Generation Z متولد چه سال هایی هستند؟
نسل جدید محیط کار یا همان نسل z طبق تعریف همان متولدین دهه هفتاد و هشتاد شمسی ( متولدین اواسط 1990 تا اوایل 2010 میلادی ) هستند که به اصطلاح Generation Z نامیده می شوند. آنها فرزندان نسل X یعنی دهه 40 و 50 شمسی هستند که در حال حاضر بخش عمده ای از نیروی جدید شرکت ها و سازمان ها را تشکیل می دهند.
بررسی روحیات و خصوصیات اجتماعی و کاری نسل Z از سوی روانشناسان و متخصصان منابع انسانی نشان داده که آنها تفاوت های مشخصی با دهه شصتی ها و پنجاهی ها دارند.
با توجه به جمعیت زیاد این نسل آماده به کار برای استخدام و تفاوت هایی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم آگاهی از خصوصیات و انتظارات Generation Z برای تمام مدیران سازمان ها و کسب و کارهایی که به دنبال بهره وری و نوآوری هستند، یک ضرورت فوری است. به طوریکه راهبردهای مدیریت نسل جدید نیروی کار در اولویت فهرست برنامه رهبران منابع انسانی در کل دنیا قرار گرفته است.
هنر مدیریت سرکش ترین تیم های کاری ؛ کوتاه و خواندنی از تجربیات مدیران
مهم ترین ویژگی های نسل Z در محیط کار:
- آنها بیشتر ریسک پذیرند.
- نوع سازگاری آنها نسبت به دهه 50 و 60 کاملا متفاوت است.
- نگاهشان به بحث اخلاق و تعهد با دهه های گذشته فرق می کند.
- در کار چابک ترند و علاقمندند وظایف و مسئولیت های مختلف بپذیرند.(مالتی فانکشن هستند.)
- ساعت های کاری منعطف را بیشتر دوست دارند.
- اصلا ساختار رسمی محیط کار را نمی پسندند و بیشتر جذب محیط های کاری غیررسمی و متفاوت از حالت کلاسیک و سنتی می شوند. به همین دلیل فضای راحت تر و منعطف تر محیط کار باعث نگه داشت بیشتر این نیروها می شود.
- علاقه دارند در تصمیم گیری های محیط کار مشارکت کنند.
- فضاهای کاری شفاف را دوست دارند.
- برخلاف متولدین دهه 50 و 60 ،خیلی راحت تغییر شغل می دهند و جابه جایی کاری آنها زیاد است.
- آنها گروه گرا هستند و مدل OKR یکی از روش های کارآمد برای ارزیابی آنهاست. خیلی وقت ها بررسی KPI ها برای این طیف از نیروها پاسخ گو نیست.
- بسیاری از Z GENERATION ها اصلا واژه ای به نام مدیریت را قبول ندارند.
سه اولویت نسل جدید نیروی کار برای ورود به هر شرکت یا سازمان:
- محیط کار با ساختار راحت و غیر رسمی
- صمیمیت در محیط کار
- نبود تبعیض جنسیتی
کسب و کارها چه راهکارهایی برای مدیریت بهتر Z-GENERATION ها دارند؟
- متخصصان حوزه سرمایه های انسانی معتقدند مدیران نسل های قبلی اصلا برای مدیریت Z-GENERATION ها مناسب نیستند و باید مدیریت آنها به دست هم نسلی های خودشان به بسپاریم. به همین دلیل شرکت هایی که نگران آینده کسب وکار خود هستند حتما نیاز است که آکادمی آموزشی خود برای پرورش نیروی کار ماهر در سطوح کارشناسی و مدیریت نسل جدید نیروی کار را راه اندازی کنند.
- اگر شرکت ها امکان ارتقاء عمودی برای نیروهای جدید کار را ندارند می توانند فضا را برای ارتقا افقی آنها فراهم کنند.
- شرکت ها می توانند با روش های مختلف برای برند خود خلق ارزش کنند.
- مدیران منابع انسانی برای جذب GENERATION Z ها حتما باید با شیوه های مارکتینگ در حوزه خودشان آشنا باشند.
- مدیران باید فضایی را برای ایجاد اعتماد عمومی و بلوغ کارکنان در محیط کار ایجاد کنند تا بشود به شکل صحیحی از امکانات رفاهی و سرگرمی های محیط کار در جهت بالا رفتن راندمان کاری استفاده کرد.
- لازم است مدیران از روز اول همه قوانین محیط کار را با کارجوی نسل جدید مطرح کند.
مدیریت نسل z در همجواری با نسل های قبل:
در شرایطی که کارکنان یک شرکت از نسل های مختلف سنی باشند توصیه های زیر برای مدیریت سرمایه های انسانی می تواند کارساز باشد:
1.مدیران حتما باید درباره نسل های جدید نیروی کار مطالعه و تحقیق کنند تا تفاوت های هر نسل را با نسل های دیگر بشناسند. باید این نیروها را زیر نظر گرفت تا خواسته هایشان شناسایی شود.
2. در هر مرحله از کار مدیران باید کنار این نیروها برای رسیدن به نتیجه موردنظر بمانند.آنها در مراحل مختلف نیازمند همراهی مربیان کسب و کارهستند.
3.نسل z علاقه دارد که در جریان بازخورد کاری خود قرار بگیرد. پس مدیران باید با شیوه های مختلف و موثر بازخورد دادن به کارمندان آشنا باشند.
5.مدیریت سنتی و کنترل بیش از حد دربارهZ GENERATION نتیجه نمی دهد؛ استفاده از نیروی coachها برای رهبری این نسل در محیط کار بهترین روش محسوب می شود.در همین زمینه با 7 هنر و مهارت رهبری در محیط کار را بشناسید.
6.مدیران باید همیشه به دنبال ایجاد فضای آموزشی برای این نسل باشند. چرا که علاقه مندی برای به روز بودن اطلاعات و دانش کاری، یکی از فاکتورهای رضایت شغلی برای نسل z است.
به نظر شما نسل z چه ویژگی های دیگری دارند و چه راهکارهایی در ارتباط با آنها بیشتر جواب می دهد؟
منبع:
ویکی پدیا
برگرفته از مباحث میزگرد همایش آینده فضای کار در سال 1400
بیشتر بخوانید: