نکات مهم فن بیان در مصاحبه کاری

امروزه فن بیان، یک مزیت خیلی بزرگ برای تاثیر گذاشتن روی افراد است. حتما شما هم با افرادی مواجه شده‌اید که فن بیان خیلی قوی دارند و از این طریق، در جمع‌ها شخصیت بسیار کاریزماتیکی به حساب می‌آیند. در مصاحبه کاری هم شما می‌توانید با بهره بردن مناسب از این مساله، برگ برنده خیلی خوبی داشته باشید. مهارت ارتباطی شما نه تنها در لحظه اثر مثبتی روی مصاحبه‌کننده می‌گذارد، بلکه نشان می‌دهد برای تصاحب آن شغل مناسب هستید و می‌توانید فرد موثر و کاربلدی برای آن سازمان باشید. در این مقاله، نکات مهمی که درباره فن بیان در مصاحبه کاری وجود دارد را به شما معرفی می‌کنیم.

نکات مهم فن بیان در مصاحبه کاری

تمرین‌های پیش از مصاحبه

برای حضور موفق در مصاحبه کاری، لازم است پیش از حضور، با خودتان تمرین کنید. در این تمرین می‌توانید حرف‌ها و نحوه بیان خودتان را بهبود ببخشید. سه نوع تمرین می‌توانید انجام دهید.

تمرین فن بیان جلوی آینه

یکی از بهترین تمرین‌ها، حاضر شدن جلوی آینه است. به این نحو می‌توانید تصویری که موقع مصاحبه خواهید داشت را خودتان ببینید. این تمرین باعث می‌شود استرس شما کم شود و ترس‌هایتان برای دیدار حضوری را کم کنید. پس سعی کنید چند بار جلوی یک آینه بزرگ، مصاحبه را شبیه‌سازی کنید.

فن بیان از طریق ضبط صدا

در مصاحبه شغلی، بهتر است قوی ظاهر شوید و تپق کلامی نداشته باشید. البته در لحظه ممکن است پیش بیاید ولی برای یک فن بیان قوی، تمرین ضبط صدا خیلی موثر و کارآمد است. ممکن است دفعات اول، گوش دادن به صدای خودتان کمی آزاردهنده باشد اما عادت خواهید کرد.

در این تمرین، با ضبط کردن صدای خودتان و چند بار گوش دادن به آن می‌توانید هر بار فن بیان خودتان را ارتقا دهید. متوجه شوید که در ادای چه حرف‌ها و کلماتی مشکل دارید و آن را رفع کنید.

 

راهنمای جامع برای تسلط و موفقیت در مصاحبه شغلی

 

تمرین در حضور یک دوست

اگر مصاحبه کاری خیلی برایتان مهم است، این مرحله را هم انجام دهید. در این تمرین، پس از اینکه فن بیان خودتان را جلوی آینه و با ضبط صدا ارتقا دادید، می‌توانید از یک دوست یا عضو خانواده بخواهید به عنوان مصاحبه‌کننده جلوی شما بنشیند. جلسه مصاحبه را شبیه‌سازی کنید و مرور کنید چه چیزهایی را قرار است انجام دهید.

نکات مهم فن بیان در جلسه مصاحبه

در طول جلسه احتمالا سوالات متفاوتی از شما بپرسند. می‌توانید با مکث کوتاهی، با تمرکز کافی پاسخ دهید. چند نکته مهم زیر به شما بسیار کمک خواهند کرد.

در آغاز کلام، مهارت بیانی نشان دهید

اولین جملاتی که در جلسه می‌توانید بیان کنید، پس از سلام، خوشحالی از حضور و تشکر بابت پذیرش خودتان است. اشتیاق خودتان را از حضور در مصاحبه آن سازمان و آمادگی خودتان را با قدرت نشان دهید.

اطلاعات خودتان درباره شرکت را بگویید

مهم است که اطلاعات اولیه‌ای از آن شرکت داشته باشید. یک نکته مهم در فن بیان و تاثیرگذاری اولیه این است که نشان دهید قبلا درباره آن شرکت تحقیقاتی داشته‌اید و می‌دانید با چه شرکتی روبه‌رو هستید. از موقعیت شغلی هم اطلاعات اولیه دارید. این موضوع اهمیت این شغل برای شما را به طرف مقابل اثبات می‌کند.

مستقیم نگویید من مناسب این شغل هستم

خوب است که برای نمایش فن بیان خودتان از مهارت‌های خودتان به شکل صحیح حرف بزنید. تجربه قبلی خودتان را بگویید. اشتیاق برای پیشرفت در حوزه کاری خودتان را به نمایش بگذارید. ولی لازم نیست جمله‌ای مستقیم بگویید که از نظر خودتان لیاقت آن پست و موقعیت را دارید.

فن بیان در کار تیمی داشته باشید 

معمولا برای سازمان‌ها مهم است که افراد روحیه کار تیمی داشته باشند. شما با فن بیان و کلام تاثیرگذار خودتان باید ثابت کنید فرد مفیدی برای اهداف تیمی هستید. به این ترتیب، آن‌ها تا حدی خیال‌شان از هماهنگی شما با آن سازمان جمع خواهد شد.

فن بیان در پایان مصاحبه

پایان مصاحبه، موقعیتی است که آخرین تاثیرگذاری‌های خودتان از طریق فن بیان را می‌توانید انجام دهید. معمولا هنوز ابهاماتی در ذهن شما وجود دارد، بدون هیچ تردید یا ترسی بپرسید. اگر برای شما راضی‌کننده بوده، از اشتیاق خودتان برای اهداف بیان شده بگویید.

بسیاری از شرکت‌ها، جلسات دیگری برای مصاحبه هم در نظر می‌گیرند. می‌توانید ازآمادگی کامل خودتان برای حضور در جلسات بعدی بگویید. آن‌ها متوجه خواهند شد که شما مصمم هستید و از مذاکره و گفت‌وگو، ترس و نگرانی ندارید.

 

چرا یادداشت سپاس‌گذاری بعد از مصاحبه استخدامی اهمیت دارد

 

تشکر پایانی موثر در مصاحبه

مثل آغاز مصاحبه، از اینکه این وقت در اختیار شما گذاشته شد، تشکر می‌کنید. بهتر است باب ارتباط و مذاکره را هم باز بگذارید. مثلا بگویید هر سوال یا ابهامی که در ذهن طرف مقابل یا نکته خاصی در رزومه اگر وجود داشت، کاملا آمادگی دارید آن را رفع کنید.

 

بیشتر بخوانید:

7 نوع مصاحبه شغلی که برای استخدام موفق باید بشناسید

8 حقیقت جالب درباره اشتباه کارجویانی که در مصاحبه استخدامی رد شده اند

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!