چرا برنامه نویس ها به مصاحبه شغلی نمی آیند؟ 6 تکنیک برای جذب و استخدام بهتر برنامه نویس ها

چرا استخدام برنامه نویس ها این قدر سخت است؟ چرا برنامه نویس ها برای انتخاب محیط کار و حضور در مصاحبه شغلی سخت گیرتر هستند؟ اگر شما هم برای استخدام برنامه نویس ها به دردسر افتاده اید و نمی دانید مشکل کجاست، دراین مقاله کاران بخوانید که چرا استخدام برنامه نویس ها مشکل است و با راهکارهایی برای جذب بهتر برنامه نویس ها آشنا شوید.

چرا برنامه نویس ها به مصاحبه شغلی نمی آیند؟ 6 تکنیک برای جذب و استخدام بهتر برنامه نویس ها

چرا استخدام کردن برنامه نویس ها پیچیده است؟

حتما شما هم شنیده اید که استخدام برنامه نویس یکی از سخت ترین استخدام های دنیاست. این موضوع فقط هم مختص کشور ما نیست و دلایل مختلفی دارد. یکی از سایت های معتبر اخیرا در این زمینه گزارش جالبی منتشر کرده که تاکید می کند استخدام برنامه نویس ها به دلیل ماهیت این شغل و تیپ خاص شخصیتی دولوپرها پیچیدگی هایی دارد.در همین زمینه مقاله همه چیز درباره استخدام یک برنامه نویس و مصاحبه شغلی آن را بخوانید.

 مهم ترین دلایلی که باعث می شود برنامه نویس ها سخت تر از کارجویان دیگر جذب یک کسب و کار شوند:

1. تعداد برنامه نویس ها به نسبت مشاغل دیگر کمتر است؛ در مقابل تقاضا برای استخدام آنها در شرکت ها و سازمان ها خیلی بالاست. طبیعی است که شرکت ها برای پیدا کردن یک برنامه نویس حرفه ای زمان و هزینه بیشتری صرف می کنند.

2.اغلب برنامه نویس ها به دنبال استخدام در شرکت های بزرگ و کسب و کارهایی با برند معتبر هستند. در واقع برند کارفرمایی برای برنامه نویس ها واقعا مهم است. در حالی که خیلی از شرکت حتی یک سایت مناسب هم ندارند.

3.فرایند مصاحبه با برنامه نویس ها باید خیلی دقیق و برنامه ریزی شده باشد؛ از زمان مناسب برای تماس با آنها تا پرسش هایی که در مصاحبه تلفنی پرسیده می شود؛ همگی باید در زمان و فرایند مناسب انتخاب شود.

4.یک برنامه نویس خیلی وقت ها حوصله کم تری برای روال های اداری استخدام دارد. به همین خاطر اگر جریان مصاحبه و تماس با آنها خیلی طول بکشد به راحتی حاضرند یک موقعیت شغلی را از دست بدهند.

5.موج مهاجرت هر ساله برنامه نویس ها به خارج از کشور، کار مدیران منابع انسانی و استخدام را سخت تر می کند. پیشنهادهای شغلی در برندهای خارجی و حقوق های بالاتر باعث شده خیلی از برنامه نویس ها به دنبال مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی باشند.

6.ذائقه برنامه نویس ها برای جابه جایی محیط کار، خیلی بیشتر از شغل های دیگر است. میانگین مدت زمانی که یک برنامه نویس در یک شرکت یا سازمان بماند بین یک سال تا یک سال و نیم است. خیلی وقت ها جنس شغل برنامه نویسی باعث می شود آنها نتوانند بیشتر از یک مدت جایی بمانند.
7.زمان درست و مناسبی برای مصاحبه با آن ها هماهنگ نشده است. برنامه نویس ها به خاطر سبک زندگی شان اغلب شب ها دیروقت می خوابند به همین خاطر صبح ها هم دیرتر از خواب بلند می شوند. طبیعی است خیلی وقت ها صبح پاسخ تلفن نمی دهند.

برای جذب بهتر برنامه نویس ها چه تکنیک هایی وجود دارد؟

1.در لینکدین و شبکه های اجتماعی تخصصی دنبال برنامه نویس ها باشیم.

یکی از بهترین راه ها برای استخدام هدفمند برنامه نویس، پیدا کردن جامعه تخصصی آنهاست. لینکدین امکانات ویژه ای برای شناسایی و پیدا کردن مشاغل تخصصی مثل دولوپرها دارد و شما می توانید با یک جستجوی ساده متوجه شوید کدام برنامه نویس ها برای استخدام شما مناسب تر هستند. یک پیغام خوب و حرفه ای برایشان بفرستید و اگر برای همکاری علاقمند بودند به صورت خلاصه توضیح دهید شرکت تان در چه زمینه ای فعالیت می کند و شما دنبال جذب چه نیرویی با چه مشخصاتی هستید؛ با این روش راه را برای مصاحبه تلفنی و قرارهای حضوری راحت تر می کنید.

روش دیگر پیدا کردن کانال ها و گروه های تخصصی برنامه نویس هاست که اگر به نحوی عضو آنها باشید می توانید گزینه های بیشتری برای استخدام پیدا کنید.

نکات استخدام برنامه نویس

2.زمان و شرایط مناسب برای گفتگو و مصاحبه با برنامه نویس ها پیدا کنید.

خیلی وقت ها بهتر است به جای غر زدن، با در نظر گرفتن تیپ شخصیتی هر شغل با کارجویان مصاحبه کنید. همان طور که اشاره کردیم هرگز صبح های زود را برای تماس یا گذاشتن قرار مصاحبه با برنامه نویس ها انتخاب نکنید چون اغلب نتیجه دلخواه را نمی گیرید. یا مثلا اگر به هر دلیلی امکان مصاحبه حضوری برای کارجوی برنامه نویس فراهم نیست می توانید با کمی انعطاف، جلسه مصاحبه را آنلاین برگزار کنید.در همین زمینه 10 اشتباه مدیران درمصاحبه استخدامی که کارجو را فراری می دهد را بدانید.

3.حتما با یک متخصص حوزه برنامه نویسی مشورت کنید.

حضور یک داور فنی مثل مدیر فناوری اطلاعات مجموعه و یا حتی کارشناس و متخصص توسعه نرم افزار برای مصاحبه با یک برنامه نویس حتما ضروری است. برای اینکه هم توانایی فنی کارجو به خوبی بررسی شود و هم اینکه انتظارات و شرح وظایف برنامه نویس را مشخص کرده باشید.

4.یک برند کارفرمایی معتبر بسازید.

نام و تصویر یک برند برای جذب برنامه نویس ها واقعا موثر است؛ چون آنها ترجیح می دهند در شرکت های خوش نام و بزرگ کار کنند؛ مخصوصا شرکت هایی که در نت و شبکه های اجتماعی تصویر شفافی دارند. اگر می خواهید در جذب برنامه نویس ها موفق تر باشید در وهله اول باید یک سایت خوب و اکانت مناسب شرکت در شبکه های اجتماعی مثل لینکدین و یا حتی اینستاگرام بسازید. برنامه نویس ها قبل از اینکه تصمیم بگیرند به یک مصاحبه استخدامی بروند حتما به سایت و شبکه های اجتماعی آن برند سر می زنند.

5.قبل از مصاحبه استخدامی آنها را با فرم های طولانی ثبت اطلاعات شخصی کلافه نکنید.

تجربه گفتگو و مصاحبه ما با چند برنامه نویس نشان داده که پیش از مصاحبه حضوری، نباید برای برنامه نویس ها فرم های طولانی دریافت اطلاعات شخصی ارسال کنیم. کافی است رزومه شان را به دقت بخوانیم و پرسیدن سوالات اصلی و مورد نیاز را به جلسه مصاحبه موکول کنیم.

در همین زمینه می توانید بیشتر بخوانید:

در مصاحبه تلفنی از کارجو چه سوال هایی نپرسیم؟

در مصاحبه تلفنی از کارجو چه سوالاتی بپرسیم؟

6.ساعت های کاری منعطف و ساختار هیبریدی شرکت ها مورد علاقه برنامه نویس هاست.

شرکت هایی که قادرند برای برنامه نویس ها ساعت های کاری شناور و منعطف در نظر بگیرند، گزینه های مورد علاقه برنامه نویس ها هستند. البته ممکن است شرکت یا سازمان شما نتواند برای برنامه نویس ها چنین امکانی را فراهم کند.

ساختار ترکیبی حضوری – دورکاری هم خیلی وقت ها به برنامه نویس ها امکان می دهد بازدهی بیشتری در کار داشته باشند؛ البته اگر شرکت ها قوانین درستی برای دورکاری و انجام کار تیمی داشته باشند این مدل ساختار کاری می تواند برای آنها جذاب باشد.

به نظر شما چه تکنیک های دیگری برای جذب و استخدام موفق برنامه نویس ها وجود دارد؟ از تجربه تان بگویید.

اگر می خواهید درباره معرفی و شرح وظایف شاخه های برنامه نویسی بیشتر بدانید مجله کاران به شما کمک می کند.

بیشتر بخوانید:

چطور برنامه نویس بشویم؟

چگونه یک برنامه نویس موبایل استخدام کنیم؟

چگونه وارد بازارکار برنامه نویسی شویم؟

میانگین درآمد برنامه نویسان ایرانی.

5 مشکل شغل برنامه نویسی را بشناسید.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!