چطور با اصل ژاپنی "بوشیدو" خودمان را مدیریت کنیم و موفق شویم

خود مدیریتی یکی از اصول مهم برای موفقیت در زندگی شخصی و کاری مان است. در این مقاله کاران از اصل "بوشیدو " به عنوان یک تکنیک ژاپنی برای خود مدیریتی گفته ایم که سال ها مورد توجه موفق ترین چهره های دنیا بوده است.

چطور با اصل ژاپنی "بوشیدو" خودمان را مدیریت کنیم و موفق شویم

اصل بوشیدو چیست و چه عناصری دارد؟

بوشیدو (به انگلیسی bushido) واژه ای ژاپنی به معنی راه جنگجو است. اصل بوشیدو، به عنوان راه و رسم زندگی جنگجویان سامورایی تعریف می شود که بر مبنای سخت کوشی و تلاش است. ممکن است با شنیدن لغت سامورایی فقط یاد جنگ و غارت بیافتید اما زمانی که دقیق تر به شیوه زندگی سامورایی ها نگاه می کنیم تکنیک هایی فراتر از جنگ را می بینیم که به درد کشمکش های روزانه مان می خورد.

در همین زمینه بیشتر بخوانید: چگونه با قانون "کایزن" به هدفمان برسیم و مرتب پیشرفت کنیم؟

بوشیدو؛ راز موفقیت یک مدیر

بن هوروویتز نویسنده کتاب موفق و پرفروش "سخت‌ترین نکات در مورد سخت‌ترین چیزها" که به عنوان بهترین کتاب مدیریتی سال شناخته می شود، درباره اصل بوشیدو می گوید: "همواره سعی کرده ‎ام در کارم از اولین اصل بوشیدو که شیوه‌ی جنگجویان سامورایی است، پیروی می‌کنم: همیشه مرگ را در نظر داشته باشید. اگر یک جنگجو همیشه مرگ را در نظر داشته باشد و جوری زندگی کند که انگار هر روز آخرین روز عمر اوست، تمام کارهایش را درست انجام خواهد داد. به‌شکل مشابه، اگر یک مدیر همیشه این درس را در ذهن داشته باشد، همواره تمرکز کافی خواهد داشت. بیل کمپل ـ رئیس هیئت‎مدیره‎ی اپل ـ همیشه به من می‌گـفت: «بن، تو بهترین مدیرعاملی هستی که با او کار کرده‌ام.» این حرفش همیشه دیوانه‌کننده بود، چون او سابقه‌ی کار با استیو جابز، جف بزوس و اریک اشمیت را داشت؛ در‎حالی‌که شرکت من از آن‌هایی بود که مسیرِ سراشیبی را پایین می‌رفت. بنابراین یک روز حرفش را رد کردم و گفتم: «بیل، چرا این حرف را می‌زنی؟ مگر نتیجه مهم نیست؟» او گفت: «مدیرعامل‌های خوب زمان صلح و مدیرعامل‌های خوب زمان جنگ کم نیستند، ولی تقریباً هیچ مدیرعاملی نمی‌تواند هم در زمان صلح و هم در زمان جنگ خوب عمل کند. ولی تو از آن مدیرعامل‌های جنگ‎وصلح هستی."

در همین زمینه بیشتر بخوانید:10 عادت کوچکی که زندگی تان را متحول می کند

خود مدیریتی با بوشیدو

چطور با اصل بوشیدو در کار و زندگی موفق شویم؟

بوشیدو همان اصول اخلاقی است که سامورایی‌ها ملزم به رعایت آن می‌شدند و بر مبنای 7 فضیلت زیر تعریف می شود؛ اصولی که می توانیم برای مدیریت بهتر خودمان در هر لحظه از زندگی  به کار ببندیم:

1.شکیبایی و استقامت (به ژاپنی kennin): این مهم ترین خصوصیتی است که هر کس به عنوان مدیر زندگی خود باید مد نظر داشته باشد. تکنیک های افزایش تحمل استرس می توانند به شما کمک کنند قدرت شکیبایی تان را تقویت کنید. در فلسفه بوشیدو، برای استقامت بیشتر در کنار داشتن یک جسم سالم، پرورش ذهن برای افزایش تمرکز یا همان ذهن آگاهی اهمیت زیادی دارد؛ اینکه چقدر می توانیم در لحظه زندگی کنیم و مراقب افکارمان باشیم.

2.اعتقاد و ایمان به خود(به ژاپنی shinnen):یک جنگجو در خودباوری معنا پیدا می کند و رسیدن به این باور که قادر به انجام هر کاری هستیم. همین اصل به ژاپن جنگ زده کمک کرد تا خود را بازسازی کند و تبدیل به یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان شود.

3.توجه و مراقبت رفتاری(به ژاپنی shincho): سامورایی ها همیشه درباره نحوه برخوردشان با دیگران حساس هستند و در تعاملات شخصی احترام و ادب را به کار می بندند. در همین زمینه مهارت های مهم ارتباطی را بخوانید.

4.عدالت و انصاف(به ژاپنی seigi): برخلاف خشونتی که در شیوه زندگی سامورایی ها وجود دارد اما پایبندی آنها به اصل عدالت معروف است و به عنوان یکی از مهم ترین ویژگی های زندگی سالم شناخته می شود.

5.میانه روی و اعتدال(به ژاپنی sessei): حفظ تعادل بین کار و زندگی مهم ترین نتیجه داشتن اصل میانه روی و اعتدال است.  

6.سخاوتمندی و نیکوکاری(به ژاپنی jozen): قابل اعتماد بودن و انعطاف پذیری در شرایط سخت دو ویژگی مهمی است در اثر پرورش قضیلت های اخلاقی می تواند ایجاد شود.

7.امید و خوش بینی(به ژاپنی kibo): داشتن امید و شاد بودن بخش مهمی از فرهنگ ژاپنی است. هنر شاد بودن در شرایط سخت و تاب آوری از مهم ترین خصوصیت های یک جنگوی واقعی است.

شما چه اصول دیگری برای خود مدیریتی می شناسید؟

منابع:

ویکی پدیا

کتاب زندگی سامورایی و مرگ

بیشتر بخوانید:

10 تفاوت اصلی بین افراد فوق العاده و عادی را بشناسید

10 تکنیک برنامه ریزی دقیق برای موفق شدن در کار و زندگی

 

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!