در قرارداد کاری به چه نکاتی توجه کنیم؟

قرارداد کاری چیست ؟ و در یک قرارداد کاری به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟

در قرارداد کاری به چه نکاتی توجه کنیم؟

قرارداد کاری چیست ؟

قرارداد کار و استخدام به قراردادی می‌گویند که بین یک شخص با یک یا چند شخص حقیقی یا حقوقی برای انجام کار و وظیفه‌ای در مدت زمانی معین نوشته می شود.طبق ماده ۷ قانون کار، قرارداد کاراین گونه تعریف می‌شود: « قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.»
قراردادهای کاری طبق قانون کارتنظیم می‌شوند. این نوع قراردادها با عناوین مختلفی مانند: قرارداد کار، قرارداد استخدام، قرارداد کاری پاره وقت، قرارداد کاری تمام وقت، قرارداد استخدامی پروژه ای و… نوشته می‌شوند. البته توصیه می شود برای رعایت اصول قراردادنویسی، قراردادها توسط یک کارشناس حقوقی بررسی شوند.




در قرارداد کاری به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از هرچیز به یاد داشته باشید که حتماً قبل از امضای هر قرارداد کاری، آن را به دقت مطالعه و بررسی کنید و در صورت وجود ابهام در بند و ماده‌ای، حتما درباره آن سوال کنید.
موضوع قرارداد: موضوع قرارداد باید کاملا مشخص باشد و در آن گفته شود که این قرارداد به چه دلیل بین طرفین منعقد می‌شود و در مدت مشخص شده باید چه کاری انجام  شود.

شفافیت: قراداد کار باید برای شما شفاف باشد، بنابراین اگر معنی عبارت یا اصطلاحی را نمی‌دانید حتما درباره آن سوال کنید.

نوع کار: نوع کار و حرفه‌ای که در آن مشغول به کار هستید  باید در قرارداد مشخص شده است.

مدت زمان قرارداد: در صورتی که قرارداد شما برای مدت زمان مشخصی است، باید تاریخ شروع و اتمام کار در آن مشخص شده باشد. برخی از قراردادها دائمی هستند به این معنی که تنها با استعفای کارمند یا دلیلی قابل قبول برای اخراج که مطابق با قانون کار باشد، تمام می‌شوند.

بیمه: در قرارداد کاری باید به این موضوع اشاره شود که آیا در مدت زمان استخدام به شما بیمه تعلق می‌گیرد یا نه. 

مبلغ پرداختی: در مدت قرارداد به شما چه قدر حقوق و در چه تاریخی پرداخت خواهد شد؟ماهانه پرداخت خواهد شد یا هفتگی؟ در قرارداد کاری باید میزان حقوق پرداختی و دریافتی به صورت خالص و ناخالص نوشته شده باشد. و همین طور شماره حسابی که حقوقتان به آن واریز می‌شود و میزان اضافه کاری باید ذکر شود. 

عیدی و سنوات، حق اولاد، حق مسکن، حق خواروبار و ماموریت، از جمله موارد دیگری هستند که باید با جزئیات در قرارداد نوشته شده باشند.

تعداد روزهای تعطیل و مرخصی: مدت زمان مرخصی و روزهای تعطیل و همچنین با حقوق یا بدون حقوق بودن آنها باید در قرارداد کار وجود داشته باشد.

تمدید قرارداد: برخی از کارفرمایان مایل هستند تا همکاری خود را با شما ادامه دهند و قرارداد را تمدید کنند. تمدید قرارداد می‌تواند کتبی یا شفاهی انجام شود و منع قانونی ندارد؛ هرچند بهتر است تمدید آن به صورت کتبی انجام شود.

تسویه حساب و خروج: معمولا در قراردادهای کاری یک ماه فرصت خروج از شرکت به کارمند یا کارگر داده می‌شود و پس از خروج شما، شرکت نیز دو ماه فرصت دارد تا با شما تسویه حساب کامل کند؛ 

قوانین شرکت: هر شرکت یا سازمانی قوانین مخصوص به خود را دارد که معمولا در قرارداد به آنها اشاره می‌شود. بهتر است تمام قوانین را با دقت مطالعه کنید تا دچار مسائل داخلی و اختلافات بیهوده با کارفرما نشوید.

محل انجام کار: محل انجام کار باید در قرارداد کار نوشته شود. در مواقعی که لازم است کارگر در مکان هایی متفاوت کار کند این موضوع باید در قرارداد ذکر شود.

یک نسخه‌ از قرارداد داشته باشید : قراردادها باید حداقل در دو نسخه تهیه شوند. تمام نسخه‌ها به همراه برگه‌ها و پیوست‌ها و مهر و امضای دو طرف هستند. یک نسخه از قرارداد حتما نزد طرف اول (کارفرما) و یک نسخه نیز نزد طرف دوم (کارمند یا کارگر) می‌ماند.

 

بیشتر بخوانید :

در این مقاله بخوانید درصورت اخراج پیش از پایان قرارداد چه کنیم؟

یک نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات و محرمانگی را اینجا ببینید.

در این مقاله بخوانید با چه شرایطی به کارفرما سفته بدهیم؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!