انواع سندرم ایمپاستر و راه های مقابله با آن

می‌دانستید سندروم ایمپاستر یا خود ویرانگری، انواع مختلفی دارد و خیلی از افراد موفق و معروف دنیا به این سندروم دچار هستند؟ در این مقاله کاران می‌توانید درباره انواع سندروم ایمپاستر و راه های درمان آن بیشتر بدانید.

انواع سندرم ایمپاستر و راه های مقابله با آن

درباره سندروم ایمپاستر و علائم آن

آیا شما هم بعد ازموفقیت احساس می‌کنید، لیاقت لازم را ندارید؟ پیش آمده که بترسید دیگران شما را دست کم بگیرند؟ این ها همه می‌تواند نشانه سندروم ایمپاستر (یا همان حس خود ویرانگری) باشد. جالب است بدانید خیلی از افراد موفق و معروف دنیا به این سندروم دچار هستند؛ حتی یک مطالعه روانشناسی هم نشان داده 70 درصد از افراد در مقطعی از زندگی حرفه‌ای خود، سندروم خودویرانگری را تجربه می‌کنند.

تاثیر سندروم ایمپاستر بر زندگی شغلی

زمانی که حس می‌کنید به اندازه کافی خوب نیستید و مدام نگرانید که دیگران درباره شما چه قضاوتی می‌کنند طبیعی است که اعتماد به نفس‌تان در کار و زندگی کاهش پیدا می‌کند. حتی خیلی وقت‌ها این سندروم باعث می‌شود رضایت شغلی نداشته باشید و اصلا خودتان را شایسته ارتقاء شغلی ندانید.علاوه بر این ترس از شکست و حس بهترین بودن، شما را به دردسر می‌اندازد.

5 نوع سندروم ایمپاستر را بشناسید

1.تک نوازها یا همان Soloistها

سولوئیست‌ها همان افراد به شدت مستقلی هستند که به ندرت از دیگران کمک می‌خواهند. آنها همیشه فکر می‌کنند اگر از دیگران درخواست کمک کنند این نشانه ضعف آنهاست. به همین خاطر ترجیح می‌دهند کارها را تنهایی انجام بدهند.

اگر یک سولوئیست هستید باید بدانید که انجام تنهایی کارها واقعا هنر نیست؛ خیلی وقت‌ها موفقیت کاری در کارگروهی نهفته است؛ بنابراین هیچ ایرادی ندارد که در مواقع نیاز به جای اینکه تمام بارها را خودتان به دوش بکشید از کمک دیگران مثل دوستان و همکاران برای حل مشکلات استفاده کنید.

2.کمال‌گراها

زمانی که ایده آل گرا باشید احتمالا به نوعی از سندروم ایمپاستر ویژه Perfectionist‌ها دچار هستید. این زمانی است که اهداف بسیار بالایی دارید و وقتی در رسیدن به اهداف شکست می‌خورید، به خودتان و توانایی‌هایتان شک می‌کنید. اما نکته آزار دهنده کمال‌گرایی اینجاست که فکر می‌کنید اگر کاری می‌خواهد درست انجام شود، باید خودتان آن را انجام دهید. فراموش نکنید قرار نیست جریان زندگی و کارها همیشه آن طور که ما می‌خواهیم پیش برود.منطقی باشید و زمانی که در سطح ایده آل به اهدافتان نرسیدید از پا ننشینید و با روش‌های جدید امتحان کنید.

3.خارق العاده‌ها

انسان های فوق العاده یا همان Superwoman/man‌ها  کسانی هستند که به ندرت خسته می‌شوند؛ آنها در هر زمینه‌ای سخت تلاش می‌کنند و به خودشان فشار می‌آورند. اگر به اطرافتان خوب دقت کنید، این قهرمان‌های کار و زندگی را می‌بینید که اغلب بیشتر از بقیه سرکار می‌مانند و سخت کار می‌کنند. خیلی وقت‌ها زمان استراحت ندارند  اغلب هم استرس بالایی را تجربه می‌کنند.اما خیلی وقت‌ها این بار کاری ممکن است خارق العاده ها را از پای دربیاورد. اگر شما جزو دسته خارق العاده‌هایی هستید که به سندروم ایمپاستر مبتلایید باید بدانید که ارزش واقعی، توانایی و وجود شماست نه مهر تاییدی که دیگران روی شما بزنند. قرار نیست تمام انتقاد‌ها و درخواست‌های اطرافیان‌تان را بپذیرید بلکه باید هوشمندانه به انتقادهای سازنده واکنش نشان دهید. لازم است اعتماد درونی به خودتان یا همان خودباوری را پرورش بدهید.

 

سندروم ایمپاستر چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

 

4.نابغه‌های طبیعی

Natural Genius‌ها یا همان نوابغ طبیعی کسانی هستند که به صورت ژنتیک توانایی زیادی برای یادگیری سریع دارند. اگر یک نابغه طبیعی به سندروم ایمپاستر مبتلا باشد زمانی که نتواند به سرعت به مساله یا مهارتی مسلط شود احساس خجالت می‌کند. این دسته از نوابغ خیلی وقت‌ها خودشان را با معیارهای نادرست قضاوت می‌کنند. آنها هم مانند کمالگراها انتظارات بسیار زیادی از خودشان و عملکردشان دارند. به همین خاطر وقتی در مساله‌ای شکست می‌خورند به سرعت اعتماد به نفس‌شان کاهش می‌یابد. در چنین مواردی شما به عنوان یک نابغه وقتی به استانداردهای بالایتان نرسیدید باید بپذیرید دستیابی به چیزهای بزرگ مستلزم یادگیری مادام العمر و ایجاد مهارت؛ به جای اینکه خودتان را سرکوب کنید، رفتارهای خاص و قابل تغییری را شناسایی کنید که می‌توانید در طول زمان آنها را بهبود ببخشید. درک کنید که انسان هستید و قطعا در یکسری کارها ممکن است به اندازه کافی مهارت نداشته باشید؛ پس نقطه ضعف‌هایتان را بپذیرید و تلاش کنید به مرور آنها را برطرف کنید.

5.متخصص‌ها

متخصص‌هایی که به سندروم ایمپاستر دچار هستند معمولا صلاحیت‌شان را براساس دانشی که دارند اندازه گیری می‌کنند؛ همان کارشناس‌های متخصصی که فکر می‌کنند هرگز به اندازه کافی نمی‌دانند و می‌ترسند که به عنوان افراد بی تجربه یا نادان در معرض دید قرار بگیرند. این دسته از سندروم ایمپاستری‌ها مدام در حال گرفتن مدارک جدید آموزشی هستند؛ خیلی وقت‌ها هم با وجود داشتن توانایی کافی برای آگهی‌های شغلی رزومه نمی‌فرستند مگر اینکه به تک تک الزامات آموزشی آن مسلط باشند.

سعی کنید این عادت به تعویق انداختن کارها را کنار بگذارید؛ بهتر است زمان درست را برای یادگیری پیدا کنید؛ به این معنا که فقط زمانی مهارت کسب کنید که به آن نیاز دارید.

یک راهکار دیگر برای غلبه به این شکل از سندروم ایمپاستر این است که تلاش کنید به عنوان یک مربی به همکاران و دوستان آموزش بدهید و آنها را راهنمایی کنید؛ این موضوع برای تقویت اعتماد به نفس‌تان واقعا مفید است.

شما هم به سندروم ایمپاستر دچار هستید؟ از چه روشی برای درمان آن استفاده می‌کنید؟

منبع:https://www.themuse.com

بیشتر بخوانید:

کارفرمایان به کدام مهارت های شغلی شما بیشتر اهمیت می دهند؟

چطور با قانون 5 به هر موفقیتی برسیم؟

10 تکنیک برنامه ریزی دقیق برای موفق شدن در کار و زندگی

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!