیم شما را با چالشی‌ترین سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی آشنا کنیم.

سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

ممکن است فکر کنید در یک مصاحبه استخدامی مصاحبه‌کننده در جایگاه بهتر و بالاتری از شما قرار گرفته، اما آن‌ها هم افرادی مثل شما هستند. شاید از لحاظ  تخصص در جایگاه بهتری باشند، اما درست مثل شما ممکن است تحت تاثیر رفتار و گفته‌های اطرافیان قرار بگیرند.

در مصاحبه‌ها سوالات روانشناسی مطرح می‌شوند که با پاسخ درست و سنجیده به آنها این امکان را دارید که تاجایگاه مناسب‌تری در ذهن مصاحبه‌کننده پیدا کنید و در مصاحبه استخدامی موفق شوید.

همیشه به یاد داشته باشید در پاسخ به سوالات روانشناسی داشتن صداقت بهترین کاربرد را دارد. مستقیما به سراغ پاسخ سوال بروید و کنترل گفتگو را در دست بگیرید.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با چالشی‌ترین سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی آشنا کنیم:

1-آیا با مدیر خود مشکل داشتید؟ بدترین آن چه بوده و در نهایت چگونه آن را حل کرده‌اید؟

این سوال بسیار چالشی است زیرا بیشتر کارجویان به همین دلیل محل کار خود را ترک کرده‌اند. با پاسخ به این سوال کارفرما متوجه می‌شود که شما در محیط کار چقدر سرکش و طغیان‌گر هستید. برای جواب به این سوال قبل از اینکه پاسخی احساساتی بدهید از واقعیت صحبت کنید. به اختلافات خود با مدیر سابق اشاره کنید و در نهایت با کلامی مثبت پاسخ خود را تمام کنید.

2-به چه مسائلی در شغل قبلی علاقه‌مند نبوده‌اید؟

بخش منفی سؤال را نادیده بگیرید. پاسخ مختصر به این سوالات بهتر از طفره رفتن با جواب‌های غیرواقعی است. به این سوال به این شکل پاسخ دهید من از بیشتر مسئولیت‌هایی که داشتم راضی بودم اما برای آن مواردی هم که تمایل چندانی به انجامشان نداشتم راهی پیدا کردم تا برایم جذاب شوند.

3-بزرگترین موفقیت شغلی و مهمترین دستاورد کاری که داشته‌اید چه بوده است؟

هدف مصاحبه کننده از پرسش این سوال این است که می‌خواهد بداند شما چه ارزش افزوده ای به مجموعه اضافه می‌کنید. قبل از مصاحبه راجع به این موضوع فکر کنید و در جلسه مصاحبه به مهمترین پیشرفت شغلی در سال‌های اخیر اشاره کنید.

 

12سوال زیرکانه در مصاحبه شغلی و پاسخ های آن

 

4-افرادی که مخالف و یا حتی دشمن شما هستند چگونه شما را توصیف می‌کنند؟

پاسخ به این سوال سخت را با کمی شوخ ‌طبعی و طنز راحت‌تر کنید. مثلا بگویید خوشبختانه در محیط کار دشمن چندانی ندارم ولی اگر هم این دوستان بخواهند من را توصیف کنند احتمالا می‌گویند کارهایی که دیگران امکان انجام  آن را ندارند من تا آخر پیش می روم و تسلیم نمی‌شوم.

5-چرا شغل خود را ترک کرده‌اید؟

بهترین جواب برای پاسخ به این سوال این است که من و مدیرم به این نتیجه رسیده‌ایم که سمت و سوی ما برای رسیدن به اهداف متفاوت است و من درفضای دیگری می‌توانم مفیدتر باشم.

6-اگر در کار خود با شکست مواجه شوید چه می‌کنید؟

معمولا مصاحبه کننده با این پرسش می‌خواهد آمادگی شما را در درس گرفتن از اشتباهات ارزیابی کند.

پیشنهاد می‌دهیم این سوال را اینگونه پاسخ دهید از نظر من شکست‌ها همیشه فرصت‌هایی برای یادگیری بوده‌اند. به طور مثال در محیط کار قبلی کاری را به کارمندی سپردم و او سر موعد کار را تحویل نداد و من از آن به بعد تصمیم گرفتم در روند انجام کارها پیگیری بیشتری کنم.

 

6  سوال کلیدی که در مصاحبه شغلی باید از کارفرما بپرسید

 

7-نگرانی شما در این جلسه چیست؟

پاسخ این سوال را می توانید اینگونه دهید؛ نگرانی من این است که بتوانم پاسخ سوال های شما را به طور واضح و کامل بدهم؛ در نهایت لبخند بزنید.

8-نقطه ضعف شما چیست؟

در جواب به این سوال سعی کنید پاسخی را دهید که نقطه ضعف کوچک شماست و ارتباطی به شغل ندارد. مصاحبه‌گر با این سوال به ‌دنبال بررسی این موضوع است که آیا شما خود آگاهی کافی برای رفع نقطه ضعف تان دارید یا نه.

بیشتر بخوانید:

چطور به این سوال کارفرما پاسخ دهیم: چرا محیط کار قبلی را ترک کردی؟

به این سوال کارفرما چگونه پاسخ دهیم: چرا می خواهید اینجا کار کنید؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!