۸ مزیت مهم داشتن دوست صمیمی در محل کار

به احتمال زیاد، مکالمات غیرکاری بسیاری از ما با همکاران‌مان در محیط کار به آب و هوا، غذاها یا وقایع روز محدود شود. مطالعه‌ای که توسط Research Gate انجام شد نشان داد که درصد بسیار کمی از افراد، همکاران خودشان را به عنوان دوست صمیمی خودشان معرفی می‌کنند. خیلی از ما نمی‌خواهیم آخر هفته با همکارمان قهوه بخوریم و بعد از کار هم نمی‌خواهیم با آن‌ها وقت بگذاریم و احتمالا نمی‌خواهیم با کسی از اداره به تعطیلات برویم. با این حال، تحقیقات نشان داده است که داشتن حداقل یک دوست صمیمی در محل کار می‌تواند ما را شادتر، سالم‌تر، سازنده‌تر و موثرتر کند. در این مقاله، فهرستی از مهم‌ترین مزایای داشتن دوست صمیمی در محل کار را گردآوری کرده‌ایم.

۸ مزیت مهم داشتن دوست صمیمی در محل کار

۱. رضایت شغلی بیشتر

شما حدود یک سوم از روز خود را در دفتر کار می‌گذرانید، بنابراین منطقی است که همکاران خود را بیشتر از خانواده خود ببینید. با داشتن یک همکار که می‌توانید هر روز به او اعتماد کنید، رضایت شغلی بیشتری را در محل کار احساس خواهید کرد زیرا دیگر تنها نیستید و می‌توانید در مورد افکارتان حرف بزنید. اگر از موقعیت خود رضایت بیشتری داشته باشید، احتمال ماندن شما بیشتر است و این به نفع شرکت هم خواهد بود.

همین حالا می‌توانید در آزمون کوتاه و بسیار جالب رضایت شغلی کاران شرکت کنید. 

۲. کاهش استرس در محل کار

بیایید صادق باشیم: کار شما می‌تواند سلامت کلی شما را چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی در خطر قرار دهد. در چنین شرایطی، شما می‌توانید با داشتن یک همکار که دوست خوبی هم هست، استرس را کاهش دهید، زیرا قادر خواهید بود که نارضایتی خود را به آن‌ها منتقل کنید. به علاوه با این واقعیت روبه‌رو هستید که حداقل یک نفر دیگر در زندگی‌تان در رنج شما از استخدام شدن در چنین محل کاری شریک است.

با تست کاران می‌توانید میزان تحمل استرس‌تان را بسنجید و نتایج جالب تان را ببینید.

۳. افزایش اعتماد در محیط کار

وقتی افراد زیادی را با روابط دوستانه و صمیمی، اطراف خودتان داشته باشید، افراد مورد اعتمادتر و امین‌تری به نظر خواهید آمد. زیرا افراد شروع به شناخت بیشتر شما می‌کنند و خصوصیات مثبت شما مانند تعهد کاری و وجدان کاری برای آن‌ها ارزشمند خواهد بود. به این ترتیب شما فردی معرفی می‌شوید که به شما اعتماد زیادی می‌شود.

۴. افزایش بهره‌وری

مطمئناً، با داشتن یک دوست صمیمی در محل کار، ممکن است کمی اجتماعی‌تر از افرادی باشید که در تمام شیفت کاری، خود را در اتاق یا پشت میز خود حبس می‌کنند. باور کنید یا نه، تحقیقات نشان داده است که کارمندانی که یک دوست صمیمی در دفتر دارند، می‌توانند بهره‌وری خود را افزایش دهند و سطح عملکرد را بالا ببرند. شاید این مربوط به احساس بهتر در محل کار یا انرژی بیشتر در کارهای روزانه شما باشد.

۵. افزایش سطح تعامل

با اینکه حالا چند سال از بحران کرونا می‌گذرد اما هنوز می‌توان اثر بلندمدت آن را روی رفتارهای اجتماعی افراد مشاهده کرد. این مساله می‌تواند خودش را به صورت علاقه کمتر به تعامل در محیط کار نشان دهد که می‌تواند روی برقراری ارتباط موثر برای کارهای تیمی هم اثر بگذارد. داشتن دوستان صمیمی باعث می‌شود سطح تعامل و مشارکت بالا برود و افراد بیشتر مایل به ارتباط برقرار کردن با هم باشند.

۶. زنده شدن دوباره شور و شوق کاری 

همه ما وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل و وارد محیط کار شدیم، درک خیلی مثبت‌تری از آینده داشتیم. ولی چند سال بعد ممکن است بی‌علاقگی خودش را نشان بدهد. در چنین موقعیتی از خودمان خواهیم پرسید که چرا چنین اتفاقی افتاد؟ با داشتن یک رابطه سازنده و صمیمی با فردی که یک سوم از روز خود را با او سپری می‌کنید، به طور بالقوه می‌توانید اشتیاق به حرفه خود را دوباره برافروزید.

۷. همکاری بهتر در سرتاسر محل کار

همکاری نکردن، یک مشکل برجسته در بسیاری از محیط‌های کاری است. دلایل آن هم متفاوت است، از ترس افراد از اینکه ایده‌هایشان درست نیست گرفته تا ارتباطات کم و سازنده که باعث می‌شود افراد به سمت تعامل با هم نروند. در هر صورت، داشتن افراد بیشتر با شرایط دوستانه می‌تواند یک محیط همکاری را تسهیل کند. در این شرایط یک فضای باز وجود دارد که در آن همه احساس می‌کنند می‌توانند هر ایده‌ای را که در ذهن‌شان ظاهر می‌شود ارائه دهند.

۸. کاهش تعداد خطاها

یک مطالعه ناسا نشان داده که خدمه خسته با تجربه کار با یکدیگر نسبت به خدمه پرانرژی که هرگز با هم مأموریت انجام نداده‌اند، تحت فشار، اشتباهات کمتری انجام می‌دهند. پس همان‌طور که در ناسا تجربه شده برای شما هم در هر سطح از موقعیتی که قرار دارید، داشتن یک دوست در محل کار ممکن است مانند یک معجزه عمل کند و منجر به اشتباهات کمتری در پروژه شود. شاید این موردی است که دوستی شما مسری است یا شما و دوست‌تان به سادگی یکدیگر را درک می‌کنید.

 

 

بیشتر بدانید:

برقراری ارتباط احساسی با همکاران در محیط کار؛ درست یا اشتباه؟

چطور با همکار باهوش اما بداخلاق رفتار کنیم؟

با همکار سوگوار چطور برخورد کنیم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!