تحول در مفهوم وفاداری و تعلق سازمانی

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز از جمله بازار کار در آن در حال تغییرات سریع است. به تبع این تحولات پرسرعت، مفهوم وفاداری در محل کار نیز تغییرات بسیاری کرده‌است. وفاداری در عصر مدرن به عنوان تعهد ثابت به یک کارفرما در دوران کاری تقریبا بی‌معنی است، و کارفرمایان برای نگهداری نیروها ولو برای چند ماه بیشتر باید عواملی مانند توسعه مهارت، رضایت از کار و رشد شغلی را در نظر بگیرند. به این معنی که صرفا اگر کارمند خیالش از بابت داشتن شغل و دریافت دستمزد راحت باشد به این معنی نیست که کارفرما را همراهی خواهدکرد. این مقاله به بررسی ارتباط و معنی در حال تغییر وفاداری در محل کار پرداخته‌ایم و چگونگی سازگاری کارکنان و کارفرمایان مشاغل معاصر را بررسی می‌کنیم.

تحول در مفهوم وفاداری و تعلق سازمانی

تغییر بازار کار: استقبال از فرصت‌های جدید

دوران استخدام مادام‌العمر با یک شرکت دیگر مدت‌هاست گذشته، بازار کار بسیار پویاتر شده و افراد اکنون فرصت‌های مختلفی را برای به دست‌آوردن تجربیات متنوع، دستیابی به تعادل بین کار و زندگی و جستجوی رشد حرفه‌ای کشف می‌کنند. مفهوم وفاداری به محل کار  و تعلق سازمانی جای خود را به پذیرش چشم‌اندازهای جدید که همسو با اهداف و آرمان‌های شخصی هستند داده‌ است. به همین میزان نیز کارفرمایان لازم است مشاغل خود را طوری طراحی کنند که افراد به سرعت بتوانند شغل را تحویل دهند و شخص دیگری بتواند در قالب آن شغل با صرف کمترین زمان شروع به کار کند.

 

اگر به هر دلیلی احساس می کنید از شغل‌تان راضی نیستید و حتی اگر فکر می‌کنید به اندازه کافی در کارتان خوشحال نیستید، می‌توانید در تست رضایت شغلی کاران شرکت کنید تا بدانید چه عواملی باعث نارضایتی شغلی شما شده‌است.

 

اولویت‌بندی توسعه مهارت: کلید پیشرفت شغلی

کارکنان مدرن اهمیت زیادی برای توسعه مهارت و پیشرفت شغلی قائل هستند. متخصصان به جای وفادار ماندن به یک کارفرمای خاص، فعالانه به دنبال فرصت‌هایی هستند که مهارت‌های جدید کسب کنند و در بازار کارِ در حال تحول باقی بمانند. کارفرمایانی که در توسعه و آموزش کارکنان سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند حس وفاداری را در بین نیروی کار خود تقویت کنند و مدت بیشتری با آنها همراه باشند.

بازتعریف رابطه کارفرما و کارمند

مفهوم سنتی وفاداری که مثل یک خیابان دوطرفه است، دچار تحولات زیادی شده. کارکنان در دوران حاضر به سرعت کارفرما را قضاوت می‌کنند و اگر رفتاری که در محیط کار احساس می‌کنند منصفانه نباشد و یا فرصت رشد به آنها ندهد به راحتی محل کار را تغییر خواهند داد. به این ترتیب، شرکت‌ها علاوه بر چالش‌های بازار، کسب درآمد، مسائل مالیاتی  و ... باید با چالش فراهم‌کردن رفاه کارکنان، حفظ تعادل بین کار و زندگی و ایجاد یک محیط کاری حمایتی برای پرورش استعدادها نیز دست به گریبان باشند.

استقبال از اقتصاد گیگ و فریلنسینگ (Freelancing)

ظهور اقتصاد گیگ و کار آزاد، تعریف وفاداری و تعلق سازمانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده‌است. بسیاری از متخصصان برای انعطاف‌پذیری و استقلال فریلنسینگ ارزش بیشتری قائل هستند، چون می‌توانند با مشتریان و صنایع متعددی کار کنند.

دیدگاه کارفرما: پرورش نیروی کار وفادار

کارفرمایان باید با اولویت‌ها و ارزش‌های نیروی کار در حال تغییر سازگار شوند. امروزه شرکت‌ها برای جذب و حفظ استعدادهای برتر در تلاش هستند و به همین دلیل بر ایجاد یک فرهنگ سازمانی قوی، ارائه مزایای رقابتی، و ایجاد یک محیط کاری فراگیر که وفاداری را در بین کارکنان تقویت می‌کند، تاکید دارند و برای این موضوع هزینه‌های جدی پرداخت می‌کنند.

کار از راه دور و فرصت‌های جهانی

فراهم شدن بستر کار از راه دور با شیوع کرونا شرایط کاری جدیدی را برای کارمندان و کارفرمایان به طور یکسان ایجاد کرده‌است. افراد حرفه‌ای و متخصصین می‌توانند برای شرکت‌های خارج از مرزهای جغرافیای کشور خود کار کنند و مدیران منابع انسانی نیز به یک استخر استعداد جهانی دسترسی دارند. این تغییر در شیوه کار ما دامنه وفاداری را گسترده‌تر کرده و از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته‌ است.

همانطور که چشم‌انداز نیروی کار به تکامل خود ادامه می‌دهد، وفاداری در محل کار معنای جدیدی در عصر مدرن پیدا می‌کند. وفاداری فقط تعهد مادام‌العمر به یک کارفرما نیست و  با رشد شخصی، توسعه مهارت‌ها و رضایت شغلی همراه است. بنابراین این لازم است کارفرمایان بیش از گذشته به مسائل محیط کار فکر کنند و برای حفظ کسب و کار خود موقعیت‌های شغلی را طوری طراحی کنند که سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر به کارمند جدید تحویل داده‌شود. از سویی لازم برای حفظ کارمندان خود به وجه انسانی آنها و نیازهای روزمره‌شان توجه بیشتری داشته‌ باشند.

 

بیشتر بخوانید:

نگاهی جدید به مدیریت شدن و مدیریت کردن

نسل Z در محیط کار چه ویژگی هایی دارند و چطور می توان آنها را مدیریت کرد

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!