آموزش در محل کار چیست؟
آموزش در محل کار، فرآیند توسعه دانش، مهارت و کارایی در شغل شماست. کارفرمایان بسته به نیازهایشان، فوریت این نیازها و در دسترس بودن منابع، انواع مختلف آموزش را به کار میگیرند.
به عنوان یک کارمند جدید، احتمالاً در برنامه های جهتدهی شرکت حضور پیدا خواهید کرد تا با محیط کار و فرهنگ شرکت آشنا شوید. اگر یک کارمند ارشد هستید، ممکن است از شما خواسته شود که مسئولیتهای جدیدی را بر عهده بگیرید.
چرا آموزش در محل کار مهم است؟
زمانی که کارکنان، دانش و مهارتهای خود را از طریق آموزش در محل کار گسترش دهند، میتوانند به طور موثرتری در مشاغل خود حضور پیدا کنند. آموزش صحیح میتواند عوامل مختلفی از جمله فروش، کار تیمی و ایمنی محل کار را بهبود ببخشد. گذراندن دوره آموزشی همچنین میتواند احتمال ترفیع شما را افزایش دهد.
انواع مختلف آموزش و توسعه برای کارکنان چیست؟
برخی از کسب و کارها بسته به اندازه و فعالیت خود، ممکن است چندین برنامه آموزشی داشته باشند. در زیر لیستی از رایجترین انواع برنامههای یادگیری و توسعه آورده شده است:
۱. جهتیابی سازمانی
تقریباً هر شرکتی یک نقشه راه و جهتیابی بر اساس آن دارد که میتواند رسمی یا غیررسمی باشد. این یک فرآیند ویژه برای کارمندان جدید است و معمولاً در هفته اول کار انجام میشود که به طور معمول توسط بخش منابع انسانی ابلاغ میشود.
یک برنامه جهتیابی به دنبال آموزش شما در مورد طیف گستردهای از موضوعات، از جمله موارد زیر است:
- ماموریت، چشم انداز و ارزشهای شرکت
- ساختار سازمانی
- رویههای اداری، مانند ورود به سیستم کامپیوتر و تنظیمات ایمیل
- اسناد استخدامی جدید
۲. پذیرش سازمانی
جهتیابی معمولاً بخشی از یک فرآیند بزرگتر به نام پذیرش سازمانی (Onboarding) است. مجموعهای از جلسات آموزشی مرتبط با بخش که در مدت زمان طولانی انجام میشود. این فرآیند به طور خاص طراحی شده تا این توانمندی را در شما ایجاد کند که سریعتر نقش خودتان را بپذیرید. معمولاً بلافاصله پس از استخدام شما شروع میشود و تا زمانی که بتوانید مستقل کار کنید ادامه مییابد.
پذیرش سازمانی معمولاً به این موارد میپردازد:
- نیازهای شما به عنوان یک کارمند جدید
- دسترسی به اطلاعات و مهارتها
- جنبههای فنی کار
- بهبود عملکرد کاری
- اهداف دپارتمان
۳. آموزشهای ایمنی
آموزش ایمنی از شما در برابر صدمات ناشی از کار محافظت میکند و بهویژه برای شرکتهایی که از مواد شیمیایی سمی یا سایر مواد خطرناک استفاده میکنند، بسیار مهم و کاربردی است.
نمونه هایی از موضوعات مورد بحث در یک برنامه آموزشی ایمنی عبارتند از:
- وسایل حفاظتی
- بهترین شیوههای ایمنی
- کمکهای اولیه
- ایمنی خدمات غذایی
- ایمنی ساخت و ساز
۴. توسعه مهارتهای نرم
کارفرما از شما میخواهد که حرفهای رفتار کنید و به عنوان بخشی از یک تیم خوب عمل کنید. مهارتهای نرم به ویژگیهای شخصیتی اشاره دارد که شما را قادر میسازد تا با همکاران و مشتریان ارتباط موثرتری برقرار کرده و همکاری کنید. این مهارتها هم برای کارمندان جدید و هم برای کارمندان قدیمی مفید هستند و نقشی حیاتی در ایجاد یک فرهنگ محترمانه، مشارکتی و کارآمد در یک شرکت دارند.
نمونههایی از موضوعات تحت پوشش در برنامههای آموزشی مهارتهای نرم عبارتند از:
- ارتباط
- حل مسئله
- کار تیمی
- رهبری
- حل تعارض
۵.تمرینات تیمی
هدف از آموزش تیم این است که اعضای یک تیم را توانمند کند تا روابط قویتری با یکدیگر ایجاد کنند و به طور منسجم با هم کار کنند. این به شما قدرت میدهد تا فرآیندهای تصمیمگیری، حل مسئله و توسعه تیم خود را بهبود بخشید.
برخی از موضوعاتی که کارفرمایان در آموزش تیم بحث میکنند عبارتند از:
- بهبود ارتباطات
- ایجاد یک محیط کاری مثبت
- بهبود همکاری تیمی
- افزایش بهرهوری تیم
- ایجاد روابط خوب با هم تیمیها
صرف نظر از نوع آموزش در محل کار، مهم است که به برنامه به عنوان فرصتی برای رشد در شرکت نگاه کنید. تمام تلاش خود را برای یادداشتبرداری دقیق، پرسیدن سؤالات و مشارکت در صورت لزوم انجام دهید. با ذهنی باز و اشتیاق به یادگیری، میتوانید مهارتهای کلیدی جدیدی را در طول برنامه آموزشی محل کار خود توسعه دهید.