بهترین روش های استخدام را بشناسید

چگونه می توانیم بهترین نیروها را جذب و استخدام کنیم؟ در این مقاله کاران از 12 روش جدید استخدام و موفق ترین راه های جذب منابع انسانی به نقل از سایت recruitee گفتیم.

بهترین روش های استخدام را بشناسید

روش های استخدام در شرکت ها متناسب با فرهنگ سازمانی و نوع مشاغل، کاملا متفاوت است. در واقع هیچ کسب وکاری نمی تواند از یک روش یکسان برای استخدام نیرو استفاده کند.

استخدام داخلی یا بیرونی؟ کدام بهتر است؟

هیچ کدام از این روش ها نسبت هم برتری ندارند. در واقع بسته به نوع کسب و کار و شغلی که می خواهید برای آن استخدام کنید، روش های استخدام متفاوت هستند. منظور از استخدام داخلی، زمانی است که شما از نیروهای داخلی سازمان برای پر کردن یک موقعیت شغلی استفاده می کنید؛ اما استخدام بیرونی، وقتی است که شما به دنبال کارجویانی خارج از سازمان هستید که آنها را نمی شناسید و با فرایندهای مختلف شناسایی و جذب می کنید.

هر کدام از روش های داخلی و بیرونی استخدام مزایا  معایب خود را دارند.

وقتی تصمیم می گیرید از درون سازمان و همان نیروهای داخلی، برای یک موقعیت شغلی جدید استخدام کنید، می توانید در وقت تان صرفه جویی کنید چون درگیر فرایندهای طولانی شناخت و مصاحبه با یک کارجو نمی شوید اما این نکته منفی را هم در نظر بگیرید که انتخاب نیروهای داخلی، ممکن است جلوی ورود ایده های جدید و خلاقیت را بگیرد.

روش استخدام بیرونی به دلیل پیچیدگی فرایند جذب و مصاحبه، ممکن است زمان بر و پر هزینه باشد.اما نیروهای جدید، همیشه باعث رویکردی تازه و تزریق انرژی به شرکت ها می شوند.

12 روش برای استخدام موفق

مسئولان استخدام و مدیران منابع انسانی باهوش، همیشه روش های مختلفی برای جذب و استخدام سریع دارند. آنها می دانند فقط نمی شود با روش های قدیمی، مناسب ترین و مستعدترین کارجویان را جذب کرد. به همین خاطر برای استخدام هر موقعیت شغلی و با توجه به شرایط از روش های زیر برای استخدام نیروی کار استفاده می کنند:

1.تبلیغات و انتشار آگهی های استخدامی

انتشار آگهی های استخدامی در سایت های کاریابی، شبکه های اجتماعی ویژه استخدام مثل لینکدین و رسانه های پربازدید و ... راه های خوبی برای پیدا کردن متقاضیان استخدام است. قرار دادن یک آگهی استخدامی خلاق در این کانال ها نه تنها باعث دریافت رزومه های شغلی موردنیاز می شود بلکه برند کارفرمایی شما را هم در معرض دید مخاطبان قرار می دهد.

در همین زمینه بیشتر بخوانید: چطور یک آگهی استخدام جذاب بنویسیم؟

بهترین روش های استخدام و کاریابی

2.پایگاه داده رزومه های شغلی

اگر در شرکت، نرم افزار یا سامانه ویژه ای برای جذب و استخدام مثل ATS دارید، حتما انباری از رزومه کارجویان یا به اصطلاح talent pool دارید که ممکن است حتی در شرکت استخدام هم نشده باشند. اما مراجعه به پایگاه رزومه و جستجوی دقیق این رزومه ها یکی از راه های استخدام سریع است.

3.نیروهای پیشنهادی از سوی کارمندان

خیلی از استخدام ها براساس معرفی آشنایان کارکنان شرکت ها صورت می گیرد. این شکل استخدام ترکیبی از دو روش استخدام داخلی و بیرونی است. خیلی از متخصصان منابع انسانی معتقدند در این روش که در مقایسه با روش های دیگر هزینه های کمتری دارد، نیروهای معرفی شده قابل اعتماد تر از کارجویانی هستند که بدون شناخت اولیه وارد مجموعه می شوند. ضمن اینکه این نیروها درباره سازمان شما هم اطلاعات و آشنایی بیشتری دارند.

درج آگهی استخدام رایگان

4.استخدام مجدد کارکنان سابق (کارمندان بومرنگی)

استخدام کارکنان قدیمی که قبلا شرکت شما را با دلایل منطقی و البته در شرایط درستی ترک کرده اند، یکی از روش های بسیار پرطرفدار استخدام محسوب می شود. اصطلاحا به این نوع استخدام، استخدام بومرنگی گفته می شود؛ یعنی کارکنانی که یک روز از شرکت رفته اند، حالا برای یک موقعیت شغلی جدید به شرکت برمی گردند. این روش استخدام هم یکی از راه های کم هزینه و سریع محسوب می شود. ازاین نظر که کارکنان قدیمی، شناخته شده هستند و آشنایی کافی با فرهنگ سازمان دارند.

5.ترفیع های شغلی و انتقال سمت ها

خیلی وقت ها مدیران تصمیم می گیرند به جای استخدام افراد از بیرون شرکت، به نیروهای داخلی مسئولیت های بیشتری بدهند و اصطلاحا با ترفیع یا ارتقاء شغلی به کارمندان فعلی موقعیت شغلی موردنظر را پیشنهاد کنند. روش دیگر، انتقال کارکنان از موقعیت شغلی قبلی به فرصت استخدامی جدید است که ممکن است تنها تغییر سمت شغلی باشد و به معنای ارتقای شغلی نباشد.

6.تبادلات استخدامی

تبادل نیروها برای استخدام میان شرکت ها، یکی از روش های نسبتا تازه جذب و استخدام است که هنوز در خیلی از کشورها متداول نشده است. به این معنا که یکسری از کاریابی ها در جایگاه "بورس استخدام" فعالیت می کنند و نیروهای شرکت ها را برای فرصت های استخدامی جا به جا می کنند.دراین شکل از استخدام، کارفرمایان موقعیت های استخدامی خود به همراه شرح وظایف و ویژگی های کارجوی موردنظر را به بورس استخدام معرفی می کنند. از طرف دیگر شرکت هایی که نیروی مازاد دارند، رزومه این افراد را در اختیار بورس استخدام قرار می دهند تا شرکت ها بر حسب شرایط و تقاضا، نیروهای موردنظر را جذب کنند.

7.آژانس های کاریابی

برون سپاری استخدام از طریق آژانس های کاریابی یکی از روش های جدید استخدام محسوب می شود. این مراکز کاریابی، کل فرایند و چرخه استخدام را به صورت کامل انجام می دهند و مدیریت می کنند. مخصوصا اگر شرکت ها به دنبال جذب کارجویان در موقعیت های شغلی باشند که به سختی پر می شوند. اگرچه استفاده از آژانس های کاریابی می تواند هزینه زیادی داشته باشد، اما با این روش مدیران زمان و تمرکز بیشتری برای کارهای مهم تر خواهند داشت. هدهانتینگ روش جدیدی از برون سپاری استخدام به شرکت ها و متخصصان استعدادیابی و جذب است که این روزها کاربرد ویژه ای پیدا کرده است.

در همین زمینه بیشتر بخوانید:کاران چگونه بهترین افراد را برای شرکت ها و سازمان ها استخدام می کند؟

استخدام و کاریابی جدید روش های نوین استخدام

8.انجمن ها و تشکل های تخصصی حوزه استخدام

سازمان ها و انجمن هایی که به صورت تخصصی در زمینه منابع انسانی و استخدام فعالیت می کنند می توانند منبع خوبی برای معرفی کارجویان موردنظر باشند. برقراری ارتباط با چنین تشکل ها و سازمان هایی باعث می شود مدیران گزینه های مختلفی برای استخدام داشته باشند.

9.جذب کارآموز و برگزاری دوره های کارآموزی و کمپ های آموزشی

خیلی از سازمان ها و شرکت های بزرگ که به دنبال جذب نیروهای تخصصی هستند تصمیم می گیرند به جای جذب افراد متخصص و حرفه ای برای یک موقعیت شغلی، کارآموز بپذیرند و دوره های کارآموزی برگزار کنند. داوطلبانی که بتوانند در این دوره ها، مهارت های لازم را کسب کنند و با فرهنگ سازمان موردنظر انطباق داشته باشند بعد از اتمام دوره کارآموزی استخدام می شوند.

برگزاری کمپ های آموزشی از سوی سازمان ها برای مشاغل مختلف به آنها کمک می کند نیروهایی با مهارت ها و خصوصیات دلخواه پرورش دهند؛ به ویژه برای شغل های تخصصی که داوطلبان کمتری برای استخدام دارد.

ویدئو آگهی استخدامی چیست و چه کاربردی دارد؟

10.رویدادهای استخدام

شرکت در رویدادهای حوزه کار و استخدام مثل نمایشگاه کار و یا مسابقات سنجش مهارت های فارغ التحصیلان که از سوی مراکز کاریابی و یا دانشگاه ها برگزار می شود، روش خوبی برای جذب رزومه است. خیلی از کارفرمایانی که به عنوان میزبان در نمایشگاه کار حضور دارند از نزدیک می توانند افراد مستعد را شناسایی و جذب کنند. حضور در چنین رویدادهای برای تبلیغات برند کارفرمایی واعتبارسازی نام کسب و کارها و سازمان ها هم تاثیر بسیاری دارد.

11.معرفی برند کارفرمایی از طریق سینه به سینه

سازمان ها و شرکت هایی که برند کارفرمایی معتبری دارند و یا فرایند جذب و استخدام در آنها حرفه ای است و در زمینه ارتباط با کارکنان و کلا فضای کاری خوشنام هستند به راحتی در میان کارجویان شناخته می شوند؛ همین موضوع باعث می شود بتوانند از طریق سایت و شبکه های اجتماعی خود افراد را جذب و استخدام کنند.علاوه بر این تبلیغات شفاهی و کلامی کارجویان و یا کارکنان این برندها باعث می شود همیشه صفحه "همکاری با ما " در وب سایت این شرکت ها پر از درخواست کارجویانی باشد که مشتاقند در این سازمان ها استخدام شوند.

12.شبکه های اجتماعی و کانال های اطلاع رسانی یک سازمان

سازمان ها می توانند از کانال های اطلاع رسانی مثل وب سایت و شبکه های اجتماعی خود و حتی ایمیل های روزمره و خبرنامه های داخلی برای اعلام نیازمندی های استخدام و درج آگهی استخدامی خود استفاده کنند.

شما چه روش های دیگری برای جذب و استخدام می شناسید؟

بیشتر بخوانید:

موفق ترین روش های جذب و استخدام در سازمان ها 

هدهانتینگ چیست و چگونه باعث پیشرفت سازمان ها می شود؟

نظرات و پاسخ‌های شما
برای ثبت نظر وارد شوید
آگهی‌های شغلت رو قبل از بقیه ببین!