تمام فوت و فن موفقیت در مصاحبه شغلی

موفق شدن در یک مصاحبه استخدامی به عوامل مختلفی وابسته است، اگر نمی‌دانید در مصاحبه استخدام  چطور حاضر شوید و چه بگویید خواندن این مقاله کاران برای موفقیت در مصاحبه شغلی به شما کمک می کند.

تمام فوت و فن موفقیت در مصاحبه شغلی

 

شما از لحظه ای که وارد مجموعه می‌شوید تا لحظه ای که از مجموعه خارج می‌شوید زمان دارید تا ثابت کنید فردی مناسب برای موقعیت شغلی هستید، از ظاهر شما تا زبان بدنتان همگی در نتیجه مصاحبه شغلی تاثیرگذارند. 
در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور در مصاحبه استخدامی حاضر شوید و چه بپرسید.

چطور در مصاحبه استخدام حاضر شویم؟
ممکن است فکر کنید دلیل رد شدن در یک مصاحبه شغلی، رزومه ضعیف و یا کافی نبودن مهارت های شما بوده است؛ در صورتی که بسیاری از مدیران یا مسئولان منابع انسانی به دلایل غیرفنی از جمله ظاهر نادرست، برخورد نامناسب و حتی زبان بدن اشتباه، یک کارجو را رد می کنند. در ادامه به چند نکته که باید برای حاضر شدن در مصاحبه کاری به آن ها توجه شود می‌پردازیم :

منظم و سروقت بودن :
مهم ترین مسئله‌ای که در ابتدا روی مصاحبه کننده تاثیر می‌گذارد، سروقت رسیدن شما به مصاحبه کاری است. دیر رسیدن به مصاحبه استخدامی در همان ابتدا بی‌نظمی و بی‌مسئولیتی شما را  نشان می‌دهد.

ظاهر مناسب و آراسته :
مسئله بعدی، ظاهر مناسب است. حاضر شدن با بک لباس نامتعارف در جلسه استخدام می‌تواند شانس شما را برای استخدام شدن به شدت پایین بیاورد. بهتر است قبل از رفتن به مصاحبه استخدامی راجع به فرهنگ سازمانی مجموعه تحقیق کنید، برای این کار می‌توانید شبکه های اجتماعی مجموعه را بررسی کنید و یا با افرادی که در مجموعه کار می‌کنند ارتباط برقرار کنید. شناخت فرهنگ سازمانی مجموعه به شما کمک می‌کند که بدانید چطور در مصاحبه حاضر شوید و چه لباسی برای مصاحبه استخدامی‌تان انتخاب کنید.
 بهتر است یک لباس رسمی با رنگ های خنثی انتخاب کنید. تاثیر روانشناسی رنگ ها را فراموش نکنید، اگر می‌خواهید فردی جدی، قابل اعتماد و با ثبات به نظر بیاید از رنگ های کرم و قهوه ای استفاده کنید، رنگ سرمه‌ای هم رنگ همه پسند و بدون ریسکی است که می‌تواند برای مصاحبه استخدامی مناسب باشد، و همین طور رنگ خاکستری نیز به شما ظاهر رسمی می‌دهد. البته همان طور که قبلا گفتیم، لباسی که برای مصاحبه انتخاب می‌کنید باید با شغلی که برایش درخواست می‌دهید و مجموعه‌ای که می‌خواهید در آن کار کنید هم‌خوانی داشته باشید، مثلا اگر مربی مهد کودک هستید باید از رنگ های شاد و سرزنده استفاده کنید.
 در ادامه حتما دقت داشته باشید که با لباس اتو کشیده و تمیز وارد جلسه‌ی مصاحبه شوید و از استفاده بیش از اندازه، از لوازم آرایشی و زیورآلات بپرهیزید.

همراه داشتن رزومه :
به یاد داشته باشید که حتما یک فایل از رزومه‌تان را همراه خود ببرید.
و روی رزومه‌تان مسلط باشید. اگر نمی‌دانید در چطور یک رزومه حرفه‌ای بسازید حتما قبل از نوشتن رزومه‌تان نکات رزومه نویسی را بررسی کنید. شما می‌توانید با استفاده از رزومه ساز کاران بدون  دردسر یک رزومه حرفه‌ای بسازید :

 

برای استخدام در شغل موردعلاقه تان احتیاج به یک رزومه دارید؛ همین حالا یک رزومه حرفه ای بسازید

زبان بدن :
به یاد داشته باشید زبان بدن در مصاحبه استخدامی تاثیرگذار است، صاف بایستید و شانه هایتان را خم نکنید این کار شما را با اعتماد بنفس نشان می‌دهد. حتی حرکات دستان شما هم می‌تواند روی مصاحبه کننده تاثیر بگذارد، بهتر است هنگام صحبت کردن کف دست هایتان را نشان دهید این کار نشان دهنده صداقت شماست. برای اطلاع بیشتر از زبان بدن مناسب در مصاحبه استخدام می‌توانید در این باره بیشتر تحقیق کنید و بخوانید.

فن بیان :
فن بیان در مصاحبه استخدامی می‌تواند شانس شما را برای استخدام شدن بالا ببرد و شما را فردی با اعتماد بنفس نشان می‌دهد.به یاد داشته باشید که هیچ گاه از محیط کاری قبلی بدگویی نکنید و یا تمام موفقیت های تیم‌تان را پای خودتان ننویسید چون اینکار شما را فردی خودخواه جلوه می‌دهد. اگر با سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی رو به رو شدید، با ارامش و صداقت به سوالات پاسخ دهید.


در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم؟
این نکته را درنظر داشته باشید که هرچه بهتر شرکت مورد نظر را بشناسید، در مصاحبه استخدامی راحت تر خواهید بود. در مرحله بعد بهتر است که درباره زمینه فعالیت شرکت تحقیق کنید و نگاهی به وب سایت شرکت بیاندازید، این کار به شما کمک می‌کند که سوالات زیرکانه تری در مصاحبه استخدامی بپرسید. 
چند نمونه از سوالاتی که می‌توانید در مصاحبه استخدامی بپرسید :

 

  • شرح وظایفی که ازمن انتظار دارید چه مواردی است؟
  • مشکلات این شغل چه مسائلی هستند؟
  • من دراین سمت باید به چه کسی گزارش یا توضیح بدهم؟ فرد نظارت کننده روی عملکرد من چه کسی است؟
  • کار کردن دراین شرکت چه امتیازی نسبت به سایر شرکت‌ها دارد؟
  • درصورت توافق بر سر استخدام، از چه زمان می‌توان کار را شروع کرد؟
  • در این شرکت چه راه‌هایی برای پیشرفت شغلی وجود دارد؟
  • آیا این موقعیت شغلی در مجموعه جدید است؟ اگر این طور نیست، نفر قبل به چه علتی شرکت رو ترک کرده است؟
  • آیا این موقعیت شغلی نیاز به ماموریت یا سفر دارد؟
  • خصوصیات فردی که در این شغل موفق می‌شود، چیست؟
  • قرار است در چه تیمی مشغول به کار شوم؟ این تیم چند نفره است؟
  • آیا ممکن است محل کار تغییر کند؟


بیشتر بخوانید :

چطور در مصاحبه انلاین شرکت کنیم؟

6 اشتباه در مصاحبه شغلی که نمی گذارد شما استخدام شوید!

3 روش حرفه ای برای پیگیری نتیجه یک مصاحبه شغلی.

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!